Pátek 14. června 2024, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Proč zajet do Liberce? Oblastní galerie představuje dva umělce a dva rozličné světy

Cameron Tauschke a jeho divoce barevné obrazy nejen srdce foto: OGL

Dvě tematicky zcela odlišné výstavy nabízí svým návštěvníkům Oblastní galerie v Liberci. V bývalých lázních je k vidění tvorba malířky Petry Švecové a australského výtvarníka Camerona Tauschkeho. Díla zmíněných současných umělců jsou po všech stránkách velmi rozdílná, představují jiné světy, vyvolávají nestejnorodé emoce.
  16:15

Skoro by se dalo říci, že expresivní projev Tauschkeho je ryze chlapský, obrazy Švecové jsou naopak žensky jemné. Mezi expozicemi je citelný kontrast a je otázkou, zda si je prohlédnout hned po sobě během jedné návštěvy, nebo s časovým odstupem.

Zatímco Petra Švecová připravuje diváka na svá velká plátna emocionálně zabarveným názvem – V zahradě a o kus dál, Cameron Tauschke se i v pojmenování své výstavy drží pro tuzemce razantnější angličtiny – Valleys of the Heart (Údolí srdce). Lidské srdce, po jehož tepnách šplhají drobné postavičky horolezců, je také ústředním motivem jeho první prezentace v Česku. Tauschke působí na výtvarné scéně v Německu a

liberecká galerie k jeho projektu uvádí, že „Údolí srdce je pro něj místo, které v sobě snoubí odvahu, lásku a určitou fascinaci světem horolezců, kteří při výstupu na vrchol aplikují přirozenou disciplínu, víru a trpělivost.“ Toto poněkud krkolomné vyjádření je doplněno konstatováním, že „… jít za svým srdcem a dělat věci celým srdcem je hlavním poselstvím výstavy. Autor nám předkládá fiktivní krajiny, v nichž se potkává určitá bezmoc s novými výzvami, které nedopustí, abychom se na své cestě ztratili.“

CAMERON TAUSCHKE: VALLEYS OF THE HEART

Kurátoři Jiří Kovanda a Johana Kabíčková

PETRA ŠVECOVÁ:
V ZAHRADĚ A O KUS DÁL

Kurátorka Lenka Sýkorová

Oblastní galerie Liberec. Do 30. 4.

Co však čeká návštěvníka na výstavě jeho děl doopravdy? Především originální autorský rukopis. Tauschke se do svých prací nebojí zakomponovat nejrůznější prvky, živelně kombinovat figurky s lidskými orgány, vkládat kresby s nádechem komiksu, přičemž srdce má představovat touhu jedince dojít k vysněnému cíli.

Z odvážné mozaiky divokých tvarů a barev mu nakonec vykrystalizuje výjev, u něhož lze najít hlubší smysl. Při soustředěné prohlídce se postupně vytrácí prvotní dojem, že umělce snad zaujal svět kardiaků. Na Camerona Tauschkeho je třeba se připravit. Nejedná se o výtvarníka, který by své niterné pohnutky, jež jsou zřejmě inspirací jeho děl, servíroval čitelným způsobem. Tlukot srdce představuje život, se srdcem je spojována láska a cit. Pro Tauschkeho je tento orgán i pohonem k dobytí nejvyšších vrcholů lidských tužeb.

Asi i proto volí ostřejší linie a často sahá po agresivnějších barvách, které provokují k akci. Ale ani Petra Švecová nepřichází s realistickým pojetím. Její zahrady jsou fiktivní krajiny, kontury fauny se dají pouze tušit. Pastelové tóny vytvářejí jemný opar, v jehož hlubinách se choulí rozličné fragmenty. Lze v nich rozeznat symboly přírodních sil nebo propojení krajiny se životem lidí.

Malířce se daří vtisknout krajinným motivům mystický nádech, který přímo vyzývá nejen k umělecké meditaci, ale i k zamyšlení nad bohatstvím přírody, k němuž je nutné se vracet a zacházet s ním s pokorou. Zároveň však Švecová nechává divákovi dostatek prostoru k vlastním úvahám. Každý má na vybranou, zda si chce svůj příběh prožít v zahradě rozněžněné, zarostlé, temné či hravé. Nebo se jen před obrazy potěšit jejich laskavou barevností, kterou umělkyně umí dokonale namíchat.

Z výstavy Camerona Tauschkeho se odchází s těžkou myslí zaměstnanou otazníky nad obsahem jeho děl. Sál, v němž vystavuje Petra Švecová, se opouští zasněně, ale i s obavami o budoucnost zeleně, které ubývá.