Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

On-line o rozdělování dotací

Vladimír Just

UKONČENO

Pražský magistrát stále hledá cestu, jak rozdělit peníze na kulturu. Nedokáže se totiž shodnout s grantovou komisí, kterou sám před dvěma roky zřídil, zda podporovat jen nekomerční umění nebo i podnikatelské aktivity. Ptali jste se 7. března v 10:00 člena komise a divadelního kritika Vladimíra Justa.

položených otázek: 43 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (7.3.2008 10:57) Paroub
Co je vůbec kultura ?
OTÁZKA (7.3.2008 10:33) Táňa
Proč je takový problém s granty na divadla a jiné kultůrní počiny? Proč transformace divadel na OPS, s.r.o. a pod. Je zarážející, že na kulturu je peněz stále méně a méně, zatímco na OH by jich bylo dost. Na kolik let a na kolik divadel a grantů by stačily peníze nacpané do OH. Nepřeji si, aby moje vnoučata musela chodin jenom na "řachandy" co vydělají. A to prý jsme kulturní národ se svým dědictvím. Postup magistrátu se tomu dědictví vysmívá a dělá vše pro to, aby o něj přišel.
OTÁZKA (7.3.2008 10:07) Alexander Cassovia
Vznešený pane, nebylo by nejrozumnejší žadatelum rozdat peníze pomoci "Boží ruky", tedy peníze dat tím, terých jména se vytáhnou při žrebováni z osudí? Alexander Járay Košice.
OTÁZKA (7.3.2008 10:07) Pavel Klusák
Buďte zdráv, přeju pevné nervy s dotazy! Co by podle Vás nejvíc napomohlo k účinné stabilizaci situace? A ještě by mě zajímalo, pokud se to tedy hodí, pár slov o tom, jaký je - jaksi osobně - p. radní Milan Richter. Typus. Spíš z Revizora, z Kafky, Ivana Vyskočila snad?
OTÁZKA (7.3.2008 9:23) MeKu
Nemáte pocit že vaše činnost přerozdělovače má tak trochu analogii v níže uvedeném textu vytrženém z kontextu: ...Dále pracovníci bezpečnosti zdůrazňovali: "Nám nejde o zakazování nějaké hudby. Pro podobné projevy by byli souzeni třeba i úplně bezvlasí hráči dechovky. Je třeba diferencovat. ..."...
OTÁZKA (7.3.2008 9:06) nedebil
Domnívám se, že je dnes vysoce aktuální velkopodnikatelský rys všech subjektů pokud možno neplatit nic do stáního rozpočtu a naopak usilovat o přerozdělení jeho zůstatku prostřednictvím nejlépe mezinárodních arbitráží ve svůj prospěch-viz 10 mld. Kč za stále fungující NOVU stále stejného či příbuzného majitele. Je-li Vaše úsilí směrováno zabránit těmto nezvyklým praktikám s čs. finančním majetkem, pak jste pro mmne vážený pan Just.
OTÁZKA (7.3.2008 6:21) Pludek
Vážený pane Juste, existuje někdo, kdo je schopen vysvětlit aspoň na dobu dvou tří let, co je to veřejný sektor a soukromý sektor v divadle -kultuře? Domníváte se, že pan Richter chce být primátorem? Pan Kratochvíl opsal černé divadlo a chce ještě hrozit a pan Richter se ho bojí (bohužel i pan ministr Kalousek). Nevzbudíme pana Kouřila, Pokorného, kteří zamávali českým divadlem po roce 1945?
OTÁZKA (7.3.2008 1:39) Franta Adam
Jaký je Váš názor na literární tvorbu Martina Amise?
OTÁZKA (7.3.2008 1:32) Jiří Jasan
Dobrý den, položím otázky z jiného soudku. Máte rád Kurosawovyf filmy ? Existuje rozdíl mezi vysokou a nízkou kulturou? Je podle vás avantgarda překonaná postmodernou?
