130 let

Ptali jste se Stanislava Synka, tlumočníka expedice Tatra kolem světa

vydáno 15.12.2019 17:00
Stanislav Synek je doslova veterán cestovatelské fronty. Za více než šedesát let své „nomádské“ kariéry navštívil 165 zemí a „vyskytoval“ se na všech šesti světadílech. Je jediným dnes žijícím členem expedice Tatra kolem světa (1987 - 1990), který absolvoval celou cestu. Jestli vás zajímá, co na svých cestách zažil, ptejte se v on-line rozhovoru. Na otázky odpovídal v pondělí 16. prosince v redakci portálu Lidovky.cz.

Osobnost odpovídá

Litujeme, ale zadávání otázek bylo možné pouze do 5. ledna 2020 do 12:10. Nyní osobnost odpovídá na již položené otázky.

OTÁZKA: Jak se díváte na cestování zhlediska uhlíkové stopy? Není cestování vlastně plýtváním zdroji, které jsou stále vzácnější? Neměli bychom přestat cestovat, protože tím ničíme planetu? Greta
Stanislav Synek: Těžká otázka. Plýtvat zdroji by se nemělo, cestováním planetu ničíme. Ale plýtváme zdroji a ničíme planetu i jinými způsoby, a nejspíš daleko víc. Tyto způsoby by zasloužily redukovat. Cestování (pokud není jen komerční) přece jen skýtá přínosy, o něž by lidstvo nemělo přijít. 16.12.2019 13:48
OTÁZKA: Dobrý den jakým autem cestujete dnes a kam? Vladimír Vodeničarov
Stanislav Synek: Renault Thalia. Výborně se mi v něm spí. Kromě kratších cest jsem s ním uskutečnil pět dvou- až tříměsíčních cest na Balkán a dvě na Pyrenejský poloostrov. 16.12.2019 13:42
OTÁZKA: Na které místo, které jste navštívil během expedice Tatra kolem světa, se chcete vrátit? Představte si, že máte něco jako kouzelný prsten a můžete se dostat kamkoliv, kudy jste projížděli... Jan Cestovatel
Stanislav Synek: Bál bych se zklamání, kterého jsem se často dočkal při návštěvě po určité době. A tak raději objevuji místa nová, a ona jsou, jen je hledat. Při poslední cestě po Španělsku (kde jsem byl mnohokrát, projel ho křížem krážem) jsem například objevil tři úchvatné kaňony, přímo magické. A kvůli takovým místům stojí za to vážit i velmi dlouhou cestu. 16.12.2019 13:40
OTÁZKA: Dá se vůbec při takové cestě vyhnout ponorkové nemoci? Z vaší knížky tak nenápadně vyplývá, že jste se navzájem "klidili z cesty". Třeba tím, že si každý nakonec připravoval jídlo sám. Tonda
Stanislav Synek: Vyhnout se zřejmě nedá, v našem případě nebyla ponorková nemoc zase až tak zlá. 16.12.2019 13:34
OTÁZKA: Jaká vůně/pach se Vám vybaví, když se postavíte před expediční speciál Tatra 815 GTC? A jaký zvuk? Lomoz a kvílení vzduchem chlazeného motoru? Martin
Stanislav Synek: Ani ne. Expediční vozidlo jsem skoro po třiceti letech spatřil v muzeu Tatry Kopřivnice a byl jsem udiven jeho velikostí. Ve vzpomínce se mi jaksi smrštilo. Je to kolos. 16.12.2019 13:33
OTÁZKA: Stýkáte se ještě s někým z původní posádky expedice Tatra kolem světa? Měl jsem pocit, že vzhledem k rozpačitému konci cesty to, co jste za ty roky spolu zažili, se nějak rozplizlo... ttn
Stanislav Synek: Rozplizlo, to však nebyl důvod pro to, že jsme se po expedici prakticky nestýkali (snad až na Stöhra s Bártou, to byli kamarádi už před expedicí). Teď jsem poslední žijící účastník celé expedice, občas komunikuji s řidičem druhé poloviny výpravy. 16.12.2019 13:31
OTÁZKA: Máte nějaké oblíbené místo v Česku, kam se vracíte? Nějakou srdcovku? Teda jestli není tajné... Alena
Stanislav Synek: Střední Povltaví. Chata se stane v zimním období vlastně poustevnou,a to mi velmi vyhovuje (jako ta moje "pojízdná poustevna", když cestuji svým autem sám a tábořím nadivoko. 16.12.2019 13:27
OTÁZKA: Můžete porovnat expediční tatrovku z konce 80. let (Tatra kolem světa) a stroj, který se teď chystá na cestu (Tatra kolem světa 2). Který z nich je lepší? A pojedete aspoň kousek cesty s novou expedicí, tedy s Tatrou kolem světa 2? Bylo by to takové symbolické... Tomík
