Dokonce i tak ryze utilitární stavba, jako je sochařský ateliér, může mít architektonické kvality. Není jich málo: některé takové objekty jsou dnes dokonce registrovanými památkami.
V Praze je asi nejznámější secesní studio Ladislava Šalouna u Slovenské ulice na Královských Vinohradech, jež je snad dílem Kotěrova žáka Antonína Pfeiffera.
Luxusní byly také ateliéry ve stylu moderny, dílo dalšího Kotěrova absolventa Jana Mayera z roku 1910, které původně bylo určené pro malíře Antonína Slavíčka a sochaře Jana Štursu ve dvorním traktu modernistických činžáků v ulici Na Výšinách v Bubenči (Slavíček se však do ateliéru nenastěhoval, neb v témže roce spáchal sebevraždu, a Štursa své studio přepustil Josefu Mařatkovi).
Krásné bylo i studio dalšího secesního sochaře Stanislava Suchardy od Jana Kotěry, které najdeme ve Slavíčkově ulici. Byl to samostatný objekt vedle sochařovy vily z roku 1905, za první republiky však došlo k jeho přestavbě na obytný dům.