OTÁZKA (7.3.2008 0:19) Haf
nejlíp bude všem těm potomkům nomenklaturních kulturních vejžírků, počínaje Helenkou, konče Kostkovou familií - nasjat. Reklamu maj grátis, hrajou si na nadpřirozený a sou zvyklý na kaviár. přeju jim hnědej. Ať si vydělávaj sami, když trh, tak trh pro všechny ....
OTÁZKA (7.3.2008 0:14) Pavla Petrovská
Milý pane Juste, z čistě subjektivního hlediska by mne zajímalo, jaká jsou vaše osobní kritéria umělecké kvality a jakým způsobem byste uměleckou kvalitu definoval, když jste s ní vyrukoval tak samozřejmě jako by již pro umělecké kvality existovaly dávno platné normy... Jsem si jista, že nejsem první, kdo vám takovou otázku pokládá, proto očekávám konkrétní a přímou odpověď.
OTÁZKA (6.3.2008 23:49) Filip Knot
Dobrý den pane profesore .Napsal jsem scénař k filmu a nevím, co s ním. Nemám prostředky na jeho realizaci. Smím Vám ho poslat? Čtete neznámé tvůrce? Velice Vás uznávám a přeji Vám mnoho úspěchů a sil v boji s politickou arogancí.
OTÁZKA (6.3.2008 23:27) Vladimír Šimek
Myslím si, že pan Just je osobou, která nesmírně rozděluje kulturní obec na dva nesmiřitelné tábory. Důkazem je jeho publikační činnost a především jeho věčný boj "s něčím". Nemyslím si, že by takto kontroverzní osobnosti měly rozhodovat o nějakých penězích a už vůbec ne o stamilionech na kulturu. Otázka zní: Nemyslíte si pane Just, že už by bylo načase, abyste komisi opustil a nechal tuto práci dělat odborníky, kteří naopak umělce spojují, než rozdělují?
OTÁZKA (6.3.2008 22:32) Karel Lojzíček.
Jsou to podnikatelé tak žádné dotace, já jsem pekař a chtěl bych také dotaci na plyn ale nemám nárok na žádnou dotaci.Tak ať jdou podnikat v jiném oboru.
OTÁZKA (6.3.2008 21:58) petr
vláďa Just to vyřeší - já bychnedal nikomu nic a vše bych dal na ochranu míru!
OTÁZKA (6.3.2008 21:03) matěj
Kulturou města jsou mimo jiné veřejné záchody. Proč je nedotujete?
OTÁZKA (6.3.2008 20:19) Patrik Necid, Praha
Pane Juste, můžete vysvětlit, proč se neustále snažíte podporovat pouze Vám nakloněná divadla (Činoherní klub, divadlo Archa, Ponec apod.) a naopak proč se snažíte všechna ostatní divadla, byť i soukromá a mladé umělce ignorovat? Vůbec se mi nelíbí, že samozvanci bez jakéhokoliv mandátu jsou najednou v roli těch, kteří rozdělují peníze z veřejných rozpočtů (a tedy naše), a to ještě v řádech stovek miliónů korun. Dovedu si potom představit, že kritika některých divadel, že se jedná o kamarádšofty a různá Bratrstva kočičí pracky je zcela oprávněná. Zkuste mě tedy neodbýt nějakou frází a skutečně mi to vysvětlit.
OTÁZKA (6.3.2008 19:45) Zdeněk
Taky jsem mladý umělec, jsem rád, že je tu podpora pro začínající umělce bez zkušeností, ale dotace na vstupenku atd. považuji za nesmysl, mám pocit, že je to vypočítané, aby na tom vydělala divadla jako Töpfer apod. Nic proti nim, ale oni si na sebe vydělají. Jestli si někdo stěžuje, že doteď nevěděl, že může žádat o peníze na podporu, to je jeho mínus. Dnes se o sebe musíme postarat sami. K tomu patří i rešerše a vyhledávání. Ale k mé otázce: Jak to vlastně teď vypadá se zpožděním? Není to tak, že divadla - protože stále čekají a nemají peníze - raději vezmou, co odsouhlasí zastupitelstvo a už se nebudou hádat, jen aby už konečně nějaké prostředky měly?
