Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Trestání dětí? Ptali jste se ministra školství Dobeše

Josef Dobeš

UKONČENO

Rodí se nový plán, jak zatočit s agresivními a neposlušnými dětmi ve školách. Pomoci získat autoritu učitelů u dětí by mohla smlouva mezi rodiči a školou o chování jejich potomků. Ve smlouvě by bylo jasně řečeno, že učitelé mohou například odebrat dítěti mobilní telefon, pokud jím v hodině vyrušuje, nebo že ten, kdo se v hodině bude chovat nevhodně, půjde na pohovor ke školnímu psychologovi. Jak přesně bude smlouva vypadat si určí školy, rodiče a zřizovatelé sami. Nová vláda má navíc jasno i v tom, že se na vysokých školách bude platit odložené školné. Na tyto věci, nebo například na to, jaký bude osud státních maturit jste se ptali nového ministra školství za VV Josefa Dobeše.

položených otázek: 76 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (23.7.2010 13:14) Jana Valentová
Dobrý den, co uděláte pro lepší podmínky vzdělávání dětí se zdravotním postižením. Působila jsem jako praktikantka v USA a chvíli jako učitelka ve Francii. To co musí u nás rodiče těchto dětí vynaložit za úsilí aby je "milostivě" přijali do jejich spádové školy, to je tristní. A pořád se někdo vymlouvá - že "to chce čas" - jenže po dvaceti letech je to trapné. Co pro lepší podmínky těchto dětí hodláte udělat Vy? Děkuji Jana V.
OTÁZKA (23.7.2010 13:07) Adéla Tomalová
Zdraví Vás, pane ministře. Co se bude dít ve třídě, kde dítě nejvíce problémových dětí smlouvu nepodepíší? A milí potomci budou vědět, že jsou pod ochranou rodičů a učitel na ně nebude mít žádný metr. Nebylo by jednodušší využít školní řád, jako platnou normu chování žáků ve škole?
OTÁZKA (23.7.2010 13:05) Václav1
Jaký máte vztah ke sportu? Sportoval jste aktivně, případně ve kterém sportovním prostředí. Děkuji.
OTÁZKA (23.7.2010 13:01) Cecílie Malá
Proč jste na ministerstvu zastavili už rozjeté projekty, financované z EU. Nevadí vám, že se může stát, že přijdete již o přidělené dotace z EU, přijdete o odborníky, kteří již nějakou dobu na projektech pracují a ještě dostanete sankce z EU za nečerpání dotací. Vy tomu asi moc nerozumíte, naděláte spoustu škody.
OTÁZKA (23.7.2010 12:57) Milan Hriz
Pane ministře, jako učitel SŠ spolu s řadou (většinou) svých kolegů Vás prosíme - SPUSŤTE UŽ STÁTNÍ MATURITY. Všichni už měli možnost se s požadavky i testy po léta seznamovat na webu www.novamaturity.cz. Nechapu, co jeste chteji studenti i tech par ucitelu, co jsou proti? Už musí být konečně jednou pro vždy jasné, že všichni nejsou stejně nadaní, že gymnazisté mají mnohem hlubší znalosti a kvalitní, prestižní školy musí mít možnost si vybrat kvalitní uchazeče. Spuštění bránili vždy jen politici a strany, které se chtěly zalíbit studentům. Nebezpečné je rovněž to, že chce ministerstvo zasahovat do obtížnosti testů a cut-off skórů. Toho se, prosím, vzdejte a nechte to na odbornících.Důvodem je pouze to, aby na soukromé školy navázané na politické strany (VSFS, CEVRO...) měly dostatek studentů.
OTÁZKA (23.7.2010 12:45) Petra
Dobrý den, v dnešním tisku proběhlo, že zástupci ředitelů SŠ doporučují spustit státní maturity. Jako řadová kantorka znám situaci "zdola", a obávám se, že asociace ředitelů vždy "držela basu" s ministerstvem - propagátorem chystaného modelu SM. Před volbami jsme doufali, že právě VV a další nelevicové strany ustoupí od násilně naoktrojovaných požadavků SM a přiblíží se realitě. Jistěže že výstup po SŠ vzdělávání musí být kvalitní, ale nelze srovnávat různé typy škol. Neuvažujete o rozdělení "srovnávacích zkoušek" právě podle typů SŠ?
OTÁZKA (23.7.2010 12:43) Pavel Mráz
Dobrý den, pane ministře Dobeši, nejdříve mi dovolte malou citaci naší přední odbornice na vzdělávání, PhDr. Jany Nováčkové CSc.: „Je třeba hovořit nejen o tom, co odstranit, ale také, čim a jak to nahradit (např: kázeň založenou na strachu můžeme nahradit kázní založenou na pravidlech, která jsou vyvozována společně s dětmi a platí pro všechny). Prostor školy už mají. Školský zákon platný od 1. ledna 2005 přijal Rámcový vzdělávací program jako závazný dokument. Jasně se dává najevo, že škola jako místo předávání sumy informací společnosti na začátku 21. století nemůže stačit a vytyčují se hlavní směry změny – učivo je chápáno nikoliv jako konečný cíl, ale pouze prostředek k rozvíjení klíčových kompetencí. To, co ale bylo zanedbáno, je podrobnější seznámení veřejnosti – pedagogické i rodičovské – s těmito cíli, osvěta, získání souhlasu s těmito myšlenkami.“ Já se tedy ptám – kdy plánujete něco v tomto směru? Toto považuji za mnohem důležitější, než se vracet do dob Marie Terezie a pomaloučku legalizovat fyzické tresty dětí.
OTÁZKA (23.7.2010 12:42) Karel Vážný
Dobrý den. Jak bude moci škola vymáhat plnění oné smlouvy a jak bude moci vymáhat rodině plnění od školy. Mezi rodiči postižených dětí (včetně dětí se SPUCh, třeba LMD, nebo vysokofunkčních autistů) jsou tyto problémy se školami s IVP veřejným tajemstvím. Jde o to, že dítě po dlouhém hledání najde školu, kde je učitel alespoň trochu znalý těchto otázek a s otevřeným srdcem, pak je nutno vytvořit IVP (opakovaná návštěva PPP, překlad lékařských papírů do "školštiny", žádost ředitelství o integraci s IVP, řada jednání). Pak rodič musí obíhat ostatní učitele aby vůbec věděli o IVP, někteří doporučení PPP i IVP ignorují (práce navíc, oni se to neučil, stejně je to jen zlobivý spratek, měl by být ve speciálce). A běda pokud dojde ke změně učitele, nebo při přechodu na 2. stupeň. Školy odmítají asistenty, i kdyby si je rodiče zajistili sami, atd. Není to snad většinové chování, ale podle diskusí velmi časté. I my jsme museli pro ADDH dítě najít až třetí školu, dvě nás odmítli s poukazem na obtížnou vzdělavatelnost a integrovatelnost a doporučovali ZvlŠ.Po pěti letech kdy syn měl nakonec samé jedničky a díky skvělému učiteli třetí školy dnes studuje úspěšně (jen jako dysgrafik) na osmiletém gymplu.
