130 let
Jak digitalizace a 3D modely pronikají do dopravních staveb

Jak digitalizace a 3D modely pronikají do dopravních staveb | foto: ČTK

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jak digitalizace a 3D modely pronikají do dopravních staveb

  •   7:00
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chce na dopravních stavbách co nejdříve zavést do praxe využití digitálních metod a takzvaného BIM (Building Information Modelling) – informačního modelování staveb.

Je to metoda, která pracuje s 3D modelem umožňujícím lepší plánování, přehlednější analýzy pro výběr variant, předcházení kolizím a prodloužení výstavby. Pomůže také vytvoření přesnější zadávací dokumentace a koneckonců i předvedení plánů veřejnosti prostřednictvím digitální vizualizace.

Ministerstvo dopravy pořádá v pondělí 18. června od 9 hodin Odborný kulatý stůl, kde budou představeny návrhy technických předpisů a metodik pro zavedení této metody. ČTK bude debatu vysílat živě v servisu PROTEXT VIDEO.

Jak digitalizace a 3D modely pronikají do dopravních staveb

Státní fond dopravní infrastruktury na svých webových stránkách uvádí, že digitální model je dostupný jak investorovi, tak jednotlivým dodavatelům. Je využitelný po celou dobu životnosti stavby, což znamená, že jsou k dispozici strukturovaná data již od prvotního návrhu, přes výstavbu, až po provozování stavby nebo správu budovy a případné rekonstrukce až po její demolici a ekologickou likvidaci nebo opětovné využití stavebního materiálu. „Výsledkem celého procesu je zvýšení efektivity při řízení přípravy, výstavby a správy stavby a snížení nákladů na její realizaci,“ zdůrazňuje SFDI.

Výhody zavedení BIM se projevují již v procesu přípravy projektu, kde lze odhalovat kolize a problémy, které by se musely řešit až na staveništi za mnohem vyšší náklady. Jedná se zejména o takzvané ´clash detection´, kdy 3D model ukáže prostorové uspořádání, odhalí nežádoucí kolize konstrukcí, inženýrských sítí, mostních konstrukcí či zakládání.

V procesu výstavby je například dosahováno výrazných přínosů využitím BIM modelu k automatickému navádění zemních strojů, aktuální kontrole harmonogramu stavby, řízení nákladů v čase a v neposlední řadě také k projednávání a odsouhlasení případných změn.

Přes všechny známé výhody je v České republice zavedení informačního modelování u dopravních staveb v současnosti na počátku cesty. Kulatý stůl na ministerstvu dopravy má pomoci tento proces zrychlit.

ČTK zajišťuje z akce videopřenos, který můžete sledovat na portále www.ceskenoviny.cz