OTÁZKA (6.3.2008 19:11) Bohumil Tomek, Praha 1
Pane Juste otevřeně říkám, že s Vámi zásadně nesouhlasím v otázce rozdělování grantových peněz a jsem rád, že pan radní Richter konečně začíná vypouštět špínu ze zatuchlé grantové komise. Jako mladý umělec jsem ani nevěděl, že se někdo v Praze může ucházet o veřejné peníze na podporu svých projektů. Vztek se ve mne probudil, když jsem se dočetl, že za minulý rok Vaše komise přidělila nám, mladým umělcům jen 100.000 korun z těch desítek miliónů. O to více mne dopálilo, když jsem se dozvěděl, že stále stejní příjemci dotací jsou vesměs Vaši kamarádi! Že se nestydíte! Ptám se Vás - Proč komise dávala peníze Vašim kamarádům a na nás mladé umělce zapomínala? Chci tímto poděkovat také panu Richterovi za to, že dělá aspoň nějaké změny, a že se o těch věcech mluví.
OTÁZKA (6.3.2008 18:56) Jiří Herodek
"Pane Juste, Váš přístup slona v porcelánu je v České republice již legendární (viz. pořad Katovna, ekologické aktivity a pod.). Co však nejsem schopen pochopit je, proč Vás magistrát dosazuje do komise, která rozhoduje o stovkách miliónů, když u Vaší osoby je jasný střet zájmů s příjemci těch dotací! Všichni ví, že se osobně stýkáte s panem Procházkou (ředitel Činoherního klubu a příjemce největšího balíku peněz z grantů), stejně tak s lidmi z Archy a dalších významných příjemců dotací. Ptám se Vás proto na toto:1) Jak vyloučíte podezření, že Vám vaši kamarádi nedávají zpětné provize? 2.) Jak prokážete nestrannost rozhodování, když se viditelně kamarádíte s příjemci dotací? 3.) Proč dehonestujete a urážíte své oponenty, kteří Vám oprávněně vytýkají absenci nestrannosti a žádají spravedlivý a průhledný systém (viz. diskuse v ČT a jinde s panem Kratochvílem)?" Jiří Herodek - Praha 2, Vinohrady.
OTÁZKA (6.3.2008 18:28) starej
Pamatuji v 89 roce a na začátku dalšího roku výkřiky herců-od státu žádné peníze nechceme, chceme svobodně tvořit a na sebe si sami vyěláme. Jak to že se to v praxi nepotvrdilo?
OTÁZKA (6.3.2008 18:02) Karel Javorský
Dobrý den, o granty na kulturní projekty jsme žádali již několikrát, ale nikdy jsme neuspěli. Někde jsem četl, že se rozdělují desítky milionů korun, ale pro mladé umělce a na nové projekty zbylo vždy jen pár desítek tisíc korun. Myslím, že jsme byli těm lidem doslova "šumák". Jsem rád, že se našel alespoň někdo, a myslím tím radního Richtra, který dokázal udělat takový systém, kdy mladí konečně peníze dostanou. Je mi jasné, že ne všichni, ale ta šance pro nás je asi o tisíc procent vyšší. Nevím jako ostatní, já radnímu děkuji.
OTÁZKA (6.3.2008 17:54) Novák
Nemyslíte si , že i kulturníci by měli pocítit neviditelnou ruku trhu a konzumenti této kultury si platit plnou nákladovou cenu kultůry a přiměřený zisk kulturníků?
OTÁZKA (6.3.2008 17:32) Jiří Vaníček - Praha 10
Dobry den, věc sleduji již delší dobu, ale stále mi není jasné, jak komise složená z umělců zajistí spravedlivé a nestranné rozdělení našich peněz (daňových poplatníků), když se jedná ve většině případů (na straně příjemců dotace) o jejich známé nebo kamarády (to nemyslím osobně na pana Justa, ale na malý pražský kulturní rybníček).