OTÁZKA (23.7.2010 12:33) Igor Hnízdo
Pane ministře, učím na ZŠ 25 let, ale poslední dobou mi to spíš připadá, jak krocení dravé zvěře místo základního vzdělávání. Jestliže chceme zabránit zlobení, vyrušování a agresivitě na školách, musíme žáky MOTIVOVAT k učení a pozornosti. V současném systému k tomu nemám téměř žádné prostředky. Nač budou žákovi výsledky Malé maturity v 9. ročníku, když nebudou součástí přijetí na SŠ? Budou sloužit leda tak jako další zbraň proti učiteli, deváťáci se prostě domluví, že se na ni učit nebudou a jestli bude škola podle nich hodnocena, nedej bože ten blbec učitel, který po nás pořád něco chce, tak mu to patří, nás se to přeci netýká, stejně nás vezmou na každou SŠ i se čtyřkama... A proč zkouška jen ze 4 předmětů : M,Čj, jazyk a D? Co takhle všeobecný přehled?
OTÁZKA (23.7.2010 12:25) ivoš
Dnes ráno na servru LN proběhla zpráva o tom, že ministr Kalousek chce ušetřit 10 miliard korun, z toho 3 miliardy v resortu školství. Můžete se k tomuto prosím také vyjádřit? Tento rok má být ministerstvo školství posíleno o 2,1 miliardy, hned mu ale 3 miliardy vezmou; jak to bude v příštím roce, když má být posíleno o 4 miliardy?
OTÁZKA (23.7.2010 12:00) Jiří Kuželka
Dobrý den Josefe, možná by bylo dobré zavést už od ZŠ výuku či kurs osobnostních profilů-lidských povah. Možná by to bylo dobré vodítko i pro učitele, aby lépe pochopili žáka. A třeba by to zlepšilo chování mezi žáky samotnými. Jak se na to díváš? Děkuji, Jirka Kuželka
OTÁZKA (23.7.2010 11:52) Vladimír
Dobrý den. Je skutečně ve Věcech veřejných taková nouze o odborníky, že i Vy na ministerstvo školství jste nucen přivést "odborníka" z ABL? Nebo jsou dány kvóty lidí z ABL pokynem majitele VV pana Bárty?
OTÁZKA (23.7.2010 11:23) KrejcarSt
Dobrý den.Padesát let zde byl socialistický sovětský model školství a vzdělávání.Nyní dvacet let zde máme návrat k západní demokracii.Předpokládám,že máte zkušenost se školstvím v superstátě jakým je USA.Podle zasvěcených se nikomu nepovede se k životní demokracii tohoto státu přiblížit.Jak aspoň v ČR přiblížit školství a model vzdělávání tohoto multikulturního a multinárodnostního státu?Nejsem příznivcem bezhlavého kopírování,zažili jsme to za minulého režimu,evropský naturel bude asi vždy odlišný od amerického ale nemyslím si,že národní hrdost známá z USA je na škodu národním zájmům.A to by mělo být i jedním z úkolů školství.
OTÁZKA (23.7.2010 11:17) Milan Tkáč
Pane ministře, domníváte se, že je dnešní vzdělávací systém nediskriminační? Nejsou ze základních škol hlavního proudu vylučovány děti se zdravotním postižením nebo děti z etnických menšin, jak tvrdí některé neziskovky? Kromě zvýšení autority učitelů, nebyla by potřebná taky jejich osvěta?
OTÁZKA (23.7.2010 10:52) Jindra Optimista
Jste také přiznivcem informace, že je ve školství peněz dost, jen se neumějí přerozdělovat?
OTÁZKA (23.7.2010 10:50) Lumír Nespokojený
Pane ministře, jak prosím zabránite "upřednostňování a preferování" jedněch škol před druhými? RVP zajistilo krásné odměny pár vyvoleným pražským školám, ostatní učitelé dělali tuto věc ZADARMO. Je věco takového vůbec myslitelné? Která profese to má tak zařízeno, že někteří zaměstnanci za tu samou práci dostanou odměnu a jiní toMUSEJÍ dělat (i když to třeba považují za zbytečné) a zdarma?
OTÁZKA (23.7.2010 10:41) Karel Branný
Dobrý den, učím druhý rok na gymnáziu a přijde mi dost nespravedlivé, že se na mě už nebude vztahovat vámi uváděný náborový příspěvek. Čím mě přesvědčíte, abych ze školství neodešel?
OTÁZKA (23.7.2010 10:38) Iva
Dobrý den. Vítám, že máte v úmyslu něco udělat s praktickou nepostižitelností neukázněných dětí. Jen si nejsem jistá, že potrestání žáka tím, že bude muset odejít ze třídy a půjde místo výuky na pohovor s psychologem, je ten správný směr. Takoví žáci to budou brát jako výborné zpestření jinak (pro ně) nudné výuky a možná budou i tak trochu za hrdiny. Z dvojky nebo trojky z chování si takové děti nic nedělají, často je v tom podporují i rodiče. Škola nemá žádné možnosti, jak děti potrestat a rodiče těch problémových žáků často otevřeně vystupují proti škole a nespolupracují. Myslím, že ochrana dětí se nám vymkla z ruky.
OTÁZKA (23.7.2010 10:37) František Veselý
Pane ministře, slyšel jsem o vás, že jste hrával fotbal na téměř vrcholové úrovni, kde jste přesně hrál? Zajdete si i dnes občas kopnout do meruny? A co je vašemu srdci bližší Sparta nebo Slavie?
OTÁZKA (23.7.2010 10:37) Nováková
Dobrý den, z mé zkušenosti matky synů je hlavním problémem feminizace. Kluci zlobí výrazně víc než holky a to i doma, natož v kolektivu. Úča jim připomíná matku, která je otravuje, otec se v duchu pochechtává tomu, co zase vyvádějí a je s nimi solidární, neboť ani on není ochoten po sobě cokoliv uklidit, zařídit něco včas, nekouřit apod. Co si slibujete od smluvy, která ani nebude závazná k podpisu? Pokud vím, poslechnou pouze učitele- chlapa nebo mladou učitelku, která se generačně liší věkem od matky nebo babičky. Zaplaťte mladé, ať jdou učit chlapi a bude po problému.
