Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

On-line s Václavem Loulou, expertem na pohonné hmoty

Václav Loula

UKONČENO

Proč by měli motoristé tankovat kvalitnější palivo? Ptejte se on-line Václava Louly, jednoho z největších českých odborníků na pohonné hmoty. Ředitel kvality společnosti Benzina bude odpovídat čtenářům serveru Lidovky.cz ve středu 13. listopadu v 10:00.

položených otázek: 29 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (13.11.2012 22:35) Petr M.
Dobrý den, reaguji na dozat ohledně nafty z Benziny. Myslel jsem, že Benzina nabízí kvalitní naftu. Jak je to tedy s kvalitou nafty u nás? Odráží cena kvalitu? Děkuji Vám za odpověď.
ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:01)
Dobrý den Petře, společnost Benzina prodává zásadně aditivované motorové nafty. Jeden druh najdete pod názvem Diesel Top Q a druhým je prémiová nafta VERVA Diesel, nadstandardně aditivovaná s vysokým cetanovým číslem. Tento prémiový druh s ohledem na vyšší kvalitativní parametry je dražší. Musím přiznat, že poptávka po prémiové naftě je vysoká a v současné době ji prodáváme na 211 čerpacích stanicích. Vyšší cena odráží i kvalitu. Jinak platí, že kvalita motorových naft je definována evropskými normami. Jsou společnosti, které striktně plní tuto kvalitativní normu, a pak jsou vybrané profesionální společnosti, které podle požadavků i automobilového průmyslu a nároků na kvalitu nafty vylepšují požadované parametry paliva nadstandardní aditivací. Samozřejmě jsou i společnosti, které se snaží vydělat za každou cenu a různě podvádějí, jak v oblasti spotřebních daní a DPH, tak používáním nekvalitních složek do standardních paliv. V těchto případech je dobré, že Česká obchodní inspekce tyto nedostatky zveřejňuje. Za této složité situace se i společnost Benzina rozhodla zveřejňovat výsledky kontrol ČOI vlastních čerpacích stanic na svých webových stránkách. V druhém pololetí 2012 má Benzina tyto výsledky zatím bez závad.
OTÁZKA (14.11.2012 7:34) Jirka
Dobry den, jezdim na LPG a na benzin v podstate jen startuju.. Je podle vas vhodne pouzivat vysokooktanovy benzin, ktery by nemel obsahovat bio slozku a tim se neznehodnocuje, nebo staci pouzivat klasicky 95oktanovy natural.. dekuji.
ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:05)
Dobrý den Jirko, vzhledem k faktu, že používáte benzín pouze na nastartování, postačí používat klasický benzín, 95 oktanový natural. Stooktanový benzín se svými prioritami ve vyšším výkonu a akceleraci při startování plně nevyužijete. Stooktanové benzíny byly vyvinuty pro moderní automobily s vyšším kompresním poměrem a pro zákazníky, kteří preferují sportovní charakter jízdy.
OTÁZKA (14.11.2012 8:58) Vladislav
Dobrý den, více než rok jsem čerpal prémiovou naftu od firmy Shell, pak se v testu zjistilo že jde o běžnou naftu. Rozhodl jsem se po této zkušenosti přidávat do nádrže aditivum před natankováním plné nádrže. Je to dobré řešení? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:15)
Dobrý den Vladislave, samozřejmě je možné zlepšovat některé parametry nafty individuální aditivací, kterou provádí sám zákazník před tankováním na čerpací stanici. Použité aditivum by mělo být kompatibilní se standardní aditivací používanou například v rafinérii. U motorové nafty se na trhu prodává ve vazbě na kalendářní období několik druhů (letní, přechodová, zimní kvalita), které se liší nízkoteplotními vlastnostmi. V přechodovém období (podzim) je dobré použít tato aditiva a tím posílit nízkoteplotní parametr filtrovatelnost, než přijde na trh zimní nafta s filtrovatelností -20 °C. Prémiové nafty již není nutné dále upravovat individuální aditivací.
OTÁZKA (13.11.2012 18:33) Vladimír V.