Stanislav Synek: My měli 6x6, v nástavbě sedadla pro 6 osob. TKS2 4x4, sedadel 12. Srovnávat budu moci, až se s novou tatrou svezu delší kus cesty, vypadá to, že v Mongolsku. Těším se na to. 16.12.2019 13:22
OTÁZKA: Jak se stane, že se jaderný fyzik stane světoběžníkem? Měl jste od mládí "toulavé boty"? Zvědavec
Stanislav Synek: Měl. Zprvu po vlasti, pak velice skromně do zahraničí: na tzv. malý pohraniční styk do polských Tater (zneužívaný k tajným cestám do Krakova či Varšavy - kde však při přistižení hrozilo měsíční či dvouměsíční nasazení k poválečnému budování Varšavy). Vždyť fyzika a cestování mají společné POZNÁVÁNÍ SVĚTA. 16.12.2019 13:06
OTÁZKA: Expedice Tatra kolem světa měla za cíl propagovat výrobky socialistického Československa. Byly před třiceti lety konkurenceschopné? Pokud ano, tak v kterých zemích? Tatrovák
Stanislav Synek: O tatrovky byl rozhodně zájem, a to i v Evropě a třeba v Austrálii. Stavěli jsme průmyslové závody (zejména elektrárny, potravinářské, chemické závody) v Asii, Latinské Americe, Africe a jinde. A dodávala se čerpadla, traktory aj. po celém světě. Byli jsme toho při expedici svědky. 16.12.2019 13:00
OTÁZKA: Zajímaly vůbec ekonomické výsledky vaší cesty někoho? Zkusil někdo z Tatry nebo jiného podniku navázat na ekonomickou diplomacii a prezentaci techniky, kterou vlastně Tatra kolem světa provozovala po celém světě? Ekonom
Stanislav Synek: Bohužel ani ne. Nevím o tom. 16.12.2019 12:53
OTÁZKA: Kde skončily materiály, které během tříleté cesty Tatra kolem světa vznikly? Jsou někde v archivu na jednom místě? Nebo si je účastníci rozebrali? Co se stalo s filmovým materiálem? Archivář
Stanislav Synek: To je i pro mě záhada. Nic jsme si nerozebrali. Filmový materiál (rozsáhlý) snad už se podařilo najít a věřím, že se dostane k veřejnosti - po třech desítkách let, ale přece. Jako moje kniha. 16.12.2019 12:49
OTÁZKA: Zajímaly by mě Vaše pocity po návratu. Přišel jste domu a říkal jste si: Co teď budu dělat? Měl jste práci? Nebo jste začínal od nuly v novém režimu? Lumír Horák
Stanislav Synek: Před expedicí jsem byl překladatelem a tlumočníkem ve svobodném povolání - to mi skýtalo obrovskou nezávislost, musel jsem se však umět sám o sebe postarat. Počítal jsem s tím, že ve své práci budu po návratu z expedice pokračovat. Bylo to a možné, a ještě ke všemu jak! Obrovská konjunktura pro tento druh činnosti. Jen se pro mě přesunulo těžiště z němčiny na angličtinu. 16.12.2019 12:47
OTÁZKA: O tatrováckém podvozku se vyprávějí legendy, vy jste na něm doslova procestoval celý svět. Bylo to pohodlné svezení? Nebo se Tatra 6x6 na takovou cestu vlastně moc nehodí? Adam
Stanislav Synek: Tatra měla nesmírné přednosti při jízdě v terénu. Pérování bylo velmi měkké, dalo se za jízdy pohodlně třeba psát na stroji. Příčné překážky přes cestu překonávala velice hladce. Při výmolech tu na té, tu na oné straně vozovky se při své výšce 385 cm tatra vykývla vždy do strany a bylo třeba přizpůsobit rychlost. 16.12.2019 12:42
OTÁZKA: Ještě jedna otázka k nástavbě. Byl to prototyp z Vagónky Studénka a svým designem interiér připomíná vlaky z konce 80 let. Byla nástavba funkčně dobře navržená? A jak se vlastně spalo na skládacích sedačkách? Mulis - Bulis
Stanislav Synek: K návrhu nástavby jsme neměli výhrady. Spaní na sklopených sedadlech jsem si nevyzkoušel, mé lůžko bylo v zadní části vozidla (sklopením desky, jež zakrývala zadní okno, vznikla psací plocha; pod ní byla matrace). Spal jsem tedy napříč vozidla a nevadilo mi tudíž, bylo-li vozidlo v noci nakloněné - buď jsem byl hlavou na tu, nebo na onu stranu. 16.12.2019 12:36