130 let

On-line o cestovních kancelářích

vydáno 17.8.2009 8:00
Jen během léta zkrachovalo pět cestovních kanceláří a problémy se nevyhýbají ani dalším. Na 300 klientů Sunny Days například kvůli špatné organizaci uvízlo na tuniském ostrově Djerba. Co lze v takové situaci dělat a kde se mohou lidé domáhat odškodnění? Na vaše otázky odpovídal Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 17. srpna 2009 do 14:00

OTÁZKA: V pripade, ze cestovka zkrachuje a klienti musi zustat nejaky cas v dovolenkove destinaci, kdo plati pobyt a stravu?Dekuji. Patrik Ferebauer
ODPOVĚĎ: Dobrý den, v případě, že Ck vyhlásí úpadek, tak přebírá ze zákona odpovědnost za zajištění repatriace klientů příslušná pojišťovna. Ta tedy uhradí i náklady na pobyt a stravu do okamžiku repatriace zpět do ČR. Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:05
OTÁZKA: Jaké jsou zásadní rozdíly mezi českým a například německým cestovním právem? Jsou potíže českých turistů způsobeny nedostatečnou ochranou v zákoně, nebo jde o fenomén, který nelze zákonem regulovat? Reisenhauer
ODPOVĚĎ: Dobrý den, naše legislativa je plně harmonizovaná s legislativou EU. Například v zemích původní 15 EU zkrachovalo od roku 2000 více než 50 leteckých společností a desetitisícům lidí tak zůstaly v rukou místo letenek pouze bezcenné papírky, jelikož letecké společnosti nejsou narozdíl od cestovních kanceláří pojištěné proti úpadku. Situace v České republice se tak nijak nevymyká situaci v celé Evropské unii a ani Evropská unie nemá v rámci tržního hospodářství nástroje, jak regulovat činnost subjektů v cestovním ruchu. Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:07
OTÁZKA: Milý Tomio, mám přítele, který je právník v právnické firmě ve Velké Británii. Po zhlédnutí několika katalogů českých CK, které u mne viděl, řekl, že pokud vidí nabídku EGYPT za 4990,- nezajímají ho další poplatky, a cenu vysoudí během několika dnů. Na katalogy řekl, že v Anglii by byli majitelé okamžitě hnáni před soud za podvod a podvod ve stádiu pokusu. Můžete mi říct, jak to, že to jinde funguje a u nás to nejde??? www
ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za dotaz. Velká Británie je právě jednou z pouhých čtyřech zemí EU, kde platí povinnost uvádět souhrnnou cenu zájezdu. V ostatních 23 zemích EU taková povinnost není. Váš kamarád má tedy v případě Anglie pravdu, ale ve většině zemí EU by asi nepochodil, jelikož tam povinnost uvádění souhrnné ceny zakotvena v legislativě není. Naše legislativa je ohledně cestovního ruchu plně harmonizována s legislativou EU a tyto čtyři země tak šly svojí právní úpravou nad rámce této legislativy. Záleží tedy na každém státu, zda-li v tomto ohledu cítí potřebu zvláštní úpravy. Přeji hezký den, Tomio 17.8.2009 13:12
OTÁZKA: Může se nějak lišit konkrétní pojištění různých cestovních kanceláří? Je možné zjistit, jak a do jaké výše vám která pojišťovna uhradí případnou ztrátu? Vladimir
ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano, výše pojištění různých CK se liší. Výše pojištění se totiž počítá z obratu CK za uplynulý rok či z předpokládaného obratu za rok následující. Zjistit, do jaké výše pojišťovna uhradí nároky klientů v případě úpadku CK, je možno až v daném konkrétním případě, jelikož pojišťovna musí nejprve podrobně zmapovat všechny nároky klientů. Laicky řečeno, záleží na tom, kolik klientů a za kolik si v daný okamžik úpadku koupilo u dané CK zájezd. Až podle toho a pojistné částky lze vypočítat výši úhrady. Přeji hezký den, Tomio 17.8.2009 13:16
OTÁZKA: Dobrý den, jako destinaci v nejbližším okolí ČR u moře považujete za nejbezpečnější záruku povedené dovolené?? Kamila
ODPOVĚĎ: Dobrý den, myslím, že z nejbližších destinací dostupných autem může být hezky v Chorvatsku, Itálii, Řecku či Španělsku. Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:18