OTÁZKA (23.7.2010 10:34) Petr Novák
Dobrý den, pane ministře. Vaše manželka je v požehnaném stavu, kdy očekáváte narození svého dalšího potomka?
OTÁZKA (23.7.2010 10:28) R Hedvicek
Pane ministre muzete nam nastinit prosim , proc mezi 50 ti nejlepsimi universitami v Evrope neni zadna universita ceska a dale proc mezi 200 nejlepsimi universitami na svete neni zadna ceska universita.
OTÁZKA (23.7.2010 10:13) Josef Šorm
Vážený pane ministře, jste pro zavádění osvědčeného systému rozdělování obřích škol na měnší? Podle statistik děti na malých školách podávají lepší výkon a poměr asociálního chování je výrazně nižší (studie z roku 2006 mezi New Yorskými školami). Pokud jste proti, prosím zdůvodněte proč, pokud jste pro, vysvětlete úskalí takového kroku, popřípadě časový horizont, v jakém by se mohl začít uskutečňovat. Přeji mnoho štěstí a nezklamte prosím naděje, které do Vás vkláda většina pedagoků na základních a středních školách, mě nevyjímaje.
OTÁZKA (23.7.2010 10:11) T
Dobrý den, mám dotaz ohledně odloženého školného. Slováci zde studující z našich daní se ve většině případů vydají dál do Evropy anebo se vrátí na Slovensko, jak chcete vymoci školné z nich? Ti Vám ukážou dlouhý nos a už je tu neuvidíte. Neměli by platit ihned a na ruku?
OTÁZKA (23.7.2010 10:04) Karel Strýc
Dobrý den, chci se zeptat na integraci romských žáků. Bude téma patřit mezi Vaše priority? Děkuji.
OTÁZKA (23.7.2010 9:57) Jaromír Tyburec
Pane ministře, mám 6 letou dceru, která půjde do 1. třídy. Slyšel jsem o vyhlášce ohledně sexuální výchovy prvňáčků. V tomto věku je to předčasné a může se tím napáchat více škody než užitku. Jde proti tomu nějak zasáhnout?
OTÁZKA (23.7.2010 9:57) Joef K.
Milý pane ministře. Jsem svědkem reforem školství od šedesátých let, všechno zmatené pokusy. Své děti jsem, veden nedůvěrou vzniklou z vlastní zkušenosti, poslal na západovropské školy. Vrátily se sebevědomé a velmi vzdělané bytosti, které ovšem české prostředí přijímá s jistou nevolí. Nemyslíte si, že samo české školství je dostatečným trestem pro mnoho generací dětí v tto zemi?
OTÁZKA (23.7.2010 9:22) Martin P.
Dobrý den, opravdu se má za nevhodné chování "trestat" návštěvou školního psychologa? O čem by pak práce takového psychologa měla být? Měl by vymýšlet a aplikovat na děti různé způsoby mentálního mučení? Dle mého názoru má školní psycholog v prvé řadě pomáhat složitějším lidským situacím dětí, nikoli řešit jejich kázeňské problémy...
OTÁZKA (23.7.2010 9:11) Zbyněk Ekonomický
Pane ministře, co kdyby se poslední dva ročníky na pedagogických fakultách převážně věnovaly náslechům a praxi? Skládat zkoušky z něčeho tak zbytečného, jako je psychlogie pracovního vyučování a jiných "pošetilostí", je mrhání časem, ineligencí a prostředky. Co Vy na to?
OTÁZKA (23.7.2010 9:07) KrejcarSt
Bereme si příklad z vyspělého Světa.Asi opravdu budeme muset začít u inspirace "Panu učiteli s láskou" a nikoli "Škola základ života"!!!Ale spíše by se asi mělo začít u "školy otců"!Školství je opravdu věcí veřejnou,napravování chyb minulosti ve výchově bude trvat více než jedno volební období,Většinu dětí si učitelé nevybírají,dostanou je přidělené,myslíte si pane ministře,že vzdělávání pedagogů v ČR je na odpovídající úrovni která odpovídá 21.století?Neměl by se zpřísnit spíše výběr adeptů na nejvyšší vzdělání všeobecně?Jak se asi učitelé chovají k českým polistopadovým menšinám ve vyspělém světě?Děkuji
OTÁZKA (23.7.2010 8:58) Mojmír Zkušený
Pane ministře, uvažuje ministerstvo školství platit navíc všechny aktivity, které učitel absolvuje navíc, tedy nad rámec své přímé vyučovací povinnosti? Zcela jinak a v jiném množství by byly realitou porady, pokud by byly placeny. Rodičovské sdružení se též nekoná v pracovní době. Nabralo by zcela jinačí odstín, pokud by bylo učiteli placeno jako přesčas. Všude se totiž téměř za cokoli platí - proč ne ve školství? Stejně tak, pokud přijde rodič do školy mimo SRPdŠ. Ukažte mi na profesi, kde se pracuje zdarma. U lékaře se dnes platí 30 Kč za návštěvu. Co kdyby se platilo 20 Kč za návštěvu školy? Hned by si obě strany této možnosti vážily. A to nemluvím o peněžních sankcích, pokud by žák "zlobil". Viděl byste ten cvrkot, pokud by toto prošlo. Obávám se však, že se tu řeší přehnaná práva dětí (a nulové povinnosti) a vůbec žádná práva učitelé a hafo a mrtě povinností.
OTÁZKA (23.7.2010 8:46) Mgr. Sylvie Doláková
Dobrý den pane ministře, Ráda bych věděla, zda se vaše ministerstvo bude zabývat problémem profesní přípravy budoucích učitelů na vysokých školách. Je všeobecně známo, že studenti postrádají praktické předměty na úkor "akademických znalostí". Například v psychologii spočívá studium ve šprtání terminologie a definic, namísto řešení modelových situací z praxe. Většinou učitelé uvádějí podíl praktických předmětů jako maximálně 10% obsahu studia. Není to alarmující? (Děsím se srovnání například se studiem mediciny!) Veřejnost očekává od učitelů obrovské kompetence v mnoha oblastech, ale kde ji mají získat? Děkuji za odpověď. Sylvie Doláková
OTÁZKA (23.7.2010 8:21) vandak
Dobrý den,lze lehčí a těžší formu maturity kombinovat u jednotlivých předmětů?Děkuji.Vandak
OTÁZKA (23.7.2010 7:46) Jan Černý
Dobrý den, jakou máte představu příštího platového ohodnocování kvalifikovaných!!! učitelů s delší praxí nebo budou preferováni jen mladí, nastupující? Myslím, že pro ty, kteří ve školství absolvovali překotné změny ( ŠVP, matriky, archivnictví, různá studia a vzdělávání...) a vydrželi by to bylo dost nespravedlivé. Děkuji.
