jen za 49 Kč/3 měsíce

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Jazzový kytarista Bill Frisell předvedl v Brně dokonalou hudbu ticha

Bill Frisell Trio, JazzFestBrno, 28. 9. 2021, Sono Centrum foto: Lucie Přichystalová

Recenze
Jeden z triumvirátu nejuznávanějších jazzových kytaristů současnosti Bill Frisell zahrál coby jedna z hvězd JazzFestBrno v úterý v brněnském Sono Centru. Představil se v triu, které známe z jeho zatím posledního, loňského alba Valentine.
  17:00

Ze zmíněné trojice leaderů současné jazzové kytary je Bill Frisell oproti Patu Methenymu a Johnu Scofieldovi bezesporu hráčsky nejdynamičtější, na první poslech nejtišší, určitě nejminimalističtější. Nejméně předvádivý. A zcela jistě, jak dobře víme z jeho obsáhlé diskografie, má nejblíže ke kořenům americké hudby, zejména k country, bluegrassu, ale i k blues (v tomto směru mu ovšem John Scofield šlape notně na paty).

Při relativně častých Frisellových návštěvách zdejších pódií jsme měli to štěstí, že se pokaždé předvedl v poněkud jiném světle, s jinou hráčskou sestavou. Ta současná, s níž vystoupil v brněnském Sono Centru, je složena z hudebníků, s nimiž Frisell spolupracuje průběžně jak na koncertech tak ve studiu řadu let. S bubeníkem Rudym Roystonem více než dekádu, s kontrabasistou Thomasem Morganem sice o polovinu méně, za to soustavněji, mají za sebou dokonce živé album Small Town (2017) natočené pouze v duu.

Bill Frisell Trio se jako celek, který jsme v úterý slyšeli naživo, představilo na kritikou i posluchači velmi příznivě přijatém loňském albu Valentine, složeném převážně z kytaristových kompozic, ale i několika standardů. Slovo kompozice ale asi v tomto případě není úplně přesné. Frisell s těmito hudebníky pracuje velmi intuitivně, inprovizace je zde nepochybně mnohem platnější součástí, než tomu v moderním jazzu obvykle bývá.

Což je patrné i z toho, že koncert tvoří vlastně souvislý tok hudby, kdy místa, ve kterých se čaruje se zvuky a náladami, přecházejí do jasně daných motivů, ty jsou „obráběny“ ze všech stran, aby se pak v metodě jakési řeky opět odplavily či dokonce utopily v hledání nové nálady a nalezení nových harmonických či melodických prvků.

Frisellovi a jeho spoluhráčům k tomu slouží maximální šíře využitých prostředků. První minuty koncertu (i na několika následných místech) si kytarista pohrával s flažolety, loopy, „krabičkami“ vytvářejícími reversní zvuky. Po rozvinutí souhry celého tria přešel do typicky frisellovského vrstvení lyrických nálad, ve kterých je alfou a omegou nezaměnitelný tón jeho kytary. A to přesto, že poměrně neobvykle používal pololubovou „jazzovou“ kytaru, na rozdíl od pro něj vlastně vyloženě ikonického telecastera.

Přestože Frisell samozřejmě odjakživa patří mezi jazzové avantgardisty, není mu zatěžko v ohlasech starého jazzu zaswingovat, celé trio se třeba na minutku a pro radost změní v mainstreamové těleso, Morgan spustí „starý dobrý“ walking bass a Royston odklepává po vzoru meziválečných mistrů. Ale to vše jen proto, aby se bezprostředně tradiční forma opět proměnila, rozvolnila a přinesla úplně novou atmosféru, úplně nový zvuk.

Celé trio na velkém pódiu Sono Centra obsadilo jen malou část, hudebníci se semkli do jakéhosi provázaného organismu, obklopeného tmou - jako by si vytvořili ve velkém sále „pokojíček“, ve kterém si, zdánlivě bez ohledu na okolí, pro sebe muzicírují. Jistě i proto, že pro Frisellovu hudbu je typická hra s tichem, jež umělec využívá coby výrazový prostředek jako málokdo jiný.

Tradiční práci s tzv. volume pedálem, který k jeho zvuku neodmyslitelně patří, tentokrát nahradil hlasitostní potenciometr přímo na kytaře, a to do té míry, že místy ztlumil svůj zvuk téměř na úroveň akustické hry. I snaha zachytit každý tichý tón a každou nuanci souhry trojice udržovala posluchače v naprostém napětí až do jiskřivého finále.

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...