OTÁZKA: Dobrý den, je v případě vynechání, nebo porouchání letounu nějaká fixní náhrada?? Slyšela jsem, že turisty na Djerbě ubytovali do "hnusných" apartmánů. Moc se mi tomu nechce věřit, protože když se toto jednou přihodilo nám při přestupu v Lipsku, tak se o nás letecká společnost postarala výborně! Je to tedy jen na vůli letecké společnosti, nebo mají ohledně toho i nějaké povinnosti?? Monika
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů upravuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. Z tohoto Nařízení vyplývá, že odpovědnost za kompenzace a odškodnění klientům za zpoždění či zrušení letu nese i v případě zájezdu s CK letecká společnost, nikoliv cestovní kancelář. Nejčastejší případ českého turisty je zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při nejpopulárnějších leteckých zájezdech do Středomoří a severní Afriky, tedy do 3500 km od České republiky. Letecká společnost musí klientovy poskytnout pomoc při zpoždění podle následujících pravidel: a) v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více b) v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více c) v případě všech ostatních letů musí být zpoždění o čtyři hodiny nebo více Při těchto zpoždění odletu musí letecká společnost vždy cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí cestujícímu zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou. Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky ( povinnost proplatit cestujícímu do sedmi dní) a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího. V případě, že je zpožděný čas odletu minimálně o den později než původní čas odletu, tak musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným nebo se nezbytným stane pobyt delší než zamýšlený cestujícím. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem nebo jiným zařízením). V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu ( let jinou trasou či jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího. Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, a 600 EUR u všech ostatních letů. Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 % snížit výše uvedené odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů nebo o tři hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů nebo o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů. Přeji hezký den, Tomio 17.8.2009 13:40
OTÁZKA: Proc uz jste asi 30 minut na nic neodpovedel? Buak
ODPOVĚĎ: Dobrý den, protože jsem psal hodně dlouhou předešlou odpověď. Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:41
OTÁZKA: Máte rád huspeninu z kouzelníka?? Děkuji Míra
ODPOVĚĎ: Dobrý den, tak to neznám... Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:41
OTÁZKA: Vyplatí se ještě kupovat last minute zájezdy? Podle všeho cestovky dost ničí, nenabízejí proto třeba first minute výhodněji? Radek N.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, z celoročního hlediska si myslím, že jsou nejvýhodnější First minute : vyberete si z kompletní nabídky zájezdů a ještě máte slevu. Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:42
OTÁZKA: Je krach cestovek přirozený vývoj způsobený globální krizí, nebo by inkriminované společnosti zkrachovaly i bez krize jen o něco později? Ivan
ODPOVĚĎ: Dobrý den, v České republice je nyní přibližně 950 cestovní kanceláří a letos zkrachovalo pět z nich, tedy 0,52% z celkového počtu. Podle našeho názoru tedy není důvod k panice. Například v zemích původní 15 EU zkrachovalo od roku 2000 více než 50 leteckých společností a desetitisícům lidí tak zůstaly v rukou místo letenek pouze bezcenné papírky, jelikož letecké společnosti nejsou narozdíl od cestovních kanceláří pojištěné proti úpadku. Situace v České republice se tak nijak nevymyká situaci v celé Evropské unii a ani Evropská unie nemá v rámci tržního hospodářství nástroje, jak regulovat činnost subjektů v cestovním ruchu. Přeji hezký den, Tomio 17.8.2009 13:44
OTÁZKA: Neni nejlepsi jezdit sam a zajistovat si hotely atd? Mira...