OTÁZKA (23.7.2010 7:45) Jan Krupař
Pane ministře, Váš plán jak zatočit s neposlušnými žáky či chovanci jde možná uplatnit ve vazební věznici, ale ne v základních a středních školách. Víte, že byste musel zajistit a zaplatit několik tisíc psychologů a ti by museli být na školách neustále přítomni? Víte, že "smlouvu" nemůžete rodičům bez zákona protiprávně vnutit a že zrovna ti problémoví žáci mají i podobné rodiče? A jak je chcete případně sankcionovat, aby to celé mělo vůbec smysl? A víte vůbec, že ve Velké Britanii (což je v tomto případě Váš vzor), nemají jako my zákon o povinné školní docházce, ale zákon o vzdělávání, což je diametrální rozdíl? Děkuji za odpověďi a za větší rozvahu, než příště zase něco vypustíte do médií.
OTÁZKA (23.7.2010 7:45) Doleželová Milena
Jaké budou postihy rodičů, pokud se bude agresivita jejich dětí opakovat? Co s takovými dětmi dělat, pokud na ně nic neplatí, jsou si zvyklé z domova dělat co chtějí - neustálé hovory s psychology? Někteří žáci rádi využijí pohovorů s psychology na úkor výuky. Co s rodiči, kteří se nedostaví k podpisu smlouvy? Jak ředitel školy sestaví text smlouvy, aby nebyl napadnutelný Právy dítěte a pod. zákonitostmi a vyhláškami? Určitě by bylo mnoho názorů a dobrých nápadů od učitelů růzých typů škol. Nicméně děkuji za pedagogy za razantnější zásah ve školách a věřím, že budou na stejné váze práva s povinnostmi, které nám v posledních letech ustupují do pozadí. Je třeba opět povolat etiku. Krásný den M.D.
OTÁZKA (23.7.2010 7:13) Marta
Dobrý den, pane ministře. Moji 8 leté vnučce se nelíbí, že by učitelé mohli děti trestat.Když to budou vejlupkové, a bude to se souhlasem rodičů, tak proč ne?! Ale nevěřím, že by s tím některý rodič souhlasil. S tím návrhem jste přišel vy?
OTÁZKA (23.7.2010 6:46) Čuban Stanislav
Dobrý den pane ministře. Zajistí ministerstvo školství projednání ve vládě zrušení nebo úpravu nařízení vlády 122/2009 Sb., které lze považovat jako diskriminační pro studenty vyloučené z kádrových důvodů po roce 1956.Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (23.7.2010 5:37) Adolf Zapřažený
Pane ministře, ve vyspělých demokraciích má učitel po pěti letech jeden rok volna na zregenerování. V tom roce se vzdělává, nabírá nové síly, vzpamatovává se. Profese učitele je totiž velmi stresující. Uvažuje se o něčem takovém u nás? V Holandsku mají například učitelé během školního roku k dispozici několik dnů, kdy nemusejí bez udání důvodu přijít do školy. Jde o nenadálou návštěvu řemeslníků či jiné podobné neočekávané důvody. Bude něco takového u nás?
OTÁZKA (23.7.2010 1:11) Gabriela Fischerová
Dobrý den pane ministře, 1) Jakým způsobem chcete korektně kontrolovat výstupy vzdělávání v 5. a 9. ročníku, když každá škola má svůj vlastní vzdělávací program a v něm jednak různé předměty a v jednotlivých předmětech různý obsah a rozsah učiva? 2) Jak chcete porovnávat vesnické a městské školy (hlavně 2. stupeň), když z těch vesnických v šesté třídě odchází spousta žáků do měst (gymnázia, specializované třídy, pocit rodičů, že ve městě to bude "lepší") a ve třídách často zůstává velký počet dětí méně nadaných, sociálně znevýhodněných a kázeňsky problémových? 3) Problém kázně mohou z velké většiny vyřešit jasně centrálně daná nejenom práva, ale i povinnosti dítěte, jejichž plnění bude vymahatelné a případný trest adekvátní a pro rodiče citelný. Absence vymahatelnosti pravidel (už) od dětství ve škole od se pak u mnoha zástupců polistopadové generace projevuje absencí dodržování pravidel v dospělosti vůbec - na silnici, v podnikání, v chování, ve vztazích. Myslíte, že pouze smlouva mezi rodiči a školou tento trend zastaví? 4) Je nutná veškerá administrativa, která se v současné době na školách musí provádět? Jsou opravdu všechny výkazy, monitorovací zprávy, matriky atd. atd. nezbytné proto, abychom z dětí vychovali budoucí vzdělané a slušné občany? Když se toto "papírování" zjednoduší např. o polovinu bude výuka horší? Nebo naopak bude ve škole mezi učiteli méně stresu, co jaká kontrola objeví za chybu v dokumentaci, a kantoři i ředitelé budou více v klidu. To je dle mého názoru výuku nutné. Nebo se mýlím?
OTÁZKA (22.7.2010 23:43) Dagmar Hajnová
Dobrý den pane ministře, zajímalo by mne, jak se podle Vašeho odborného psychologického pohledu asi cítí romské děti při četbě známých pasáží z kocoura Mikeš. Patří Ladův Mikeš mezi doporučenou literaturu pro nejmenší čtenáře? Nebylo by lepší určit takovou četbu (osobně myslím, že ty pasáže rasistické jsou) spíš starším dětem, které jsou schopné kritičtějšího čtení, a přidat příslušný výklad? Děkuji za Vaši odpověď.
OTÁZKA (22.7.2010 23:32) Tomáš Houška
1. Nemyslíte, že když učitel selhává, potřebuje trestat? A že by možná stálo za zamyšlení, zda-li je dobrým učitelem? 2. Co říkáte na to, že výše mzdy učitele by měla vycházet z kvality, množství a náročnosti práce a neměla by vycházet z jeho pohlaví, věku, dosaženého vzdělání či délky praxe? (Je-li praxe a vzdělání nutné ke kvalitě, musí se na kvalitě projevit a je spravedlivější měřit kvalitu. 3. Máte představu o tom, jak měřit kvalitu práce učitele, práce ředitele? 4. Považujete za dobře nastavený poměr mezi pravomocemi a odpovědností ředitele ZŠ/SŠ? Co plánujete v této oblasti?
