OTÁZKA:
Já znám prostředí ČVUT z dob, kdy jsme se scházeli ještě na Karláku u Trnků, za Dufka a Mikulce. byla to doba ještě pionýrská, ale získali jsme si uznání. Když jsem později dělal rigorosum v Cáchách na RWHT, sdělili mi, že jsem už druhý absolvent, pocházející z ČVUT, který má vynikající výsledky, že proto ČVUT zařadili mezi přední technické university. Nepochybuji o stejně dobré pověsti VŠCHT, je to škola dobře známá především v západní Evropě.
Problém vidím v tom, že v zájmu zvýšení počtu absolventů je vyvíjen tlak na snížené požadavky na studenty a současně i na snižování nákladů na jednoho studenta. Z vlastní zkušenosti vím, jak je důležitá akademická svoboda a nezávislost vysokoškolských grémií na politice. Takovou svobodu a nezávislost však nezískáme zdarma, do vysokých škol je třeba investovat. Ten základ, platy a budovy, musí zajistit stát, na zlepšení úrovně však potřebujeme všenárodní organizaci, která sbírá peníze od podniků a nezávisle je přiděluje perspektivním projektům. Zdá se mi, že v tomhle jsme ještě zcela v začátcích. Přímé příspěvky podniků, jako třeba Škody - Auto jsou sice vítány, podle mně ale hrozí určitá závislost. Tam, kde je to dáno přímým zájmem, je třeba to také veřejně přiznat, ale sponzor by měl být natolik fér, že by přiměřenou část prostředků dal i na třeba základní výzkum, který se značkou sponzora nemá přímý vztah. Proto považuji tu meziorganizaci, jako třeba Volkswagenstiftung v Německu, za velmi užitečnou. Jak hodláte Vy organizovat financování výzkumných projektů na VŠCHT? Jistě se shodneme na zásadě, že nejlepší metodou výchovy studentů je jejich účast na výzkumných projektech. Ty projekty ale také něco stojí, takže stojíme před problémem, jak ty sponzory najít a přesvědčit. Pro stát by mělo být samozřejmé, že takové prostředky, získané od soukromých sponzorů, ještě doplní, neboť sponzorství je i známkou kvality a potřebnosti projektu. To nejhorší, co se může stát, je šetřit na prostředcích třeba k cestám na konference.
Mirek Steiner
ODPOVĚĎ:
Děkuji za ocenění. Souhlasím s Vámi v tom, že základem financování vysokých škol musí být veřejné zdroje. Jednou částí soukromých zdrojů je školné, druhou částí soukromých zdrojů mohou být finanční příspěvky od podniků. Ty na VŠCHT Praha získáváme z tzv. doplňkové činnosti, tedy při řešení výzkumných a vývojových projektů na objednávku. Podíl takto získaných prostředků je na naší škole nad evropským i americkým (USA) průměrem (kolem 15 % zdrojů na výzkum a vývoj na VŠCHT Praha proti cca 7 % v zemích EU a kolem 5 % na univerzitách v USA). Nemyslím si, že by se podíl prostředků z průmyslu měl v budoucnu výrazně zvyšovat. Tím bychom se stali daleko závislejší. Jedna evropská studie z roku 2005 označila americké univerzity za centra základního výzkumu a uvedla, že severoamerické podniky uvádějí, že profitují více z výsledků základního výzkumu než z patentů a licencí pocházejících z univerzit.
16.10.2007 10:38