Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Zasloužená připomínka Pepy Streichla. Z Redla a Nohavici udělal písničkáře

Kultura

  14:00
Pražské nakladatelství Galén nepolevuje nejen ve vydávání nových nahrávek, ale ani v mapování historického odkazu velkých osobností české písničkářské scény. Tentokrát došlo ve velkorysé reedici pěti CD na muže možná poněkud přehlíženého, ale v některých ohledech naplňujícího obsah označení "kultovní".

Pepa Streichl foto: archiv Pepy Streichla

Třeba v tom smyslu, že stál na počátku kariéry mnoha daleko slavnějších kolegů. V obsáhlém bookletu pětialbového boxu vzpomíná kromě Pavla Dobeše, Radka Pastrňáka, Slávka Janouška nebo Jiřího Černého také Vlasta Redl: „Pepa byl první, kdo mě na festivalu v Hulíně před třiceti lety vytáhl na jeviště. (...) To on ze mne vlastně udělal písničkáře, sám bych k tomu nikdy nenašel odvahu.“

Něco podobného by mohl napsat – byť sem nenapsal – také Jaromír Nohavica. Historka o tom, jak právě Streichl vytáhl roku 1982 na pódium Folkového kolotoče k vůbec prvnímu veřejnému vystoupení svého kamaráda a přepustil mu kus svého hracího času, je ale snad dostatečně známá.

Box, vyvedený výtvarně do různých odstínů modré, tedy příznačně k převládajícímu žánru blues, jemuž se Streichl věnoval, přináší reedice čtyř řadových alb, která písničkář za svého života vydal.

To vůbec první vyšlo v roce 1990, to už mu bylo jedenačtyřicet, pod názvem Samota, samota... Jedná se o utajený klenot českého bluesového písničkářství, i proto, že se na nahrávkách podílela skupina ASPM, tedy Jan Spálený, Petr Kalandra a František Havlíček, a prvně jmenovaný všech dvanáct písní aranžoval.

Následující album je o pět let mladší a nese název stejný jako kapela, kterou Pepa Streichl v té době vedl, Truc Blues, jejímž členem byla další legenda ostravské hudební scény, kytarista a houslista Richard Kroczek st. Ten hrál i na albu Blues Bazzar z roku 1998, zajímavém nejen podílem Víta Sázavského za mixážním pultem, ale také oproti předchozím i budoucím titulům mírně zvýšeným podílem česky otextovaných amerických bluesových standardů v repertoáru.

Na další album Za dveřmi si Pepa Streichl musel počkat bezmála deset let, do roku 2007, jedná se ale o ucelenou autorskou výpověď v tušení možného předčasného konce (zdravotní problémy měl Streichl už od 90. let, kdy přežil silnou mrtvici a musel se znovu učit pohybovat, mluvit, zpívat i hrát na kytaru, což byl neuvěřitelně úctyhodný výkon).

Poslední disk tvoří dvacet archivních koncertních záznamů a domácích demonahrávek, které tuto zajímavou osobnost, jež odešla roku 2013 ve věku pouhých 63 let, dokreslují.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat