Život jako videohra. Dost možná si denně hrajete, aniž to vůbec tušíte

Premium

Život jako videohra | foto: Lela Geislerová

  12:00
Počítačové hry považují zejména starší generace za ztrátu času. Ale teprve když videoherní byznys obrovsky posunul naše znalosti lidského chování, začali jsme naše herní instinkty využívat ke zlepšení a zvýšení reálné produktivity: ve vzdělávání, marketingu, péči o zdraví či dobročinnosti. Jedním heslem: světu vládne gamifikace.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

To slovo je sice velmi ošklivým anglicismem (game = hra), přitom celý koncept má kořeny u nás doma, v severomoravském Fulneku. Využití principu hraní pro bohabojné a užitečné činnosti zformuloval poprvé v roce 1658 Jan Amos Komenský ve svém velkém díle Orbis Pictus a vyprávění o škole hrou bylo po staletí nechtěným důkazem absurdity vzdělávacího systému: Schola ludus i Komenského životopis byly subjektem úmorného memorování.

Koncept Homo ludens (člověka hrající si) připomenul o 150 let později Friedrich Schiller, ale pro moderní lidstvo jej znovuobjevil až Johan Huizinga ve své slavné knize stejného jména. Homo ludens, toto dnes již klasické meziválečné pojednání, se stalo základním dílem pro antropologická i psychologická zkoumání hry a herních strategií (česky vyšlo poprvé roku 1971).

Dnes se gamifikace masivně využívá – možná dokonce zneužívá – v marketingu a postupně zaplavuje i životy těch, kteří se videohrám vyhýbají víc než čerti svatému kříži. Herní prvky se prosazují do úplně banálních činností, takže gamifikace zbavuje luxování úmorné nudy, z odolávání neřestem se stává radost a rodiče nedostanou psotník při učení dětí sofistikované dovednosti jménem cídění chrupu.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.