OTÁZKA:
Dobry den, jaky je Vas nazor na smlouvy se zavazkem na dva roky? Nabizene ceny operatory s nimi obvykle automaticky pocitaji, pritom jde o vyrazne omezeni vlivu konkurence. Uvazujete o zakazu techto smluv?
Pavel Ruzicka
Ondřej Malý:
Osobně bych byl rád, aby smlouvy byly na dobu neurčitou. Pokud operátoři tvrdí, že telekomunikace jsou "rychle se měnící odvětví", nemohou zavazovat spotřebitele víceletými smlouvami. Navíc smlouvy na dobu určitou musí zavazovat obě strany. Takže po dobu těchto dvou let byste vy měl mít jistotu, že vám bude služba dodávána za stanovených podmínek, a operátor jistotu, že budete jeho zákazníkem. Nynější situace poté, co si operátoři do zákona prolobbovali v roce 2014 novelu, tyto misky vah vychyluje směrem k operátorovi. Zákazník je sice na dva roky uvázán a může se z tohoto závazku vyvázat jen za cenu smluvních pokut, ale operátor si může smlouvu jednostranně měnit podle libosti s tím rizikem, že pokud bude zákazník důsledně trvat na svých právech, může změnu nepřijmout a odejít jinam. Často se ale tohoto svého práva, které by přitom podle evropských pravidel mělo být automatické, musí domáhat až u ČTÚ.
16.2.2017 14:46