OTÁZKA (22.7.2010 22:22) Zuzana Nová
Dobrý den pane ministře, můžeme se těšit s novým ministerským vedením i na podstatné snížení školní administrativy? ( množství každoročních téměř stejných plánů a jejich následná hodnocení,správní řízení, různé výkazy a k tomu ekvivalentně odesílaná matrika, administrativa spojená se školními úrazy a další). Děkuji za odpověď.ZN
OTÁZKA (22.7.2010 22:06) Rodic
Jste si opravdu jist, ze je problem pouze u rodicu, kdyz hovorite o nejake smlouve? Ja se snazim o sve deti pecovat jak mohu nicmene dle meho nazoru si pedagogove s ohledem na svou nedoplacenost (jak se clovek nekolikrat dozvi na kazde tridni schuzce) maximalne zjednodusili svou praci. Zrusili zakovske knizky bez jakekoliv nahrady. Vysledkem je, ze se rodic dozvi o problemech sve ratolesti jedenkrat za kvartal, kdy uz byva vetsinou pozde. Rodic prubezne nema informace ani o prospechu nebo chovani sveho ditete. Jaky je Vas nazor na podobne zjednodusujici postupy, ktere jsou na dotaz zduvodnovany napr. velkou administrativni zatezi ucitelskeho sboru (ucitele by museli hodnotit vahy jednotlivych znamek a nota bene je jeste zapisovat do zakovske knizky za to patrne nejsou ucitele placeni)? Diky neexistujici prubezne evidenci neexistuje ani moznost prubezneho pusobeni rodice na dite ani moznost jakekoliv obrany (z praxe ne vzdy vse co se clovek od ucitele dozvi o sve ratolesti sedi po overeni napr. pres jine studenty). Stav ktery popisuji panuje na Gymnaziu Opatov vcetne osmileteho studia (tj. je aplikovan i na dospivajici deti v problematickych letech normalne chodici do 6 tridy) Praha 4. Neni myslim zadny problem to overit. Nemeli by se nejdrive pouzivat normalne zavedene fungujici kanaly (dnes existuje email nebo el. zakovske knizky)? Mam overeno ze s s timto zjednodusenim maji problemy i jini rodice kteri maji o sve deti zajem, ale bohuzel vedeni skoly prilis nezajima. Neuvazujete, ze by reditel skoly mel skladat ucty nejen zrizovateli ale treba i rodicum deti, kteri tam chodi (napr. tajnym hodnocenim 1x rocne)? Jak zajistite, aby rodic nebyl k podpisu smlouvy nucen pod hrozbou problemu delanych diteti nebo rodicum? I tak Vam preji mnoho stesti a uspechu v nove funkci. Omlouvam se za chybejici podpis, ale nase demogracie k tomu dle meho nazoru bohuzel jeste nenazrala.
OTÁZKA (22.7.2010 22:02) Eva Bařinková
Na školách ve velké většině žádní psychologové nejsou, takže případný pohovor není řešením. Co tak stanovit ve školním řádu možnost uložit žákovi, který znemožňuje ostatním vzdělávání svým nevhodným chováním, pracovní činnost ve školní budově? Bylo by to možná vhodné řešení. Ale narazilo by asi na rozpor s "právy dítěte". Zdravím a přeji našemu novému panu ministrovi hodně úspěchů v práci.
OTÁZKA (22.7.2010 21:16) Petr Tichý
Dobrý den, premiér Nečas po prvním zasedání vlády uvedl, že "cestou ke zlepšení stavu romské komunity je především podpora vzdělání". Chci se zeptat, jaké konkrétní plány na podporu vzdělání Romů máte a zda se neobáváte, že "trestání" může být některými pedagogy vůči romským dětem zneužito. Děkuji, Petr Tichý, Broumov
OTÁZKA (22.7.2010 21:09) Michael Tesař
Dobrý den, chtěl bych jako učitel na střední škole znát odpověď na realizaci státních maturit v příštím školním roce. V této souvislosti bych se rád zeptal, zda jste si provedl průzkum, jak velká část českých středoškolských pedagogů podporuje jednotné maturitní zkoušky a jak velká část jsou odpůrci této zkoušky. V médiích jsou totiž slyšet pouze ti druzí a veřejnost se tedy domnívá, že všichni čeští kantoři jsou proti. Myslím si, že tomu tak není. Na mé škole výrazně převládá počet učitelů, kteří jednotné zkoušky podporují (i když jim to přináší více práce). Tolik k otázce. Na závěr, pokud se skutečně dáte do uskutečňování programu, který jste si teď stanovil, budete do pár měsíců absolutně nejméně populární ministr nové vládě. Není to ironie - hodně štěstí!
OTÁZKA (22.7.2010 20:49) Emilie Ovýchovná
Paní Bartáková, učitelů, kteří - podle Vás - odcházejí po Vámi citovaných pěti hodinách ze školy domů, je VELMI, VELMI málo. Navíc má z tohoto minima "brzo domů odcházejících učitelů" možná jeden jediný učitel pět hodin v jednom kuse - bez tzv. "okénka". Takové rozvrhy, kdy máte od osmi do jedné bez volné hodiny, má na deseti školách z jedné jediný (před)důchodce. Navíc, opravováním sešitů doma se šetří energie a provoz školy=učitel si (např. v zimě) svítí na úkoly svým domácím světlem a zahřívá se svým topením. Myje si ruce v teplé vodě svého domova. Školy musí šetřit - to jste nevěděla? Hodina odpracovaná úředníkem - který si může posvačit - je zcela jiná než hodina odučená učitelem, který při hodině dost dobře svačit nemůže. Úředník si dopoledne odskočí cokoli zařídit a to si pak napracuje, ale učitel? "Děti počkejte, já si půjdu na STK a sejdeme se odpoledne?" Učitel má přestávku na přeběhnutí z jedné třídy do druhé, často si "může" odejít na záchod 1x za pět hodin. Když na úřadě zkolabuje klient, úředník logicky nenese odpovědnost. Když zkolabuje žák, učitel je vystaven i vyšetřování. Já vím, že vycházíte z toho, že jste chodila do školy-leč neučila jste. Vypadá to jako "povídání si s dětmi". Zkuste si deset minut, uvidíte. Budete mluvit zcela jinak. A pomlouvat učitele tím, že chodí do hospody, je laciné a nefér. Naprostá většina v týdnu alkohol nemůže vyhledávat. PANE MINISTŘE, MŮŽETE SE K TOMU VĚCNĚ VYJÁDŘIT?
OTÁZKA (22.7.2010 20:28) Makarenková
Dobrý nápad. Pokud jste někdy však učil, víte, že "přetahovaná o mobil" může trvat i 45 minut. Bude - pokud Váš záměr dobře chápu - na škole strážník městské policie, který ten mobil odebere? Učitel má především učit a ne být krotitelem.
