Obě díla se datují do Toyenina stále více ceněného a vyhledávaného poválečného tvůrčího období. Olej „Puis, plus tard“ (Potom, později) pochází z roku 1950, tedy z doby, kdy se už natrvalo usídlila v Paříži a zapojila se do činnosti surrealistické skupiny po boku André Bretona. Její první významnější pařížskou prací byl rozsáhlý cyklus kreseb nazvaný Ani křídla, ani kameny: křídla a kameny, odrážející malířčin zájem o alchymii. Tento soubor kreseb pak Toyen sloužil jako zdroj inspirace pro nyní dražený „Puis, plus tard“, v němž zpracovává téma zrcadlení paralelně i k pradávnému symbolu jin a jang.
Plátno „Un vide, un silence“ (Prázdno, ticho) z roku 1960 je naopak testamentem dematerializace forem, k níž umělkyně přirozeně dospěla, aby mohla bezprostředně zobrazit své vize a vnímání světa. Černá prázdnota s hutnými oblaky se stává domovem pro probleskující stopy prchavého života (sovího tvora bez těla, okvětního lístku či žlutého ovoidu), které se na chvíli zjeví a za okamžik opět zaniknou. Zasazením scény do noční krajiny Toyen tematizuje neuchopitelnost a proměnlivou atmosféru snů či nočních mur a zároveň tak reflektuje své surrealistické směřování, vlastní myšlenky a nevědomí.
Cesta obou děl do pražské Galerie KODL vedla z autorčina pařížského ateliéru přes dva odlišné kontinenty. Zatímco „Un vide, un silence“ zůstalo na tom evropském, kde bylo půl století uchováváno ve švýcarské sbírce, než bylo vloni znovu prezentováno v pařížské aukční síni Sotheby’s, obraz „Puis, plus tard“ pochází ze zaoceánské sbírky v Latinské Americe. I tam totiž tuto významnou českou umělkyni obdivovala celá řada sběratelů.
Skutečnost, že se tato dvě jedinečná díla setkala v rámci jedné aukce však není zcela náhodný sled událostí – Galerie KODL se tvorbou Toyen dlouhodobě zabývá a má velký podíl na jejím prodeji a zpřístupnění nejširší veřejnosti u nás i ve světě. Zprostředkovala například zapůjčení až poloviny děl prezentovaných na autorčině rozsáhlé výstavě v Německu a Francii, sponzoruje připravovanou knihu od Andrey Sedláčkové a dosud na světovém aukčním trhu prodala nejvíce Toyeniných děl.
Oba výše uvedené oleje si široká veřejnost si je může prohlédnout na předaukční výstavě Galerie KODL, která je otevřena každý den do 27. května. Jejich dražba bude probíhat 28. května v Paláci Žofín a na aukčním portálu Artslimit.