Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Proč prezident očerňuje Peroutku? Ptejte se historika Petra Zídka

Petr Zídek

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Historik a redaktor Lidových novin Petr Zídek upozornil na to, že si prezident republiky Miloš Zeman ve svém projevu na konferenci k 70. výročí osvobození Osvětimi vymýšlí neexistující články a přisuzuje novináři Ferdinandu Peroutkovi autorství vět, které napsal někdo jiný. Proč prezident očerňuje Ferdinanda Peroutku? Selhal Peroutka skutečně v letech 1938-1939, jak tvrdí prezidentům mluvčí? Zeptejte se zkušeného historika, autora řady knih - naposled životopisu Hany Benešové - na vše co vás v této souvislosti zajímá. Čtenářům serveru Lidovky.cz odpoví na otázky ve středu 4. února ve 14 hodin.

položených otázek: 50 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (4.2.2015 9:37) David Beňa
Dobrý den, pane Zídku. Díky, že jste upozornil na prezidentův další zjevný přešlap. Rád bych Vás ale přece jen poprosil o komentář Peroutkova článku "Češi, Němci a židé" z února 1939, na který jste, tuším, Vy sám kdesi upozornil. Ať je onen diskutovaný prezidentský "citát" přímo smyšlený, či chybně připsaný, tento Peroutkův článek na mě, laika, nepůsobí zrovna nevinně a ne-antisemitsky. Zvláště pak s ohledem na dobu vzniku, na již čtyři roky trvající státní a společenskou šikanu Židů v Německu (srov. Norimberské zákony). Děkuji a přeji hezký den. http://www.pritomnost.cz/archiv/cz/1939/1939_22_2.pdf
Petr Zídek : (4.2.2015 14:14)
Myslíte, pane Beňo, že by nacisté Peroutku několik týdnů po publikování tohoto článku zavřeli (zatím jen na pár dní), kdyby jim konvenoval? Pokud nevytrháváme věci z kontextu, není na tom článku nic zavrženíhodného, naopak, je to statečná obhajoba českých Židů.
OTÁZKA (4.2.2015 9:29) Petr
Miloš Zeman svými přinejmenším ahistorickými soudy (sv. Václav coby symbol kolaborace a ohnuté páteře) nebo přímo nevědomostí/účelovostí(?) (divoký odsun českých Němců do konce r. 45 a Zemanem neznalá zásadní úloha čs. politiků a armády při něm) už celkem smutně proslul. Není čas pro poněkud razantnější vstup historiků do společenské debaty? Jinak na nás ona témata vypadnou při dalších volbách...
Petr Zídek : (4.2.2015 14:11)
Nechci generalizovat, ale mám dojem, že velkou část českých historiků vůbec nezajímá aktuální politické dění. Bohužel.
OTÁZKA (4.2.2015 9:21) StandaT
Na mě osobně to dělá dojem, že to je jenom součást Zemanova antiintelktuálního tažení. Že se snaží oslovit tu část modrých límečků, která stále vězí v třídním boji, kde intelektuálové jsou jen slouhové vykořisťovatelů a tedy je nutno je demaskovat, ukazovat jejich proradnost. Sdílíte stejný pocit, nebo to vidíte jinak?
Petr Zídek : (4.2.2015 14:10)
Ano, je to u Zemana v logice jeho konzistentního protiintelektuálního postoje. Lidé, kteří nepoznají, že lže nebo blábolí, jsou mu samozřejmě milejší.
OTÁZKA (4.2.2015 9:02) Starý Vácha
Dobrý den, pane redaktore, není hlavním důvodem očerňování Ferdinanda Peroutky skutečnost, že Miloš Zeman byl komunistou a dodnes se podle toho chová. Praktiky nacistů a komunistů se od sebe přece příliš nelišily a tak dalším jeho terčem může být třeba Karel Hašler?
Petr Zídek : (4.2.2015 14:10)
Ano, to je dost dobře možné. I když já bych Miloši Zemanovi členství v Dubčekově KSČ nevytýkal, ani bych ho nepranýřoval za selhání.
