OTÁZKA:
Pane architekte, vy si vážně dokážete představit obří tunel pod petrovem ze kterého budou ústit VRT? Podle mě je to nereálné a není šance takovou věc ufinancovat. Neslyšel jsem, že by někde něco takového bylo.
Dan Dumbrovský
Filip Tittl:
Dobré odpoledne, zcela upřímně - ano dokážu, právě proto (jak píšete vy), že se dívám, jak to dělají jide v Evropě. On totiž ten tunel pod Petrovem není nijak obří, je to normální železniční tunel ve městě. A těch sou po Evropě desítky. Když pominu veká města, jako Vídeň, Berlín nebo Londýn, která asi nejsou s Brnem úplně srovnatelná, tka z menších měst lze jmenovat například následující: Lille, Anverpy, švédské Malmö, Rotterdam (tam je ten tunel dokonce pod řekou), nebo z nám bližších měst třeba německé Lipsko. Zvlášť Malmö nebo Antwerpy jsou dobrý příklad, neboť motivace byla podobná jako teď v Brně - tedy přivést rychlý vlak na nádraží bez úvrati (lajcky řečeno, aby mohl z jedné strany přijet a na drouhou odjet) a přitom zachopvat výhodnou polohu nádraží v centru,
Mimochodem, v Praze se před ani ne deseti lety postavily pod Vítkovem takové tunely dokonce dva vele sebe. U Ejpovic před Plzní se dnes staví podobně dlouhý tunel s návrhovou rychlostí na 200 km/h.
Tedy když to shrnu nic nečekaného, ai neufinancovatelného. Ale plně rozumím tomu, že se to někomu může zdát nové a tudíž má přirozenou nedůvěru - to je normální. Zde je úloha odborníků, aby uměli srozumitelně odpovídat a situaci vysvětlit.
6.10.2016 14:09