• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Proč odchází z Vinohrad? Ptejte se Martina Stropnického

vydáno 28.2.2012 11:00
Umělecký šéf Divadla na Vinohradech Martin Stropnický končí. Výpověď dal kvůli zrušení inscenace Amadeus na žádost budoucího uměleckého šéfa Tomáše Töpfera, který by měl na Vinohrady nastoupit od 1. září. Proč vedení zrušilo hru, která měla být vyvrcholením této divadelní sezóny? Co se v divadle odehrálo? A proč Martin Stropnický odchází? Ptejte se přímo jeho. Odpoví ve středu od 17 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. února 2012 do 17:00

OTÁZKA: Mám Vás jako herce ráda a domnívám se, že u herců je to stejné jako u každého jiného zaměstnání - nejsem-li spokojen, najdu si jiné. Trochu mne mrzí ta novinářská kampaň, že p. Frej a Vy odcházíte z divadla kvůli novému řediteli. Je to přece Vaše právo odejít, ale proč se to řeší ve všech novinách a televizích, jako by šlo o konec divadla. Jako v normálním životě si lidé nesednou, ale proč z toho dělat něco víc než odchod herce z divadla. Změna je život. Incucuna
ODPOVĚĎ: Ano, změna je život. A že to řeší media, za to nemůžu. Přeci jen ale neodcházíme jen tak. V divadle se stalo něco vážného: nebyla respektována práce ostatních. A to se nedělá. Proto odcházíme. 29.2.2012 17:02
OTÁZKA: Dobrý den. Je to právně možné ( rozhodnutí ředitele Gregoriniho ) takhle stopnout Amadea? Bez následků? Vždyť nejenom režisér Morávek, ale i další na tom museli několik měsíců usilovně pracovat. Připadá mi to i morálně velmi neetické. Děkuji za odpověď. Martin Ulrich, Hradec Králové
ODPOVĚĎ: Pan ředitel Gregorini je přítel "neformálních dohod". Takže asi nabídne těm lidem nějaké peníze. Doufá, že se to tak vyřeší. Nevyřeší. A pokud by ti poškození šli do soudního sporu, nebude to pro divadlo legrace. Etika prostě dostala zase na zadek. 29.2.2012 17:05
OTÁZKA: Jsou Vaše neshody v nastupujícím vedením profesní nebo spíše osobní? Mírně arogantní vyspupování T.T. nemusí být lidem příjemné, ale manažeři s takovýmto schématem chování bývají často úspěšnější, než "bledé" tváře. Umíte si představit, že T.T. může pomoci divadlu (jako manažer) dále se rozvíjet a to i navzdory Vašim vzájmeným antipatiím? Děkuji O. Kuba
ODPOVĚĎ: Osobní nejsou, resp. nebyly. Ale slyšel jsem v médiích o divadle věci, které prostě nejsou pravda. A zrušit fotbalový zápas npět minut před výkopem, protože chci, aby ho pískal někdo jiný, to se prostě nedělá. To žádné teorie o manažerech neospravedlní. Věřte, že i já nejsem "bledá" tvář, ale hry musejí mít pravidla a góly rukou neuznávám. 29.2.2012 17:08
OTÁZKA: Dobrý den, považujete herecký soubor DnV za nevhodně složený, jak o tom opakovaně hovořil Tomáš Topfer? Zdeněk
ODPOVĚĎ: Každý herecký soubor může být ještě lepší. Ten vinohradský je určitě kvalitní. Podstatné je, že za mého působení nikdo nedostal trvalou smlouvu. Pan Topfer může tedy se souborem pracovat. Pokud jeho varianta Vinohrad bude pro herce lákavá, určitě se mu budou nabízet. 29.2.2012 17:10
OTÁZKA: Dobrý den, můžete uvést tři hry, které se za vašeho působení jako intendanta v DNV nejvíce povedly?A naopak tři průšvihové? Zdeněk
ODPOVĚĎ: Podle jakého kritéria? Podle návštěvnosti? V tom případě "Jistě, pane ministře", "Donaha", "Ideální manžel" - to jsou ty navštěvované. Naopak málo diváků měly hry "Bláznivá ze Chaillot", "Vojcek" nebo "Na flámu". To je hrubý odhad. 29.2.2012 17:12
OTÁZKA: Budete dohrávat své role v DnV (Cyrano, Jistě, pane ministře)? A Veronika Žilková zůstane členkou souboru DnV? Zdeněk
ODPOVĚĎ: To záleží do nemalé míry na novém vedění. 29.2.2012 17:13
OTÁZKA: Kde budete po odchodu z Vinohrad pracovat? M. Navrátil
ODPOVĚĎ: To v tuto chvíli ještě nevím. Pracoval jsem tady do noci i o week-endech, pauza by se hodila. 29.2.2012 17:14
OTÁZKA: Dobrý den pane Stropnický. Vinohradské divadlo prý nemá dostatečnou návštěvnost. Máte dojem, že jste pro změnu v tomto směru udělal vše co bylo možné? Můžete ty kroky vypsat? Díky za odpověď a hezký den. Olda