OTÁZKA (22.7.2010 20:25) Jana Komenská
Budou všechny děti "trestány" stejně? Nebude to jako v politice "rovní a rovnější"? Jak může "stejně" učitel potrestat syna největšího sponzora školy? Jak se budou trestat děti politiků? Jinak nápad to je konečně po letech dobrý - jen ho dotáhnout do konce. Obávám se však, že děti "etnických menšin" nebude možno bez nálepky RASIZMU "trestat stejně".
OTÁZKA (22.7.2010 20:24) Michal Semín
Vážený pane ministře, hodláte podporovat domácí (individuální) vzdělávání? Jinak k tématu on-line rozhovoru si dovoluji podotknout, že jeden z mých podnětů k řešení Vámi správně nastolené otázky vyšel v LN 21. 7. pod názvem Více povinností = více práv.
OTÁZKA (22.7.2010 20:08) Ondřej Kalandra
Dobrý den pane Dobeši, vláda letos schválila tzv. Národní akční plán inkluzivního vzdělání, který má začleňovat žáky se zdravotním a společenským znevýhodněním do běžných základních škol. Jak se k této strategii stavíte - podpoříte ji? Děkuji za odpověď. OK
OTÁZKA (22.7.2010 19:34) Miluše Raabová
Neuvažujete o tom, potrestat opravdu nevhodně se chovající žáky tím, že budou přeřazování na jinou, vzdálenější školu třeba i vícekrát? Rodičům by to zkopmlikovalo život stejně jako oni svou špatnou výchovou komplikují život učitelům a žákům.
OTÁZKA (22.7.2010 15:56) Jozef Trefny
Jste pro, aby naše děti učili ten ti učitele, kterí mají u žáků autoritu ?
OTÁZKA (22.7.2010 15:20) Ivan Trojan
Pane ministře, nedávno byl v Polsku publikován výzkum, podle kterého byly školy nejhůře hodnocené žáky zároveň nejefektivnější (poskytly žákům největší přidanou hodnotu). Průzkum prováděl světoznámý pedagog prof. Niemerko. Kdy začnete na základě tohoto výzkumu finančně zvýhodňovat školy (a učitele), které se ještě snaží žáky něco naučit? Které nerezignovaly na požadavky?
OTÁZKA (22.7.2010 14:49) Zich
Dobry den, jak dohlednete na katastrofalni uroven soukromych (vysokych) skol? Ucil jsem jiz na dvouch a vzdy to byl upadek. VIP studenty nezkousel nikdo (nebo jen naoko). Udaje odevzdane akreditacni komisi byly mylne, vystupy nekontroloval nikdo. Ministerska kontrola nic neshledala, protoze jim ve skole ukazali nove zachodky, vymalovanou chodbu a sanony. Vyucujicich se nikdo neptal. Prosim, zacnete skutecne zkoumat vystupy, ke statnicim posilejte kontroly a hovorte predevsim s pedagogy, kteri leccos prozradi (pokud jim pan rektor/rektorka nestoji za zady). Marketingove dobre prezentovana skola jeste nemusi byt skolou skutecne kvalitni...
OTÁZKA (22.7.2010 14:29) Ivoš
Předem bych Vám rád poblahopřál k zvolení do funkce. Ztotožňuji se s názory VV v otázce školství a doufám, že se záměry VV a vlády "Politika ml. a reg. školství" podaří realizovat. Určitě to budu bedlivě sledovat. Protože pracuji 21 let ve školství na 1. st. ZŠ, mohu konstatovat, že tak jako i v ostatních oborech, jsou učitelé s velmi profesionálním přístupem, ale některým toto vyloženě schází. Plánované zvyšování platů si tedy někteří kolegové opravdu zaslouží a někteří (např. ti, kt. chodí domů kol. 13. hod., ti, kteří nedokážou komunikovat s rodiči, přihlížet k věkovým a jiným zvláštnostem žáků apod.) opravdu NE! Otázka: Zůstane způsob odměňování učitelů i nadále stejný (tabulky; osobní a odměny určuje ředitel), či uvažujete o jiném způsobu? Ředitel dle mého názoru může v některých případech být poněkud subjektivní, nebo si může svou práci v této otázce zjednodušovat, aniž by ho v tom mohl kdokoli kontrolovat. Děkuji za odpověď. Ivoš
OTÁZKA (22.7.2010 11:40) Pavel
Dobrý den, s trestáním dětí souhlasím, byl jsem na stáži na SŠ a divil jsem se, co si "puberťáci" dovolí především ke starším pedagogům. Celkově upadla morálka, proto nebylo by dobré, aby měli učitélé status veřejného činitele, napadeni by se potom rovnalo trestu. Po vzoru VB by bylo dobré snížit věkovou odpovědnost na 10 let. Otázka: Jak budete postupovat proti nedostatečné docházce romů, každý se je bojí sankcionovat. Děkuji
OTÁZKA (22.7.2010 10:51) Karel Vážný
Jinak velmi podporuji, pokud ministerstvo vydá jasné slovo kolem zabavování věcí dětem. Jde o to, že vzniká spoustu zmatků v přístupu. Někde se to vůbec nedělá (třeba kvůli zodpovědnosti za předmět i radikálním rodičům). Jinde postupují rozumně (zabaví, po hodině, či vyučování vrátí, v krajních případech při opakování, nebezpečných věcech a pod. použijí zápis a případně si rodiče přijdou). Na druhou stranu jsem v kruzích rodičovských přátel a známých zažil i zabavení, které skončili tím, že se věc učiteli ztratila z nezamčeného šuplíku (reakce: "nic nenahrazuji, neměl to nosit do školy") , dokonce kde zabavené hračky v družině byly dávány jiným dětem. Mobil je zvláštní případ: pro zaměstnané rodiče je mobilní telefon často jedinou formou, jak zkontrolovat svoje dítě odpoledne, po cestě ze školy apod., při změně programu (změna termínu u lékaře, nařízený přesčas apod.), proto bych byl radikálně proti paušálnímu zákazu vnášení do škol, stejně jako proti jeho delšímu zabavení, vyjma extrémních případů. I tak je problém, jak dítě přimět si ho vždy po vyučování zappnout.
OTÁZKA (22.7.2010 10:37) Karel Vážný
Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat, jak by dle vašeho návrhu měla probíhat práce s dětmi se specifickými poruchami učení a chování, typicky s dětmi s ADD-H, vysokofunkčními autisty apod? Čili dětmi, které vlastně již dnes mají svojí "smlouvu" často ve formě IVP (individuálního plánu). Jsem jedním z rodičům a vím, že nejprve horkotěžko hledáte školu, kde je učitel ochotný se seznámit s problematikou, pak je třeba najít ped.psych. poradnu, kde lékařské papíry "přeloží" do "školštiny", pak škola pokud se řediteli uráčí (ač by se uráčiti mělo vzhledem třeba k přísl. vyhlášce a antidiskriminačnímu zákonu) zpracuje IVP. Pokud není IVP formální, tak pak už zbývá jen na každé třídní schůzce připomínat, aby byl plněn, běhat za učiteli nekmenových předmětů a vysvětlovat a modlit se za to aby vstřícný učitel neodešel a aby se situace dramaticky nezměnila k horšímu při přechodu na 2.stupeň. Stavte se někdy na diskusích na Rodina. cz (sorry, nechci dělat žádnou reklamu), jsou tam bohaté diskuse rodičů, učitelů i rodičů postižených dětí.