ODPOVĚĎ: Dobrý den, záleží na tom, jaký typ dovolené preferujete. Pakliže chcete například pobyt letecky u moře, tak si v 99% případů levněji zájezd nikdy sám nezařídíte, jelikož má CK výrazné slevy jak na charterových letech, tak i v hotelech. Pro rodina s dětmi je zájezd s CK také jistě jak finančně tak i organizačně výhodnější. Na druhou stranu je jistě i mnoho turistů, kteří si radši dovolenou zařídí sami, to je samozřejmé. Hezký den, Tomio 17.8.2009 13:49
OTÁZKA: Jak to nyni vypada s Tomi Tour, respektive s vysetrovanim toho, proc spolecnost ukoncila cinnost? Nemyslite, ze za padem stoji tlak konkurecce zbavit se Vaclava Fischera? Prece jen 50000 klintu je slusny darecek dalsim CK. A nemyslite si, ze tech medialnich utoku na V. F. a TT bylo vice nez je normalni a bezne, tudiz ucelove?Ja jsem byl klient TT nekolik let a TT byla vzdy na spickove urovni vuci me jako klientovi. Jiri Holik
ODPOVĚĎ: Dobrý den, prosím o pochopení, ze své pozice se nemůžu pouštět do různých spekulací a dohadů. Pravdou ale je, že byla činnost Václava Fischera z pohledu jiných CK pod velkým drobnohledem, což však asi odpovídá známosti jeho osoby. Přeji hezký den, Tomio 17.8.2009 13:56
OTÁZKA: Je to jen u nás, nebo všude ve světě kupují lidé levné zájezdy od prapodivných cestovek, a pak se diví, že zkrachují, nebo, že je něco špatně zařízeno??? Nechápu to. Nornmální člověk si koupí zájezd od kvalitní cestovky a má jistotu, že za trochu vyšší cenu nebude mít starosti o existenci cestovky a bude mít jistotu standardu ubytování, co si zaplatil!! Petr, Kadaň
ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu v tom, že nejlevnější cena se přece v žádném spotřebitelkém segmentu ve většině případů nerovná vysoká kvalita. Jinak, v České republice je nyní přibližně 950 cestovní kanceláří a letos zkrachovalo pět z nich, tedy 0,52% z celkového počtu. Podle našeho názoru tedy není zatím důvod k panice. Například v zemích původní 15 EU zkrachovalo od roku 2000 více než 50 leteckých společností a desetitisícům lidí tak zůstaly v rukou místo letenek pouze bezcenné papírky, jelikož nletecké společnosti nejsou narozdíl od cestovních kanceláří pojištěné proti úpadku. Situace v České republice se tak nijak nevymyká situaci v celé Evropské unii a ani Evropská unie nemá v rámci tržního hospodářství nástroje, jak více regulovat činnost subjektů v cestovním ruchu. Hezký den, Tomio 17.8.2009 14:01
OTÁZKA: Dobrý den, přes agenturu na webu jsme si objednali apartmány v Chorvatsku, po náročné cestě tam dojeli a místo české zástupce byl na místě Chorvat, který nás dovezl do zcela jiných apartmánů. Volali jsme agenturu, slíbili, že se ozvou, ať se na jednu noc ubytujeme, nikdo se už neozval, ani agentura, ani Chorvat. Nakonec ubytování nebylo špatné, ale nechceme to nechat být už jen z principu. Jak postupovat? Děkuji, JP Jan P.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, v případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, tak má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky ihned na místě pobytu. V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak klient podává po návratu do ČR reklamaci, nejlépe písemně. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od zkončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem adresovaným příslušně cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře, kde se v dopise uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nefotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento dopis klientovi odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel pak nezbývá než se obrátit na soud. Hezký den, Tomio 17.8.2009 14:03
OTÁZKA: O kolik levnější by mohl být průměrný zájezd, kdyby CK nemusel abýt pojištěna? Promítne se i to do koncové ceny pro zákazníka? Jana
ODPOVĚĎ: Dobrý den, výši pojistky má každá CK stanovenu individuálně, nedá se to tedy paušalizovat. Ale v průměru se o žádné výrazné zdražení nejedná. Vždyť nejlevnější pojistka kterou mají pojišťovny v nabídce začíná pro velmi malé CK na 18 tis. Kč za rok. Hezký den, Tomio 17.8.2009 14:07