OTÁZKA:
Dobrý den, vysvětlete mi, prosím, jak se mohou kvalitativně lišit základní řady benzńů u různých společností, když všechny odebírají palivo od jednoho výrobce? Jak byste okomentoval kvalitu benzinu u nás a v Německu, kde s dva roky starým benzinovým autem Ford Mondeo zaznamenávám nižší spotřebu?
Honza
ODPOVĚĎ:
Dobrý den Honzo, kvalita benzinů je pro evropský trh v rámci EU předepsána normou jakosti, v tomto případě EN228, kde je předepsáno cca 20 jakostních znaků, které musí benzín splnit v okamžiku výstupu z rafinérií i na čerpací stanici. Není pravdou, že jsou od jednoho výrobce. Na český trh kromě České rafinérské se dodávají benzíny i z rafinérií Rakouska, Slovenska a Německa. Bohužel se může stát, že je dovezen mimo země EU produkt, který není zatížen spotřební daní, ale ve finále skončí v benzínech. V takovém případě hovoříme o pančování benzínu. Nebo může nastat jiný případ, totiž že je v benzínech vyšší obsah biolihu, než připouští zmiňovaná norma. Nálezy České obchodní inspekce to potvrzují. Snažíme se zpřísněním legislativy proti těmto podvodům bojovat. Pokud se prodejce či přepravce o paliva řádně stará, odebírá z prověřených zdrojů či profesionálních rafinérií a navíc vylepšuje užitné parametry aditivací, je kvalita benzínů u takovýchto společností plně srovnatelná například s Německem nebo Rakouskem. Biolíh používaný povinně v automobilových benzínech má nižší energetickou hodnotu, je vnímavý k vodě a může tak přinášet v provozu i určité problémy. Ale tato povinnost je i na území Rakouska a Německa. Za velká plus považuji, že ČOI začala zveřejňovat výsledky kontrol na čerpacích stanicích. Po tomto opatření se kvalita paliv na trhu zlepšila. Také naše společnost zveřejňuje výsledky kontrol ČOI na svých webových stránkách. Vedle toho si kvalitu kontrolujeme nezávislou akreditovanou laboratoří. Pokud je vše v pořádku, je na stojanu umístěna Pečeť kvality.
14.11.2012 11:52