OTÁZKA (22.7.2010 9:03) Martin Pavliš
Dobry den, S Vašimi záměry se naprosto ztotožňuji. Vyučuji na vysoké škole a už i zde se objevují výchovné probémy. Zajímalo by mě, zda jste například četl studii Středoškolská mládež a její svět na přelomu století, Paido, 2006. Je to opravu smutný obrázek stavu dnešní mládeže. Výchovné problémy řešíme už i na vysokých školách... Čím si to jako psycholog vysvětlujte? Autoři výzkumu se dokonce domnívají, že je dnešní mládež sociálně retardovaná... Je to výsledek liberální výchovy, kdy jsou jednostranně zdůrazňována práva dětí a dospívajících a nedostatečně akcentovány povinnosti? Doufám, že učitelům pomůžete s upevněním autority. Budou k tomu ale potřebovat jisté nástroje, nikoli plané dokumenty. Také mě překvapuje, jaké procento rodičů se dobrovolně vzdalo svého výchovného působení a požadují to jednotranně po škole. Co si myslíte o tomto trendu? Držím palce!!!
OTÁZKA (22.7.2010 6:12) SIKANA NA SKOLE
Souhlasim aby byla facka za sproste slova i jednani pubertalniho kluka. Dnesni deti maji pocit nedotknutelnosti a diky tomu jsou vulgarni. Skoly dnes neuci vedomosti ale jak se diky ostrym loktum prosekat zivotem,byt asertivni a velmi sebevedomy.A Dale.Co udelate proti sikane? Hlavne kdyz ve tride SIKANUJI ZDRAVOT. POSTIZENE DITE !!! KONKRETNI NAVRHY PROSIM.
OTÁZKA (22.7.2010 6:01) Jarmila
Dobrý den, jaké restrikce (např.vyloučení, přeřazení do zvláštní školy? ) čekají žáka, záškoláka, či jinak problémového, který navštěvuje základní či střední škou, kromě školního psychologa? Kolik bude stát školní psycholog a bude ve škole celých 8 hodin? Jakým způsobem chcete přimět rodiče k tomu, aby smlouvu podepsali u žáků základních škol, kde je povinná docházka? Jak chcete přimět rodiče k tomu, aby se školou zejména v případě problémů s jejich dítětem na základní škole/střední, více spolupracovali? Jak docílíte vymahatelnost smlouvy rodičů se školou a co čeká rodiče v případě když smlouvu nebudou dodržzovat? Nestačil by na vše tzv. školní řád ?
OTÁZKA (21.7.2010 21:43) Miroslav Beneš
Dobrý den paane Dobeš, zajímalo by mě jak to bude se státní maturitou.Někde jsem četl, že roční provoz bude stát 250 mil.nebylo by od věci to pozastavit, když se hledá každá koruna ve Státním rozpočtu?Třeba do doby než se trochu vzpamatujeme z krize?Obzvlášt když to není až tak potřeba jako jiné věci, třeba ve zdravotnictví. S pozdravem Beneš a at se Vám daří.
OTÁZKA (21.7.2010 19:43) Jirka
Dobrý den pane Dobeši, celkově školství upadá jenom proto, že děti jsou čím dal agresivnější, drzejší a lhostejnější díky tzv. pseudohumanistickým přístupům, které se projevují všude. Učitelé, kteří mají být vychovateli, jsou pod pohrůžkou ztráty učitelské práce skoro bezmocní. V zásadě platí, že čím přísnější učitel, tím je větší pravděpodobnost vyššího úrovně vzdělání celé třídy jako celku. Až do roku 1989 to nebyl takový problém, učitel byl většinou tenkrát ze strany žáků i ze strany rodičů člověkem respektovaným. Rád bych věděl, jak hodláte obnovit autoritu učitelů, aniž by se báli o svá pracovní místa a dovolili si občas dupnout na neposlušné žáky? Předem děkuji za odpověd
OTÁZKA (21.7.2010 19:30) Petr
Zdravim a gratuluji k Vasemu postu. Ktery predmet ve skole Vam sel nejhure a propadal jste z nejakeho?___ Vase nejlepsi/nejhorsi poznamka v zakajde a za co?___ Ktery predmet Vas nejvice bavil a ktery nejmene?___ Co nejaka lumparna ze skolnich let, nepodelite se s nmi o ni?___ Co skolni lasky?___ Chysta se MSMT podporit nejakym zpusobem 150 let SOKOLa a XV. vsesokolsky slet v roce 2012 v Praze?___ Chysta se MSMT podporit oslavy 100.vyroci zalozeni sdruzeni Skaut/JUNAK?___ Nemyslite, ze dnesni mladezi chybi neco jako byl za nasich mladych let odznak branne zdatnosti a myslite si, ze by se dnesni deti do danych tabulek vubec dostaly? nechysta MSMT znovu nasadit podobnou latku?___ Myslite, ze by bylo dobre napriklad v pohranici zrizovat smisene skolky/skoly, kde by uz od mala byly deti jazykove konfrontovni sezahranicnimi sousedy? Pry je to legislatvne v dnesni dobe slozite, zejmena to na ktere strane ta skola je, jak zaplatit poedagogy z druhe strany hranice a podobne jak to vyresit sdetmi z druhe strany hranice, podnikne MSMT v tomto smeru nejake kroky, tak aby rodic stejne pohodlne mohl dopravit svou ratolest do teto skolky za normalnich podminek a krome ucitelek by tam byla napriklad polovina deti z druhe strany a nikdo se nemusel legislativne trapit s tim, ze je stale jeste nekde nejaka hranice. Nebo by proste sve dite ovezl na druhou stranu hranice a vedel, ze o nej bude postarano stejne dobre.___ Myslite, ze to byl dobry napad chtit v Praze usporadat olympiadu v roce 2016?___ Jak hodla MSMT podporovat mene atraktivni a financne narocnejsi sporty, ktere nemaji tolik medialniho prostoru a jak chce ziskavat nove talenty a zajemce?___ Kteremu sportu nejvic fandite a zajimate se o nej?___ Zredukuje MSMT nejakym zpusobem stredni statni a soukrome skoly, ktere dnes berou kazdeho jen, aby prezily?(cimz by se samosebou dostalo i na ucnovske obory, ktere jsou take potreba)___ Diky za Vase odpovedi a hodne zdaru na novem pusobisti. Prima zbytek prazdnin.