Jak je to s benzinem 98 oktanů resp. s benzinem Verva 100? Názor odborníka na automobilové motory Ing. Jandy (www.cimbu.cz) je takový, že tam, kde není dost velký prodej těchto benzínů, dochází k jejich degradaci tak, že již nemají deklarované O. Č. a že je lepší koupit benzin obyčejný 95 okt., případně ho dotovat nějakým přípravkem pro zvýšení O. Č. To vychází cenově téměř stejně, jako tankovat vysokooktanový benzin. Co byste poradil vy? Pokud je to tak, jak píši výše, pak je to trestuhodná skutečnost, předražení o cca 2 Kč na litr.
ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:25)
Dobrý den Vladimíre, nemohu souhlasit s názorem odborníka, pana Ing. Jandy, neboť prémiový benzín VERVA 100 v žádném případě v definovaných parametrech jakosti při skladování na našich čerpacích stanicích kvalitativně nedegraduje. Tento druh benzínu kromě standardně vysokých oktanových čísel, jeho komerční dodávky se pohybují v rozsahu 99,3 až 101,6, nemění tuto hladinu ani při skladování. Navíc, tento benzín neobsahuje standardně bioetanol, jako je tomu u BA95. Mé zkušenosti jsou opačné a naopak jej využívají majitelé motocyklů, kteří jej před zimou natankují a při první jarní jízdě nemají vůbec žádné problémy. Tento benzín dodáváme i na brněnský okruh, kde je využíván ke spokojenosti v celé řadě závodů. Zdůrazňuji, že benzín je nadstandardně aditivován s použitím moderních typů mazacích přísad, detergentů, antioxidantů a protikorozních účinků.
OTÁZKA (13.11.2012 18:13) Pavel H
Podle testů je u nás prodávané "prémiové" palivo v podstatě stejné, jako palivo "obyčejné." Podle těch samých testů tomu hned za hranicemi v Německu není a prémiové palivo je skutečně prémiové... Jak je kontrolována kvalita prémiových paliv v ČR? Jak je možné, že se takto podvádí?
ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:30)
Dobrý den Pavle, také prémiová paliva kontroluje Česká obchodní inspekce. Doporučuji vám přečíst si poslední Svět motorů Diesel speciál, kde jsou hodnoceny prémiové nafty a jejich nadstandardní vlastnosti. Z uvedeného testu je patrné, že některé společnosti mají skutečně kvalitní nafty a to, co deklarují, je pravda a testy to prokázaly. Na prémiová paliva je vhodnější jezdit delší dobu a ne pouze jednou a poté čekat okamžité výrazné zlepšení.
OTÁZKA (14.11.2012 9:18) Martin
Dobrý den, mohl byste, prosím, čtenářům v krátkosti objasnit faktory ovlivňující kvalitu paliva od určení specifikace paliva klientem rafinérie po nákup koncovým spotřebitelem (rafinérie, aditiva, doprava / vyplachování komor, skladování u čerpadláře) pro benzíny i naftu? Můžete sdělit informace nejen o benzínu Verva 100, ale i o konkurenčních prémiových benzínech (Shell V-Power Nitro+, OMW MaxxMotion 100) - mezi sebou je nějak srovnat? Děkuji
ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:48)
Dobrý den Martine, kvalita na výstupu z rafinérie musí vždy splňovat předepsanou normu. Mohou se lišit některé technologie zpracování do finálního mísení i podíl použitých komponent a uhlovodíků ve vazbě na ekonomickou situaci rafinérie. I rafinérie pro splnění předepsaných parametrů může do výroby použít aditivaci. Pochopitelně je velmi důležitá v celém systému jakosti i přeprava, skladování a péče o tato paliva v celém procesu (pro ilustraci sem patří pravidelné odkalování nebo čištění nádrží). V dopravě je pak důležité minimální střídání produktů v komorách cisternového automobilu. Ke zlepšení užitných parametrů využívají petrolejářské společnosti nadstandardní aditivaci, kterou vylepšují některé důležité parametry. Do tohoto systému patří i pravidelné kontroly kvality na čerpacích stanicích. Já jsem zastáncem toho, že prémiová paliva, pokud prodejce plní to, co deklaruje, přispívají k dokonalé péči o motor či palivovou soustavu, snižují spotřebu a palivo tak může vyhovět náročným požadavkům zákazníků na moderní jízdu. Za spravedlivé hodnocení považuji hodnocení nezávislými odbornými motoristickými časopisy anebo rozbory v akreditovaných laboratořích. Děkuji všem za všechny došlé dotazy. Z pracovních důvodů již nemohu reagovat na zbylé otázky. Přeji pěkný den Václav Loula