Úterý 18. června 2024, svátek má Milan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Glosa: Čekání na Godota

Věda

  6:00
Taky se vám někdy stala taková nepříjemná věc, že jste museli čekat na něco, o čem jste nevěděli, kdy a zda to vůbec přijde?

Někdy je potřeba na vysněnou elektroniku trpělivě čekat. foto: SiemensReprofoto

Obdobné situace nastávají ve světě techniky bohužel celkem často. Jejich zárodek leží v samotných firmách produkujících elektroniku. Zatímco marketingové oddělení budoucí produkt vychvaluje až do nebes, inženýři se při jeho vývoji potýkají s nejedním problémem, což může vést ke zpoždění uvedení na trh. Čím je produkt technologicky vyspělejší, tím je tento rozkol větší. Zatímco u low-endů nebo střední třídy stačí zopakovat něco už jednou vymyšlené a jen to zabalit do lákavého obalu s novým názvem, u tzv. vlajkových lodí (nejlépe vybavených modelů výrobce) to tak jednoduché není. Nejenom že je potřeba vylepšit všechny možné parametry stávajících funkcí, ale přidat i některé zbrusu nové, které přinutí technické nadšence vytáhnout z prasátka částku ve výši jednoho průměrného měsíčního platu. Například u mobilů to dříve byly fotoaparáty, nyní jsou v kurzu GPS navigace a nesmíme zapomenout ani na neustále se vylepšující technologie přenosu dat.


O tom všem se velice dobře píše, a tak si o telefonu mohou potenciální zájemci udělat dobrou představu ještě předtím, než vůbec první kus sjede z výrobní linky. Některé internetové servery nadšeně testují makety, situaci vyhrocují méně či více řízené úniky informací přímo od výrobce a tak dále.


Na druhé straně, v laboratořích a softwarových odděleních výrobce, má však nejeden odpovědný pracovník těžké spaní. Podle Murphyho zákonů – co se může pokazit, to se určitě pokazí – se mnohá ulička ukáže být slepou a mnohdy nezbude nic jiného než začít nanovo.


A výsledek? Možná ho dobře znáte – proklamované čtvrtletí skončí, načež je výrobcem ohlašován stále nový a nový termín. Nového telefonu chtivý uživatel však tyto zprávy vnímá jako na trní: jeho současný mobil mu ve světle nového kousku připadá jako absolutně nedostačující.


Někdy situace uvízne v půli cesty, kdy přístroje přicházejí jen v malých dávkách a musíte se kvůli tomu zapisovat do pořadníku, stejně jako za dob dávno minulých. Jak z této situace těží různí spekulanti a dovozci „šedivek“, to ani není potřeba zdůrazňovat.


Pro příklad není potřeba jít daleko, ostatně inspirací pro sepsání této glosy je snaha ukrátit si čas při čekání na Nokii E90. Podobné problémy měl i hudební model s harddiskem N91 anebo třeba datová karta od T-Mobile.


Možná si řeknete, že je to jen logický následek výše popsaného rozkolu uvnitř firem kombinovaného s netrpělivostí některých uživatelů. Stačí se ale podívat za „velkou louži“, co předcházelo začátkům prodeje snad nejočekávanějšího telefonu všech dob, iPhone od Apple. Během bouřlivé reklamní kampaně bylo oznámeno pevné datum zahájení prodeje, které nakonec bylo splněno a v obchodech ve dni D a hodině H čekaly na své nové majitele tři miliony (!) iPhonů. Skoro desetina jich byla prodána během prvního dne.


Nezamlouvá se vám takovýto systém více než příslovečné čekání na Godota?

Autor: