Neděle 26. května 2024, svátek má Filip

Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Vědci chtějí využít recyklaci palladia k výrobě 'zelené' energie

LONDÝN - Bakterie běžně přítomná v půdě je podle zjištění britských vědců schopna recyklovat vzácný kov palladium, který se používá především v automobilových katalyzátorech. Vyplývá to ze studie vědců Birminghamské univerzity publikované v zářijovém čísle časopisu Microbiology, o níž dnes informuje agentura AFP.

šrot vrak foto: ČTK

Vědci podle studie našli mechanismus, který umožňuje běžné půdní bakterii Desulfovibrio desulfuricans získávat drahý kov palladium z průmyslového odpadu. To je podle vedoucího studie Kevina Deplanche důležité.

Bakterie, která umí recyklovat palladium"Tyto kovy existují jen v omezeném množství. A proto je výzkum alternativních způsobů znovuzískávání palladia z druhotných zdrojů nutné pro zajištění jeho budoucí dostupnosti," řekl vědec.

Palladium, které spolu s rhodiem a rutheniem patří do takzvané triády lehkých platinových kovů, je jednou z nejvzácnějších surovin na Zemi, což odráží i jeho cena, která na světových trzích konkuruje zlatu.

Navíc palladium vyváží jen několik zemí - především Rusko a Jihoafrická republika - a v posledních letech vždy poptávka převyšovala nabídku.

Cíl je výroba 'zelené' energie

Deplancheův tým zjistil, jak bakterie dokáže chemicky "odbourat" palladium z průmyslového odpadu a změnit ho na nanočástice, které se lepí na její povrch. Tyto drobounké částečky si podle vědců uchovávají katalytické schopnosti palladia.

Představují tak "mimořádný katalyzátor pro zpracování odolných znečišťujících látek, jako je například chrom používaný v průmyslu barviv", vysvětluje Deplanche.

Tyto palladiové nanočástice navázané na povrch bakterie, pro něž se používá označení BioPd, by mohly být využity také k výrobě "čisté energie na bázi vodíku", míní Deplanche.

"Naším konečným cílem je vyvinout technologii, která umožní přeměnu kovového odpadu ve vysoce účinné katalyzátory 'zelené chemie' a výrobu čisté energie," dodal.

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA