130 let
Vystavovat faktury chytře, nebo „postaru“? Vyberte si svůj styl

Vystavovat faktury chytře, nebo „postaru“? Vyberte si svůj styl | foto: Solitea, a.s.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Vystavovat faktury chytře, nebo „postaru“? Vyberte si svůj styl

Jedni jsou na počítači jako doma a používají fakturační programy, jiní raději zaplatí své účetní. Jaké možnosti fakturace mají drobní podnikatelé a jaké jsou výhody a nevýhody? Probrali jsme je s Jánem Kriváněm, produktovým manažerem fakturačního programu iDoklad.

1. Fakturace přes účetního

Technicky nejméně zdatní podnikatelé tvorbu faktur často nechávají na externím účetním. „Zavolají mu a nadiktují údaje klienta, fakturované položky a cenu. Nebo údaje pošlou e-mailem. Účetní následně připraví doklad a pošle ho klientovi,“ popsal Kriváň.

Cena za vystavení faktury se liší účetní od účetního – podle ceníků na internetu taková práce vyjde na 30 i 76 Kč.

Výhody:

  • Faktury jsou správně.

Nevýhody:

  • Vyšší náklady na účetního.
  • Podnikatel faktury nemá u sebe. Pokud potřebuje něco dohledat, musí kontaktovat účetního. Kvůli tomu může mít horší přehled o obchodních případech a platbách od zákazníků. Například může až se zpožděním zjistit, že má neuhrazené faktury po splatnosti.

2. Fakturace v Excelu či Wordu

Řada podnikatelů vystavuje faktury v Excelu nebo ve Wordu. „Vyhledají si na internetu vzor a ten pak kopírují. Do každé faktury vyplňují údaje ručně, jedná se například o fakturační údaje klienta, datum vystavení dokladu, datum splatnosti, položky, částku a číslo faktury,“ uvedl Kriváň.

Hotovou fakturu si podnikatelé uloží do počítače a pak ji e-mailem pošlou klientovi.

Výhody:

  • Odpadá placení účetního nebo fakturačního nástroje.
  • Živnostník má faktury u sebe.

Nevýhody:

  • Ve fakturách se často objevují chyby, např. podnikatel zapomene přepsat číslo dokladu.
  • Vzniká tím další administrativa – k chybným fakturám musí podnikatel vystavit opravný doklad a zaslat ho zákazníkovi.
  • Pokud se živnostník nevyzná v účetnictví, hrozí, že si stáhne zastaralý vzor a nepozná to.
  • Manuální vystavování faktury a kontrola údajů zabere víc času.
  • Pokud nezálohuje, může při poruše počítače o doklady přijít.
  • Když se mu v programu nedaří fakturu vystavit, nemá se na koho obrátit.

3. Fakturace ve fakturačním programu

Na tvorbu faktur existují specializované softwary jako například iDoklad. Do nich podnikatel nahraje svoje údaje a číslo bankovního účtu. Pak začne tvořit faktury. Údaje vyplňuje do předpřipravených kolonek. „Program mu to hodně usnadní. Například stačí napsat IČ zákazníka a software načte fakturační adresu z veřejně dostupného rejstříku. Program taky automaticky doplňuje číslo dokladu, datum splatnosti a unikátní variabilní symbol,“ popsal Kriváň.

Hotovou fakturu si může buď stáhnout v pdf do počítače, nebo ji rovnou z aplikace odešle klientovi. Pokud si podnikatel spáruje s fakturačním programem bankovní účet, přijatá platba se automaticky zaznamená a označí za zaplacenou. Pokud je už naopak po splatnosti a peníze nikde, program sám odešle klientovi upomínku.

Výhody:

  • Faktury jsou správně.
  • Vystavit fakturu lze i přes aplikaci v mobilu. Uživatel také v aplikaci vidí, jestli už jsou zaplacené, tj. informace jsou vždy po ruce.
  • Tvorba faktury je rychlá – zabere jen cca minutu.
  • Doplňkové automatizace šetří čas (např. párování plateb a úhrad, automatické upomínky neplatičům, automatické vkládání údajů na faktury, generování následných dokladů).
  • Faktury jsou uložené na zálohovaných serverech.
  • Zákaznická podpora pomůže, když si uživatel neví rady.
  • Součástí fakturačního programu jsou statistiky – např. podnikatel vidí, kolik vydělal.
  • Možnost propojení s dalšími systémy, např. e-shopem, nástrojem na evidenci odpracovaného času atd.
  • Podnikatel může dát svému účetnímu přístup do programu. Ten si sám stáhne všechny doklady a zpracuje je.

Nevýhody:

  • Za používání programu se platí měsíční paušál (pohybuje se od 150 Kč v závislosti na množství funkcí).
  • Je potřeba připojení k internetu.

„Nedá se říct, kolik procent podnikatelů využívá ten který způsob fakturace. V Česku na to není žádný výzkum. Ale obecně roste využívání fakturačních programů s tím, jak nastupuje nová generace podnikatelů, která je zvyklá řešit vše na pár kliknutí v aplikaci,“ řekl Kriváň.

Začátky s online fakturací

Pokud budete vybírat fakturační nástroj, kromě ceny se dívejte i na funkce, které nabízí, a na jeho celkovou přehlednost. „U nás to je například tak, že nový uživatel má iDoklad na 60 dnů zdarma. Během tohoto testovacího období zjistí, jestli mu vyhovuje a nic neriskuje,“ dodal Kriváň.

Cílem iDokladu je maximálně podnikatelům usnadnit fakturování, aby se mohli věnovat tomu, co je v podnikání baví nejvíc. Pomáhá jim s tím i nad rámec samotného fakturačního programu. Pro své uživatele například připravil bezplatnou online mini akademii, která začínajícím podnikatelům pomáhá s orientací ve fakturaci, daních, účetnictví a dalších povinnostech.