OTÁZKA:
Dobrý den, pane Viceprezidente,
oceňuji odvahu, že jste šel jako jediný člen vrcholového vedení ČSA s kůží na trh.
Můj dotaz zní:
Vedení ČSA dělá hodně kroků na straně snižování nákladů. Na straně výnosů však buhužel nevidím žádný progres, spíše naopak. Myslíte si Vy jako Viceprezident a člen představenstva, že kroky jako vypovězení spolupráce s Air France na lince do Paříže, redukce linek do Německa, nejsilnejšího evropského trhu (Lufthansa s radosti tuto mezeru vyplnila), kompletni zrušení linek do Velké Británie (British Airways posílily kapacitu), kompletni odchod z Istanbulu (Turkish Airlines okamžite zavedli druhou denní frekvenci) atd. byly správné? Je to restrukturalizace anebo řízené utlumení činnosti?
Děkuji a přeji ČSA aby se opět staly dobrou a prosperující společností :-)
sa
ODPOVĚĎ:
Dobrý den,
dovolte mi, abych využil tohoto prvního dotazu k pozdravu pro všechny čtenáře tohoto serveru a našeho rozhovoru a poděkovat jim za otázky.
A pojďme na to :o)
Marek Týbl
V komunikaci, která běží ohledně destinací, jsou smíchávána různá témata. Pojďme nehovořit o destinacích jako Dubaj (není v nabídce 4 roky) anebo Instanbul, které patří do změn před dávnou dobou.
Loni na jaře, když Vláda schvalovala restrukturalizační plán, bylo mimo jiné řečeno, že ČSA mají příliš mnoho letadel a nekonzistentně létají do příliš mnoha destinací, v mnoha případech neziskových. A řeklo se: model dopravní sítě se změní. Tam kde se to nevyplatí (Brno – protože je neziskové, Damašek, Káhira – protože nepokoje způsobily pokles poptávky, Praha – Bratislava – protože z Bratislavy do světa jsme otevřely přímé link, atd) si už nemohou dovolit létat. Totéž paltí i o destinacích, které prostě do nového modelu nezapadají. Jsou linky, které se v něm nevyplatí provozovat jako point-to –point, tedy tzv. z bodu do budu. Například většina cestujících do Londýna pokračovala dále do sítě, kam ČSA nemá šanci získat výhodný codeshare, protože patří do jiné aliance. Konkurence samozřejmě frekvence zvýšila, protože si odveze cestující do své sítě. My jsme v těchto případech jenom feedovali dálkovku konkurence. To nemělo smysl.
To byl jeden případ. Naopak v případě Paříže jsme měli dvě možnosti: pokračovat dále v starém, a pro nás nevýhodném, modlu nebo to zkusit jinak, sami, čistě vlastními letouny. Tady to zase naopak dává obrovský smysl a my teď vidíme, že naše rozhodnutí bylo správné. Možná jste si všiml, že naše letadla do Paříže jsou nyní plná a že jsme lety posílili.
Už méně se mluví o tom, že tam kde to smysl dává, otevíráme nové destinace, přidáváme nové frekvence . Letos jsme například rozlétaly otevřely Lvov a Doněck, otevřely spoj do Bordeaux, plánujeme Abú Dhabi, Samaru z Karlových Varů. Jak jsem zmiňoval, přidali jsme frekvence na Paříži, do Tbilisi, Petrohradu, Almaty, i nového Lvova Lvově... Takže tam, kde je potřebné utlumit, utlumujeme, tam, kde je příležitost, rozvíjíme.
A abych nezapomněl, v červnu jsme nově začali létat také z Bratislavy do šesti evropských destinací
29.7.2011 13:07