Pondělí 21. června 2021svátek má Alois 30 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Hlodavci s hráběmi mění učebnice

Osmák Degu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Osmák Degu |

Osmáci dokáží pochopit funkci nástrojů a naučí se je používat. Podle japonských vědců je trénink důležitější než vrozené schopnosti.

Doposud se vědci domnívali, že nástroje používají pouze lidé, řidčeji primáti a některé druhy ptáků. Roztomilí hlodavci druhu osmák degu se to ale také dokážou naučit. Podle studie, kterou včera zveřejnil  on-line časopis PLoS ONE, osmákům         k bravurnímu ovládnutí nástroje stačil dvouměsíční trénink.

Japonští vědci zkoumali chování šesti osmáků degu, přezdívaných též podle země původu chilské veverky, v situaci, kdy se nemohou dostat k potravě. Od ní je dělil plastikový plot. Bariéra nebyla zcela neprostupná, mezi podložkou a spodní částí plotu zela úzká mezera.

Odkazy na text studie
Studii japonských vědců najdete ZDE

PDF verzi ZDE

Jídlo bylo pro samotné tlapky hlodavců příliš daleko. Osmáci ale dostali k dispozici drobné „nářadí“, nástroj ve tvaru písmene T. Pokud plastové „hrabičky“ správně uchopili, byla kořist najednou v dosahu.

Po šedesáti dnech experimentu osmáci hrabičky skvěle ovládali. Bravura, s jakou si sahali pro oblíbené slunečnicové semínko, se dá přirovnat k rutině, s jakou krupiéři v kasinech k sobě stahují prohrané žetony. Dokázali dokonce prohlédnout lest. Pokud jim experimentátoři nastražili nefunkční pomůcku, ve většině případů ji ignorovali asahali po osvědčených hrabičkách. Neoklamala je ani změna barvy nebo velikosti.

"Podle tradičního pohledu je používání nástrojů známkou vysoké inteligence. Ovšem dokážou to izvířata z řádu hlodavců, pokud jsou řádně trénována," řekl agentuře AFP vedoucí týmu Kazuo Okanoya z výzkumného ústavu RIKEN.

Japonský vědec se domnívá, že podobné pomůcky by si dokázaly osvojit i další  druhy zvířat. Podmínkou je dobrá koordinace mezi okem a končetinou.

Podle japonských vědců jsou výsledky jejich studie prvním důkazem, že hlodavce lze vycvičit k systematickému a vědomému používání nástrojů. O tom, zda zvíře nástroj použije, či ne, rozhoduje to, zda k tomu dostane příležitost. Vliv prostředí je zřejmě důležitější než vrozené schopnosti.

Vědci doufají, že výsledky experimentu pomohou objasnit procesy probíhající v mozku. Studovat hlodavce je totiž podstatně jednodušší a levnější než makaky. Ti jsou dnes standardním pokusným zvířetem pro tento druh výzkumu.

Videa:

Typické chování osmáka degu v rané části výcviku

Zpomalené záběry

Vycvičenému osmákovi nedělají problémy ani složitější manévry