Diskuze
Česko už má milion vysokoškoláků, techniků však nepřibývá
Děkujeme za pochopení.
P. Fiala
K zamyšlení pro vládu i poslance i voliče
Jaká má být smysluplná skladba učiva na technických školách? Motivující kantory i studenty i jejich rodiče a hlavně s ohledem na to co se děje v zahraničních firmách s globálním účinkem, kde se mohou absolventi uplatnit!
Pohlédněme na WWW stránky firmy SIEMENS či VW. Čemu se věnují? Rozvíjí se tam trh s elektroautomobily, fabriky jsou řízeny průmyslovými počítači a téměř vše je atomatizováno, "zelené" bydlení, atd. - to jsou trendy žití lidí na příštích 50 let.
Specializování se na programování průmyslových počítačů, automatizační soustavy atp. nebude marná investice. Stejně tak učení se němčině. A jednání na úrovni vlád regionálních s těmito či podobnými globálními firmami by mohlo přinést z jejich strany výraznou finanční podporu i pro technické školy střední a vysoké. Ptejte se v Mohelnici, zda nebudou potřebovat kvalifikované mladé síly.
P. Fiala
Re: K zamyšlení pro vládu i poslance i voliče
Ještě něco pro inspirace a motivace pro budoucí vědce, inženýry a techiky (od pradávna tvůrce pokroku a bohatství států) o tom, co si připravuje k budování firma SIEMENS pro trvale udržitelný rozvoj států tvoříích EU (minimalizace současného plýtvání): http://www.siemens.com/entry/cc/de/urbanization.htm?section=green_index" target="_blank" rel="nofollow">http://www.siemens.com/entry/cc/de/urbanization.htm?section=green_index
F. Kusák
Tyto články jsou v podstatě
nic neříkající plky. Sám jsem vystudoval ČVUT včetně státnic z matematiky a fyziky, takže by neměl být problém sehnat zaměstnání. Po padesátce máte však stejně problém si najít práci. Také nevěřím, že pokud by stoupal počet absolventů technických škol, že by tito lidé nalezli jednoduše práci. Úpadek průmyslu a aplikovaného výzkumu je tak masivní, že tento trh práce práce je velmi omezený a lidé jsou zde poměrně špatně placeni. Naopak náročnost studia technických a exaktních věd je nesrovnatelný, a tak chronickým nedostatkem trpí všechny profesní vysoké školy včetně medicíny. Prostě, západní společnost, a o té české ani nemluvě, je docela ve velké krizi nebo lépe řečeno v úpadku.
K. Lhoták
Re: Prodoužené mládí za cizího prachy . . .
Neúspěšný uchazeč na VŠ? :))
J. Sedlacek
Aha, tak je to
K diskuzi bych chtěl jen poznamenat, že za zhruba posledních 20 let jsem se živil tím, co jsem se naučil jednak sám doma a také svými koníčky. Kdybych se spoléhal na to co mně naučilo školství, tak bych stěží sháněl zaměstnání. Dnes, jako penzista, si přividělávám zase jen tím co umím. Škoda úhynu techniků a řemesel, nedávno si Knížák v Aluze postěžoval, "že umělecké školy chrlí tisíce absolventů, kteří uměli stejně nikdy nebudou.
J. Kotalík
Re: Aha, tak je to
Zajímavé...
Povězte mi, když se za tím takhle zpětně podíváte...jaký je to pocit? Řekl byste, že je lepší živit se sám za cenu toho, že máte více starostí, nebo je přeci jenom pohodlnější být někde zaměstnán a mít strarosti trochu jiného druhu? Předem děkuji za odpověď.
J. Kotalík
Představy
Ona totiž spousta lidí ještě nepochopila, že diplom sám o sobě neznamená prakticky nic, protože každý duševně příčetný zaměstnavatel se vás především zeptá, co umíte.
Pak vzniká spousta "vzdělaných" lidí, co plní fronty na pracáku, řvouc, že přece mají vysokou školu (ačkoliv to v jejich případě znamená jen a pouze to, že pět let někam docházeli) a strašlivě se diví, že to nikoho nezajímá. Pak si začnou myslet, jak je to strašlivě nespravedlivé, když přeci "mají stejnou vejšku jako ti technici" a vůbec, žeano. A pak s takto zdeformovanou představou o spravedlnosti ještě vstupují do sociální demokracie...a v tu chvíli je jejich užitečnost pro společnost úplně v tahu...
V. Kraus
Re: Představy
Snad jen ve státní správě je úplně jedno, jakou vysokou školu jste absolvoval - práva, ekonomii, techniku, pedagogickou fakultu, ekologii, psychologii. Stačí jen, když máte nějaký diplom a splňujete na funkci požadované vysokoškolské vzdělání. Proto takový zájem o plzeňská práva a podobné lehké vysoké školy.
V. Kraus
Jen aby těch vysokoškoláků, techniků spíše neubylo
Pracuji v energetice a zde se setkávám se spoustou vysokoškoláků, techniků ve věku nad 50 let a často i nad 60 let. Zdá se, že v blízké budoucnosti zde budou tito lidé chybět. Proto se také ČEZ poslední dobou snaží motivovat mladé lidi ke studiu technických oborů.
Ano, po roce 1989 nám roste počet vysokoškoláků. Jenže ti plzeňští právníci, absolventi různých filiálek soukromých vysokých škol ekonomických (třeba ze Starého Hrozenkova), sociologové, politologové a absolventi dalších humanitních oborů nám příliš nepomohou.Často pak obtížně shánějí zaměstnání. Loni v létě jsem se musel trochu škodolibě smát. Jeden čerstvý vysokoškolák, ekolog si v tisku stěžoval, že nemůže sehnat odpovídající zaměstnání. Jediné co sehnal prý byla jakási práce venku s křovinořezem. Když se to ale vezme kolem dokola, tak je to docela slušné uplatnění v oboru.
P. Boublíková
Re: Polovina
Řekla bych, že polovina vysokých škol poskytuje vzdělání, které je v praxi úplně k ničemu. A na mnoha ostatních jde úroveň tak dolů, že je to k breku.
Jenže politická objednávka zní - vyrábět vysokoškoláky.
J. Pašek
Topolánka dcera studuje v Bruselu politologii . . . .
to, aby měla blízko ke korýtku . . . .
P. Zeman
Re: Topolánka dcera studuje v Bruselu politologii . . . .
tak tohle zasmrdělo závistí... :-P
F. Eliáš
Vzdělaných lidí rozhodně nepřibylo
Průměrný vysokoškolák dnes stěží přečte rozsáhlý text a pravděpodobně mu vůbec neporozumí. Má špatnou paměť. Nejraději vystudoval obor tzv. humanitní, protože příliš neovládá matematiku nebo fyziku. Vystudoval obor ve kterém se vyskytuje kouzelné slůvko management. Velký zájem je o psychologii, sociologii, pedagogiku, apod., přesto, že vzdělanci tohoto typu jsou zbyteční. Zlatá doba, ve které je počet studentů v různých oborech regulován. Vždyť je ten vzdělávací špás placený z peněz daňových poplatníků, zde nemá místo jakékoli tržní chování, jakýkoli trh
V. Klíma
Re: Vzdělaných lidí rozhodně nepřibylo
Konkrétně na sociologii by se mohl vyhlásit stop stav na několik let.
Spousta VŠ funguje jen jako odkladiště odpovědnosti za svůj život a u některých humanitních oborů je to o to horší, že reálným životem zcela nedotčení absolventi jdou na pozice ve státní správě, kde mají najednou rozhodovat o tom, jak budou vypadat životy druhých.