OTÁZKA (4.2.2015 8:55) Zemek
Ivan Klíma,Moje šílené století - strana 260 : Zůstalo mi z těch let na tisíc kartiček,do nichž jsem si poctivě zapisoval všechno,co mě připadalo podstatné,dokonce i programy kin či zprávy o sociálních bouřích anebo o bídném životě nezaměstnaných,také výňatky z projevů politiků i výroky,které se zdály potvrzovat mé přesvědčení,že socialismus je historickou nezbytností : A dnešní iluze o obratu napravo,vzbuzené vítězstvím fašizmu v některých zemích,definitivně dodýchají,přijde důkladný obrat nalevo,jak ani není jinak možno v světadíle,na který bude míti čím dál větší vliv rostoucí nový řád v zemi sovětů......tvrdil třeba Ferdinand Peroutka v Přítomnosti v říjnu 1934 !!!
Petr Zídek : (4.2.2015 14:10)
A co z toho podle Vás plyne? Že Peroutka dokázal 14 let dopředu předvídat vítězný únor?
OTÁZKA (4.2.2015 8:27) Oleg Prokop
Dobrý den, prezident je v humanitním směru nevzdělanec, podobných výkřiků do tmy udělal Zeman spousty. Pro něj je to normální a to proto, že trpí poruchou osobnosti ( sociopatií)potencovanou alkoholickou encefalopatií a dalšími komplikacemi způsobenými kouřením a nezdravým způsobem života. Dočkáme se brzy dalších....
Petr Zídek : (4.2.2015 14:10)
Pevně věřím, že už ne.
OTÁZKA (4.2.2015 8:26) Petr Radanovský
Dobrý den, proč je podle Vás v České republice neustálá snaha snižovat zásluhy lidí, kteří pro republiku a pro společnost mnoho vykonali, dokonce je očerňovat a za každou cenu na nich najít něco negativního a strhnout je do bahna? Proč se neustále ničí ideály a idoly? Proč nejsme schopni uznat něčí autoritu, vzít si z ní vzor a budovat identitu na příslušnosti k těmto lidem? Děkuji Vám za odpověď a také za Vaši práci! Ať se Vám daří! Petr Radanovský
Petr Zídek : (4.2.2015 14:09)
Nevím. Je to pro mě stejně nepochopitelné jako pro Vás.
OTÁZKA (4.2.2015 2:25) Jan Čermák
Pane redaktore, nejprve cituji dvě konkrétní fakta uvedená v projevu ing. Zemana: "Jeden z největších českých novinářů Ferdinand Peroutka uveřejnil v prestižním časopise Přítomnost článek s titulkem „Hitler je gentleman“. Tentýž novinář po mnichovské dohodě napsal: „Nemůžeme-li zpívat s anděly, musíme výti s vlky“." Z Vašeho textu v LN jsem vyrozuměl, že první článek je pro Vás nedohledatelný, a autorem druhého je patrně někdo jiný. Pokud by pan inženýr podobná závažná tvrzení napsal řekněme ve školní práci, tak by byl velmi pravděpodobně tvrdě konfrontován s požadavkem doložit zdroj (např. uvést přesnou citaci článku „Hitler je gentleman“). Pokud by toho nebyl schopen, mělo by to nepochybně důsledky. Pan inženýr ale nepsal školní práci, on vyzýval jako ústavní činitel k celosvětovému tažení proti Islámskému státu. Mohl byste proto prosím, jako osoba odborně povolaná, požádat autora o přesné uvedení ročníku a čísla časopisu, kde bychom si mohli dotyčný článek přečíst? Doprovodné komentáře pana Ovčáčka jsou jistě pozoruhodné, ale myslím, že se najdou i zájemci, kteří si udělají úsudek po přečtení originálního článku sami . Jinak lze samozřejmě diskutovat nad tím, jaký měl Ferdinand Peroutka obecně názor na situaci v Německu před vypuknutím války. Co o tom soudíte Vy? Pokud mu někdo vytýká nedostatek jasnozřivosti v tomto směru, může mít možná pravdu. Zajímavé ale je, že mu to veřejně vytýká právě ing. Zeman, který svoji vlastní jasnozřivost prokázal vstupem do jisté politické strany v době, kdy již měla na svědomí nevyčíslitelně mnoho obětí a zmařených lidských životů, a kdy se k nám k "dočasnému pobytu" chystali ruští okupanti, jeho nynější přátelé.
Petr Zídek : (4.2.2015 14:09)
Autorem citace není "patrně" někdo jiný, ale zcela jistě někdo jiný. Prezidentská kancelář byla o uvedení odkazu na článek Hitler je gentleman žádána, ale nic neuvedla, z prostého důvodu, že ten článek neexistuje.