OTÁZKA (21.7.2010 18:52) Zajda
Jaký bude postup v případě, že rodiče tuto smlouvu odmítnou podepsat? Bude moci škola žáka nepřijmout?
OTÁZKA (21.7.2010 18:28) Renata
Dobrý den, pane ministře, podle posledních informací chcete o osudu státních maturit rozhodnout dříve, než vyslechnete všechny "strany". Zdá se, že prostor budou mít hlavně ministerští a CERMATští příznivci maturit. Prosím, abyste nepodlehl pokušení "to konečně spustit", ale uvážil odložení a logickou návaznost státních maturit až na plánované testování na ZŠ. Není pravda, že proškolení hodnotiltelé a učitelé, kteří tomu věnovali tolik času, jak jste sám řekl, chtějí maturity spustit. Právě na školení začala vyvstávat problematická místa stávajícího projektu. Máte dostatek objektivních informací a názorů od obyčejných kantorů různých typů škol z praxe? Cítíte také, že právě něco jako státní maturity jsou přesně tou "věcí veřejnou", na kterou chceme mít vliv?
OTÁZKA (21.7.2010 18:14) laimer
dobrý den, 1.jak bude prosím řešen nadbytek škol,obzvláště středních 2.budou v budoucnu učit pouze kvalifikovaní učitelé v aktivním věku,nebo budou sedět na pracáku,protože jsou "drazí" a ředitelé zaměstnávají inženýry,operky,důchodce apod. děkuji za odpověď
OTÁZKA (21.7.2010 17:17) Jiří Suchánek
Proč nezavést rovnou pár na zadek? Fungovalo to takto celá staletí, než se do toho zamíchali různí ti lidumilové a humanisté. Agresivita, drzost, neposlušnost ap. často souvisí s tím, čemu říkám "zbytnělé ego", a již řehole sv.Benedikta doporučuje toto: "Ušlechtilejší a chápavé tedy stačí jednou dvakrát napomenout slovy, nepoctivé, tvrdohlavé či pyšné a neposlušné je však třeba hned od začátku hříchu krotit ranami nebo jiným tělesným trestem, jak je psáno: Pošetilý se neukázní pouhými slovy. A dále: Bij svého syna metlou, a z podsvětí vysvobodíš jeho duši." Nevidím důvod, proč nepoužívat osvědčené, zato vidím dost důvodů protestovat proti tomu, co už tu stačili pokazit všichni ti pseudohumanisté a inženýři lidských duší.
OTÁZKA (21.7.2010 16:57) František Syrový
1. Odebrat mobil není totéž co "zabavit autíčko či píšťalku". Může obsahovat řadu osobních i intimních ůdajů. Máte představu jak zákonem váš příslib řešit? 2. "zlobivý nebo agresivní žák půjde na pohovor k psychologovi...". Psychologové ale ve škole běžně nejsou. Pravda, dají se přijmout. Odhaduji, že v celé ČR tak za cca 1 miliardu (odhaduji, že škol může být tak 4000, 20 tis. měsíční plat x 12 měsíců). Zbudou i tak peníze na slíbený náborový příplatek 180 tis. a 20 tis. minimální plat? 3. Můžete alespoň stručně popsat techniku distribuce náborových příplatků zaměstnancům škol, které jsou autonomními právními subjekty? Děkuji za odpověď František Syrový - učitel
OTÁZKA (21.7.2010 16:47) Martin Klika
Dobrý den pane ministře. Podle údajů zveřejněných na internetových stránkách MŠMT má hodnotitel písemné práce (např. z českého jazyka) při ostrém startu tzv. státní maturity v příštím školním roce obdržet 100, - Kč za jednu opravenou práci. Při říjnové generálce to má být jen 75,- Kč. Přitom např. zadavatelé mají svou odměnu stejnou - jak při říjnové generálce, tak při ostrém startu tzv. státní maturity. Zajímalo by mě, proč mají být při zajištění průběhu a vyhodnocení tzv. státní maturity říjnové generálky biti (finančně) řadoví pěšáci - tj. hodnotitelé písemných prací.
OTÁZKA (21.7.2010 16:23) Waldin
Co když rodiče smlouvu odmítnou a nepodepíší.Pak se asi dalšího pozitivního posunu nedočkáme nebo jak by se to řešilo.Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (21.7.2010 16:17) Petr Hanák
Vážený pane ministře, reaguji na váš návrh naborových příspěvků zač. učitelům. Smlova na 5 let, částka 180 tis. atd. Přičemž ve většině krajů jsou pracovní smlouvy jen na dobu určitou jednoho roku, opakovaně u soukr. škol jen částečné úvazky. Viděl jsem i několik reakcí v denním tisku stejného typu. Mám poznatky, že vedení škol při trendu slučování škol preferuje pro výuku důchodce. Možnou vyjímkou je Praha a okolí. Tento návrh připadá většině kolegů, jako by nebyl ani z České Republiky. Jak chcete tuto situaci řešit a zabránit uvedeným negativním trendům? Např. dříve krajské úřady řešily úvazky pedagogů i jejich obsazenost v rámci kraje. Což dnes není ? Děkuji za odpověď Petr Hanák
OTÁZKA (21.7.2010 15:52) Bartáková
Vážený pane ministře, nemyslíte si, že učitelé oproti ostatním zaměstnancům státní správy mají nepatřičné výhody? Např. stačí jim odučit 5 hodin denně a opouštějí své pracoviště. Chápu, že např. opravují sešity apod., ale proč to nemohou dělat na pracovišti a odcházet domů jako každý pracující člověk po 8 hodinách? Bydlím na vesnici a tak vím, jak učitelé odcházejí ze školy a jak se pak dále věnují přípravě do školy např. vysedáváním v hospodě. Během školního roku si společně s dětmi během vyučování p. učitelky dojdou společně s dětmi nakoupit a stačí si nákup odnést domů. Oproti ostatním státním zaměstnancům jsou jejich úlevy jsou nepatřičné.
OTÁZKA (21.7.2010 15:09) Gita Prostějovská
Vážený pane ministře? Mluví se o pozici školních psychologů především na ZŠ. Bude tato pozice podporována i na SŠ? Mohl by tuto funkci zastávat i například člověk s kvalifikací na úrovni bc. studia - například absolvent studia Odborný poradce? Nebo to musí bý jen psycholog? Děkuji za odpověď.