Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Andreas Feininger je klasik zlaté éry fotografie

Kultura

  12:07
PRAHA - Byly časy, kdy se svět před moderním člověkem otvíral na stránkách obrazových magazínů. Tím nejobrázkovějším, a tedy nejameričtějším časopisem byl magazín LIFE.

Silnice 66, Arizona, 1953 - pro časopis LIFE foto: Andreas FeiningerReprofoto

Jeho nejlepší dobou byla čtyřicátá a padesátá léta. Tehdy byl jejich obrazovým redaktorem Andreas Feininger. Jeho obsáhlá výstava začala včera v pražském Domě U Kamenného zvonu. Jmenuje se That’s Photography a lze ji považovat za fotografickou výstavu roku.

ČTĚTE VÍCE O VÝSTAVĚ

Andreas Feininger (1906-1999) je klasikem slavné éry, kdy fotografie dosáhla zřejmě svého uměleckého, sociálního a profesního vrcholu. Fotograf musel být nejen umělecky nadaným dobrodruhem, ale též technickým expertem, který se vyznal v optice, stejně jako v chemii a polygrafii.

I špičkové fotografické přístroje stále ještě vyžadovaly jistou improvizaci a značnou inteligenci, což ovšem bylo na výsledku znát. Zdaleka nefotil ještě každý a hranice mezi profesionalitou a amatérismem byla strmá a jasně vymezená. Slavný fotograf byl něco jako výborný spisovatel, takový Hemingway s leicou.

Stéblo rákosu, 1934

Tomu odpovídalo i uplatnění: s rozvojem tiskové techniky se mohly fotografie reprodukovat na velkých formátech, v nichž vynikly jejich výtvarné a kompoziční kvality. Televize byla sice ve Spojených státech v provozu již v třicátých letech, ale kráse elegantní fotografie nemohla konkurovat. Svět se poznával z fotografií. Bylo to moderní, krásné a LIFE.

Tento časopis, zprvu běžný rodinný žurnál, v roce 1936 radikálně změnil koncepci - potlačil text, sdělení redukoval jen na to nejdůležitější, často jen na titulky, a všechen ostatní prostor otevřel fotoreportážím, které vycházely na celých stranách i dvoustranách, ve formátu až marnotratném a plakátovém.

Nádraží Dearborn Station, Chicago, 1941

Stále se ještě většinou tisklo nebarevně, černobíle nebo sépiově, což bylo však dostatečně elegantní, jak vidno u starých hollywoodských filmů. Náklad časopisu LIFE dosahoval na svém vrcholu osmi milionů výtisků: prodával se po válce po celém normálním světě (tedy od roku 1948 ne u nás) a miliony lidí si podle něj dělaly představu, jaký ten život na světě vlastně vypadá. Jenže s rozvojem televize a atrakcí pak jeho význam upadal, v roce 1972 přestal vycházet poprvé, pak byl obnoven už jako měsíčník a s nákladem, který představuje zlomek původního, vychází dodnes.

Andreas Feininger do časopisu přišel v roce 1943. To byl již zralý muž, který toho měl v Evropě dosti za sebou. Narodil se roku 1906 spíš shodou okolností v Paříži, kam jeho otec, významný modernistický malíř Lyonel Feininger, odcestoval se svou druhou ženou, výtvarnicí Julií Bergovou.

Pohled na Manhattan

Patřil k těm fotografům, kteří bylo schopni o svém oboru také psát, uvažovat teoreticky a přitom jej prakticky vyučovat. Napsal řadu knih a publikací, tři byly přeloženy do češtiny, přičemž Vysoká škola fotografie (1968) a Škola moderní fotografie platily za učebnice základní, když ještě fotografování bylo vážnou, vzrušující věcí, a tedy nikoli pro každého troubu s digitálem.

Amerika na Feinigerových záběrech vypadá jak čarokrásná krajina, do níž vrazil člověk se svou hrdou touhou udělat z ní domov. Je to scenerie nekonečných plání, rovných silnic vedoucích za obzor, benzinových čerpadel a automatů, ale také krajina mrakodrapů, dopravních kalamit a statisíců dobře živených a sebevědomých lidí, kteří žijí v nejsvobodnější a nejoptimističtější zemi světa.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...