Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Více než polovina lidí nedokáže rozeznat text psaný umělou inteligencí

Více než polovina lidí nedokáže rozeznat text psaný umělou inteligencí foto: Textie.cz

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. Lidovky.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na Lidovky.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Nový výzkum ukázal, že více než polovina lidí nedokáže rozpoznat, zda slova napsal nástroj s umělou inteligencí, jako je Textie. Dvacátníci a mladší jsou na tom dle výzkumu nejhůře.

Výzkumníci zjistili, že 53 % lidí nedokázalo rozpoznat rozdíl mezi obsahem vytvořeným člověkem, umělou inteligencí nebo umělou inteligencí upravenou člověkem. Mezi mladými lidmi ve věku 18-24 let to byli dokonce pouze čtyři z deseti - přičemž lidé ve věku 65 let a více dokázali naopak správně rozpoznat obsah vytvořený umělou inteligencí ve více než polovině případů.

Výzkum prováděla společnost Tooltester, která se zabývá recenzováním webových nástrojů uvádí: „Skutečnost, že mladší čtenáři byli méně zdatní v rozpoznávání obsahu s umělou inteligencí, nás překvapila.“

Mohlo by to naznačovat, že starší čtenáři jsou v současné době k obsahu AI cyničtější, zvláště když se o něm v poslední době tolik píše. Starší čtenáři také budou mít širší znalostní základnu, ze které mohou čerpat, a mohou tak porovnávat vnitřní vnímání toho, jak by měla být otázka zodpovězena lépe, než mladší člověk.

Do výzkumu se zapojilo 1 900 Američanů, kteří měli za úkol určit, zda byl text vygenerován umělou inteligencí, nebo celý napsán člověkem, přičemž šlo o obsah z různých oblastí, včetně zdraví a technologií. Bylo tak zjištěno, že schopnost rozlišit texty psané umělou inteligencí od člověka se liší i podle oboru, ve kterém je text publikován - nejvíce dokázal uživatele oklamat obsah generovaný umělou inteligencí v oblasti zdravotnictví, kde si 56,1 % uživatelů nesprávně myslelo, že obsah generovaný umělou inteligencí napsal člověk nebo že byl editován člověkem. Naopak technologie byly odvětvím, kde lidé dokázali obsah generovaný umělou inteligencí rozpoznat nejsnáze - 51 % z nich správně identifikovalo obsah generovaný umělou inteligencí.

Z průzkumu mezi americkou veřejností také vyplynulo. že více než čtyři z deseti lidí (80,5 %) se domnívají, že společnosti publikující blogy nebo zpravodajské články by měly upozornit, pokud byla použita AI. Téměř tři čtvrtiny (71,3 procenta) uvedly, že by společnosti méně důvěřovaly, pokud by použila obsah vytvořený umělou inteligencí, aniž by to jasně uvedla. Je nutné si uvědomit, že generování textů pomocí umělé inteligence může být skvělý pomocník, ale pouze v případě kvalitní korektury od člověka znalého problematiky. Výstupy z umělé inteligence mohou obsahovat faktické chyby, které mohou i neúmyslně čtenáře přivést v omyl.

Tato zpráva přichází v době, kdy odborníci v oblasti kybernetické bezpečnosti varují před nadcházející vlnou phishingových útoků a podvodů psaných umělou inteligencí. Tyto podvodné e-maily, které vypadají autenticky, mohou přesvědčit oběť, aby odeslala informace nebo peníze, a mohou přinést lidem finanční ztráty. Překvapivým závěrem tak může být, že vhledem k tomu, že starší čtenáři jsou v současné době schopni lépe rozpoznat umělou inteligenci, mohou být více obezřetní, když dostanou podvodné zprávy nebo jiné informace, které byly vytvořeny za pomoci umělé inteligence.

Zpracování textů umělou inteligencí v posledních měsících slaví velký úspěch a to jak na poli vývoje, tak z pohledu uživatelů. Poslední čísla ukazují velký zájem o tuto technologii z řad uživatelů. Aplikace umělé inteligence od společnosti OpenAI se stala nejrychleji rostoucí aplikací v historii internetu s více než 13 miliony uživatelů, kteří každý den umělou inteligenci využijí a pozadu nezůstává například ani český nástroj Textie.

  • Nejčtenější