OTÁZKA (6.3.2008 16:15) Miroslav Tomeček, Olomouc
Jak k tomu přijdou mimopražské kulturní instituce, že se jich žádné „granty“ netýkají? Proč jen Praha má možnost rozdělovat takové množství peněz?
OTÁZKA (6.3.2008 15:45) Karel
Kontroluje se též, jak byly dotační peníze použity? Zajímají vás platy ředitelů a předních herců ve vámi dotovaných divadlech? Nezáviděl bych jim to, pokud by si na to rozdělovali zisky ze svého divad. podnikání a já jim na opravdu dobré žití nepřispíval ze svých daní. Např. panu řediteli Heřmánkovi účetní nakradla pár milionů, a jeho divadlo na to přišlo až za pár let. Je nutné podporovat muzikály, komerční divadla, kam chodí hlavně cizinci / průměrný občan na to nemá/ a pak vyplácet vysoké platy hercům?Nemáte pocit, že je v Praze "předivadlováno"?Je to podle mého stejné jako s bezdomovci, do Prahy se stahují, protože se Praha o ně dobře stará. Pokud se budou nalévat naše daně do divadel a nebude fungovat v tomto prostředí aspoň trochu tržní konkurence, tak vám v Praze nebudou stačit ani 100ky milionů.
OTÁZKA (6.3.2008 15:44) hyperhrosik
Dobrý den pane Juste, ze současné kulturní politiky v Praze je člověku smutno a nejhorší na tom je, že to asi jen odráží naladění většinové veřejnosti, která by beztak těm vyžírkům hercům, muzikantům a jiné svoloči nic nedala. Vždyť "kvalita si na sebe vydělá sama" a "o tom to je". Dá se nějak zjistit, kdo konkrétně se zasazuje o to, aby byly dotovány muzikálové scény a přispívalo se na prodané vstupenky (myslím, že za tím nemůže stát jen pan Richter)? Pak otázka na vás: Nestojí za to vystoupit z komise, která nakonec stejně rozhodne podle zájmu našich "kulturně vzdělaných" politiků?
OTÁZKA (6.3.2008 15:03) ing. Toms - Praha
Proč se vůbec přidělují granty? Chápu podporu dětských a mládežnických souborů, loutkových divadel. Ale nechápu proč se z městské kasy mají podporovat soukromá divadla a velká divadla s repertoárem pro cizince?
OTÁZKA (6.3.2008 15:01) Jana
Pane Juste, nesouhlasím s tím abych ze svých daní dotovala Renčovy filmy a další na které přispívají státní dráhy, které na druhou stranu nemají ani na to aby uklidili špínu ve vlaku. Nelíbí se mi ani že stát přispívá na Karlovarský festival kam se jedou celebritky a určitá část politiků najíst a opít. Na druhou stranu zanikly opravdu kvalitní skupiny například folkové. Stejné to je se školama, ve Skandinávii kde je nejnižší korupce stát dotuje školství a jednotlivé školy stejnou měrou. U nás dostane 100 miliónů od ředitele Čezu škola syna Klause a ostatní školy nemají pomalu ani na pomůcky a na pořádné zaplacení učitelů. Dá se s tím něco dělat něco už jsme v té naší rozkradené zemičce dočista ztraceni?
OTÁZKA (6.3.2008 14:43) MOD
Zajímal by mne váš názor na skutečnost, proč je v milionové Praze více soukromých divadélek než ševců a obuvníků? S brašnáři je to ještě horší. To magistrát asi ale vůbec nezajímá. Jak chodím obut, to je přece také vizitka kulturnosti.
OTÁZKA (6.3.2008 14:41) Agáta
Dobrý den.Co je hlavním cílem udělování grantů - tedy peněz daňových poplatníků - v kultuře ?
OTÁZKA (6.3.2008 14:39) Jan W.
Pane Juste, fandím vám, když vidím ty radní, jak se cpou do "dotace na vstupenku" na muzikály, dělá se mi špatně. Osobně si myslím, že vstupenky jim více než "dotují" návštěvníci těchto komerčně zaměřených představení. Myslíte, že když vyhrají a dotace opravdu dostanou, že sníží vstupné? Proč nejde zařídit, že by dotace dostávaly jen neziskové organizace a bylo by to? Nevzdávejte to a držte dál tu pochodeň!