OTÁZKA (4.2.2015 0:30) steve
Proc myslite, ze ten clovek stale lze? A jeste: proc mu to tolik lidi veri?
Petr Zídek : (4.2.2015 14:09)
To nevím. Je třeba se ptát jeho. Doufám, že mu již tolik lidí nevěří.
OTÁZKA (3.2.2015 23:55) Jan
Ten článek "Nový poměr k Německu" je zmiňován i v některých předchozích historických pracech a je zřejmě autentický. Za i méně závažné věci je prezident Zeman pranýřován skoro ve všech periodicích a na netu. Obvykle se to u Peroutky omlouvá jako prostě realismus, jako reakce na danou situaci, nemohl nic dělat a přizpůsobil se. Proč se takto nepostupuje i u prezidenta Zemana? Neříká se tomu náhodou dvojí metr? Děkuji ale vzhledem k Vašemu značně odlišenému chápání světa nezdravím Jan
Petr Zídek : (4.2.2015 14:09)
Milý Jane, článek "Nový poměr k Německu" je projevem zoufalé politické situace, v níž Česko-Slovensko v prosinci 1938 bylo. Peroutka se v něm snaží vymezit hranice, nikoli vyhlásit nějakou kolaborantskou politiku. Pokud nevytrháváme věty z kontextu, tak na něm nevidím nic zatraceníhodného.
OTÁZKA (3.2.2015 23:14) Jan Adámek
Dobrý den, souhlasil byste s tímto shrnutím? Prezident Miloš Zeman citoval chybně - v jednom případě uvedl chybného autora, jeden citát zcela vytrhl z kontextu a tím obrátil původní myšlenku v její pravý opak, ale dá se souhlasit s tím, že jinak úctyhodný F. Peroutka přece jen napsal několik článků, ve kterých obhajuje z dnešního pohledu nepřijatelné postoje? Děkuji a zdravím.
Petr Zídek : (4.2.2015 14:08)
Ne, s tím rozhodně nemohu souhlasit. Peroutka žádné z dnešního pohledu nepřijatelné postoje neobhajoval. Něco takového může plynout jen, pokud vytrhneme z kontextu několik jeho vět. V období tzv. druhé republiky i za protektorátu patřil Peroutka mezi ty publicisty, kteří psali nejstatečněji a nejvíce v souladu s hodnotami demokracie.
OTÁZKA (3.2.2015 22:15) Vladimir
Dobrý den, jaký byl před válkou vztah F. Peroutky k židům ?
Petr Zídek : (4.2.2015 14:08)
Peroutka začínal svou novinářskou kariéru jako šéfredaktor deníku Tribuna, který vydávalo několik vlivných židovských osobností české řeči. Tyto noviny byly chápány jako list českých Židů. Jeho dva nejbližší a celoživotní přátelé Julius Fürth (Firt) a Karel Steinbach byli Židé. Takže jeho vztah k Židům byl celoživotně zcela kladný.
OTÁZKA (3.2.2015 21:38) Michael
Dobrý večer, byly doby, kdy jsem četl Vaše články v Orientaci s potěšením, ba co víc, těšil jsem se na ně. Posledních pár měsíců, možná i let, ale z Vašich řádků, lhostejno o čem, cítím konflikt a skoro nenávist. Chybí mi Váš dřívější nadhled objektivita a lehkost. Co to je s Vámi? Stárnete?
Petr Zídek : (4.2.2015 14:07)
Vy byste upozornění na prokazatelnou lež nazval slovem nenávist? Jestli ano, nemá smysl, abychom spolu diskutovali.
OTÁZKA (3.2.2015 21:27) Zdeněk Víšek
Není možno v Peroutkově článku v Přítomnosti z února 1939 najít přece jenom náznaky jistého porozumění pro nacistickou protižidovskou politiku? Članek byl napsán v době po tzv. křišťálové noci, kdy během pogromu v Německu zahynulo na 100 židů, ale Česko-Slovensko bylo stále neobsazenou zemí - tedy článek napsal Peroutka bez vnějšího donucení - a patrně ze své vůle.
Petr Zídek : (4.2.2015 14:07)
Určitě v tom článku žádné náznaky porozumění pro nacistickou protižidovskou politiku nejsou.
OTÁZKA (3.2.2015 21:27) ladislav pastorek
z ceho cerpa pan petr zidek nic sam neprozil a chce kritizovat
Petr Zídek : (4.2.2015 14:07)
Pane Pastorku, čerpám z ověřitelných fakt.