ODPOVĚĎ: Myslím, že o mnoho víc jsem skutečně udělat nemohl. Však mě také za to někteří kritici pěkně nadávali. Když vám to ale zadá zřizovatel (Magistrát), těžko můžete něco namítat. Leda tak odejít. Ten hlavní krok byl v tom, že jsme hráli převážně lehčí repertoár. Po tom je poptávka. Prodej ale závisí i na spoustě jiných věcí. Tam ale moje kompetence nesahaly. Reklama, způsob prodeje, celkový vztah k zákazníkovi - to jsem nemohl ovlivnit a bylo tady kvůli tomu často hodně dusno. 29.2.2012 17:18
OTÁZKA: víte i o dalších lidech z aktuálního tvůrčího týmu divadla, kteří se chystají odejít? aleš007
ODPOVĚĎ: O někom vím, o někom to tuším. Víc po mně, prosím, nechtějte. 29.2.2012 17:18
OTÁZKA: Dobrý den, nedá se Amadeus dozkoužet v jiném divadle? Byla by škoda o něj přijít, Michal
ODPOVĚĎ: Mám pocit, že to s V.Morávkem nevzdáme. My jsme v něčem podobné povahy. Takové zarputilé. 29.2.2012 17:19
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych vám poděkovat, co jste ve vinohradském divadle dokázali. Chodím tam velmi ráda...a doufám, že i nadále budu. Teď k dotazu: už víte, co budete dělat dál? Nepřemýšlíte o tom, že byste si založil své vlastní divadlo - jako například Jan Hrušínský? Díky, I. Ivana
ODPOVĚĎ: Děkuju. Dělat můžu spoustu věcí. Teď to chce malou pauzu. Nové divadlo? V Praze je jich kolem stovky! Ale nakonec... třeba ano. Díky za nápad. 29.2.2012 17:21
OTÁZKA: Je pravda, že budete kandidovat do Senátu? Dostal jste takovou nabídku? Frantisek
ODPOVĚĎ: Byl jsem předběžně osloven, ale s nikým jsem zatím o tom seriózně nejednal. Těch "oslovení" bylo víc. 29.2.2012 17:22
OTÁZKA: Pane Stropnický, nazval jste Töpfera m.j. "platfusákem". Přesně... Vrátili jsme se o 80 let zpět. To je jeden ze způsobů, jakým se nacisté a Emanuel Moravec vyjádřovali o Židech. Máte stejnoi úroveň jako oni. Jan
ODPOVĚĎ: Než začnete útočit, umyjte si ruce. Já jsem pana T. platfusákem nenazval. To si setsakra pletete. 29.2.2012 17:23
OTÁZKA: Dobrý den. Vaše reakce na jmenování Tomáše Topfera ředitelem DNV, se mi zdá neadekvátním. On sice těch funkcí nasbíral ažaž, ale taky něco pro české divadlo a kulturu udělal. Co jste udělal Vy, nevím, ale mám osobní zkušenost z Vašeho působení v Římě. To tedy služba republice nebyla. A taky Váš spojenec, pan Frej a jeho nenávistní výpad, mluvících o švábech a platfusácích. Předchozí diskutér toto svinstvo přisoudil neprávem Vám, ale padá to též na Vás. Dalibor
ODPOVĚĎ: Já jsem reagoval na bezprecedentní stažení Amadea z plánu divadla. Nepleťte se, prosím. Tím řada lidí přišla o smluvně garantovanou práci. To není důvod k odchodu? Pro mě ano. Mé působení v Římě bylo nadřízenými hodnoceno tak, že mi bylo nabídnuto místo ministra kultury. A to co řekne kolega opravdu nespadá na moji hlavu. Nejsem univerzální tatínek. Navíc jsem přesvědčený, že pan Frej neměl v nejmenším úmysl použít to slovo v příslušném kontextu. 29.2.2012 17:28
OTÁZKA: Dobrý den, pane Stropnický, mohu říct, že za poslední cca dva roky jsme navštívili většinu představení Vinohradského divadla a všechny "novoty" pro nás byly velkým zklamáním (Zkouška orchestru, Višňový sad - mnoho povyku pro nic, Věc Makropulos a herci prominou - největší hloupost Vojcek..). Opakovaně jsme se vraceli jen na osvědčené kousky (Jistě, pane ministře, Donaha, Famílie apod.). Samozřejmě jsme si nemohli nevšimnout prořídlého hlediště. Nic proti Vám, herecké kvality asi máte, ale osobně si myslím, že divadlo změnu potřebuje. Já si ze současného repertoáru už nevyberu, začala jsem chodit jinam a nemám ani žádný tip, který bych s klidným srdcem doporučila kamarádům. Opravdu odcházíte sám, nebo zkrátka zřizovateli došla trpělivost? Děkuji za odpověď, Ivana Vinohradský divák
ODPOVĚĎ: Z toho co píšete plyne, že máte ráda lehčí žánr. Nic proti tomu. Ale ono nelze hrát jenom veselohry, že. A divadlo se nějak vyvíjí. Myslím, že to má být znát i na práci Divadla na Vinohradech. Podle některých kritiků jsme měli hrát samé "Vojcky". 29.2.2012 17:30