OTÁZKA (6.3.2008 14:38) Marta
Pokud někdo požaduje od někoho peníze, měl by částečně respektovat i jeho vůli, nemyslíte? Vy vnucujete pouze svůj názor a ostatní hlediska považujete za přízemní a nekompetentní. Ale někdo ty peníze musí vydělat a hlavně někdo zodpovědný musí rozhodnout, kam půjdou. Vy nenesete za případný neúspěšný či prodělečný projekt žádné riziko, magistrát nese veškeré negativní dopady takových propadáků a těžko se pak může před občany obhájit. Máte rozumnou odpověď? Děkuji.
OTÁZKA (6.3.2008 14:30) Pavel Mareš
1) Nevadí mi protiklad komerční (prosťáček Ledecký) x nekomerční ("nenafouknutá" divadla), ale to, že se penězi z kulturní oblasti dotují módní přehlídky, modelky atd. Proč toto obohacování módních byznysmenů a -menek nezdůrazňujete ve svém sporu výrazněji? 2) Proč v této souvislosti více nesledujete osobně se angažujícího M. Richtera, který v tomto byznysu působil? Jsou to víceméně jasné vazby na známé (krejčí Richter - módní agentury - modelingové agentury). 3) M. Richter je plný frází: "umění pro lidi", "transparentní rozdělování prostředků mladým umělcům", "nový systém se spravedlivými kritérii" atp. Zdá se, že je to jen fíkový list, aby PRÁVĚ ON získal plnou rozhodovací moc nad rozdělováním prostředků (některá divadla si musí půjčovat, jiné instituce jako instituce už zanikly; odvolán byl prozatimní ředitel Galerie hl. m. Prahy Srp). Proč více nerozkrýváte tuto manipulaci s jazykem? 4) K obsazení komise: V Praze 10, odkud Richter pochází, není na radnici v komisích (tedy ani v kulturní) jediný nezastupitel (vše si rozdělili zastupitelé ODS, ČSSD, Zelení a KSČM) To je dle mého soudu cílem i na "velké Praze". Má cenu být dále v komisi, kde budete moci být vždy přehlasováni, ale jejíž legitimita se bude odvíjet od Vaší účasti v ní? 5) Ke kulturním sítím a penězům: Proč nezdůrazňujete ve svých argumentech více sociální úlohu divadla? Srov. sport: od nejmenších dětí až po dospělé existuje pevná (Sazkou dotovaná) struktura oddílů, kde si svěřence postupně předávají. Něco podobného by se mohlo aspoň v Praze vytvořit a fungovat i např. v kultuře: od představení v mateřinkách přes školní akademie a ochotníky až po malá divadla a divadelní spolky. A bylo by legitimní, nejen kulturně záslužné, přispívat na to. S omluvou za příliš mnoho dotazů Vás zdraví a přátelské povzbuzení posílá P. Mareš, pama@seznam.cz
OTÁZKA (6.3.2008 14:29) Barbora F.
dobrý den, nešlo by vyloučit z komise pana Richtera, moc mi nějak tam nesedí.
OTÁZKA (6.3.2008 14:18) Jakub
Držím palce, aby se boj s hydrou povedl. Vyjádření pana Richtera či Jecha už nikde nečtu, protože mě vždycky rozčílí, že někdo tak nekompetentní rozhoduje o kultuře. Máte můj obdiv, protože vy je takto snadno vypínat nemůžete. Co by se muselo změnit, aby lidé na radnici začali vnímat kulturu - v její žánrové šíři - jako součást života, společnosti a i ekonomiky? Nějaký nápad?
OTÁZKA (6.3.2008 14:03) emil
Pane Juste, neprijde vam divne, ze by o rozdelovani penez na kulturu mel rozhodovat clovek jako vy, tedy prevlekac kabatu, ktery pred listopadem 89 udaval "nepratele socialismu"?
OTÁZKA (6.3.2008 13:21) Stepan
Dobrý den. Pane Juste, mám jednoduchou otázku: jak poznáte, které divadelní představení respektive divadlo je umění a které nikoli? Nebo obecně co je to umění a co ne? Je umění to na co lidé nechodí nebo to na co lidé chodí. Děkuji za odpověď Štěpán.
OTÁZKA (6.3.2008 13:10) Brbla
Poměrně správně jste při obhajobě rozdělování peněz na kulturu prohlásil, že by o odborných věcech měli rozhodovat odborníci. Proč jste se tím neřídil, když jste se stal jedním z nejzasloužilejších strůjců dnešního stavu Šumavy. Ochrana lesa se učí na všech stupních lesnických škol a její aplikace je ověřená staletími praxe. Přesto jste odborné názory zešměšňoval a ruku v ruce s nesoudnými médii a zelenými fanatiky (bez odbornosti) dotlačil věci tam, kde jsou. Tisíce hektarů suchého lesa, hesla že příroda si pomůže sama (to je pravda, ale bude to trvat tisíciletí), neskutečné hospodářské škody, ztráta vodohospodářské a jiných velmi důležitých funkcí lesa. Ve Vašem oboru voláte po rozhodování odborníků, přitom jste se v oboru mnohem důležitějším v obrovské míře podílel s partou nezodpovědných blouznivců na devastaci nemající obdoby. Jste malý zapšklík, který se z osobní nenávisti ke Žlábkovi neštítí ničeho. Neměl byste rozhodovat o žádných penězích, jsa nesoudný.
OTÁZKA (6.3.2008 13:08) Roman Knákal
Pořád se nemůžu smířit se státními dotacemi českého filmu. Proč bych měl ze svých daní nedobrovolně přispívat na filmy, které se mi nelíbí, nechodím na ně a dobrovolně bych za ně neutratil ani korunu. Považuji to za krádež. Čeští filmaři mi sahají do peněženky, aby měli na ty svoje kraviny, a já se tomu nemůžu bránit. Ať si točí, ale za svoje. Také to tak vidíte?
OTÁZKA (6.3.2008 13:07) Patrik Bauer
Existuje vůbec nějaký důvod, proč z pěněz daňových poplatníků podporovat komerční kulturu? Cožpak není daleko potřebnější přispívat na aktivity alternativního rázu, které si na sebe v tržním prostředí jen těžce mohou vydělat? Doufám, že vaše komise bude rozhodovat spravedlivě, neboť dotovat kolotočová představení Kratochvíla, Töpfera, Brzobohatého, Pyška, Hrušínského, Ledeckého a při tom najít v pokladně jen málo bankovek pro okrajové, avšak kulturně přínosné scény jakou je kupř. Orfeus by byl jev více než tragický. Vám osobně připadá logické, když se z veřejných financí platí i bulvární komedie a muzikály, obsazené líbivými tvářemi, které přitom vznikají primárně za komerčním účelem, tj. aby přinesli majitelům divadel určitý zisk? Z takového Petra Kratochvíla mám pocit, že se chová jako typický ODSák - mentoruje o tom, jak skvělá jsou pravidla kapitalismu, a přitom si chce utrhnout si velký díl i z takového kolače, který by měl být určen těm, co v prostředí kapitalismu příliš uspět nemohou.
OTÁZKA (6.3.2008 13:04) Iva
Dobrý den. Není mi jasné, jak si pan Richter vlastně představuje svůj originální nápad dotací na vstupenku. To by pak měl větší dotace Hamlet od Ledeckého než třeba v Celetné? Jaká je reálná šance, že to projde?
OTÁZKA (6.3.2008 12:44) anonym
Přidělování dotací komisí dává korupční prostor (přinejmenším ten je mi sympatický, toho zase nemám rád). Nevidím potřebu dotací, ale když už tak podpořit dostupnost kultury dotací na vstupenku (tj. dotací pro diváka), ne jako "sociální podporu" divadlům a jiným "tzv. kulturním nekomerčním" institucím, nemyslíte? Petr Starosta