Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Proč spadlo v Africe další letadlo? Ptejte se zkušeného pilota

Stroj typu MD-83 (McDonnell Douglas 83) patřilo španělské společnosti Swiftair,...

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Zdeněk Lapka zná letecké poměry v Africe detailně. Létal s pravidelnou linkou v Rovníkové Guinei, Kamerunu a Gabunu. Později jako charterový pilot mnohokrát letěl na Mauricius a Seychely, přistával v Jihoafrické republice, Tanzanii, Botswaně, Alžíru, Nigeru, Nigérii, Čadu a na mnoha letištích v Egypte. Přes rok je již v důchodu a - jak sám říká - situace se v Africe rychle mění. K lepšímu i horšímu. Co si myslí o čtvrteční tragédii, kdy se zmizel z oblohy obstarožní stroj MD-83 s 116 lidmi na palubě? Kdo za ni může?

položených otázek: 23 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (25.7.2014 10:35) Lucie
Dobrý den, míval jste během své praxe obavy z letecké nehody? Je letadlo bezpečný dopravní prostředek? Co je nejčastěji příčinou leteckých nehod? Děkuji
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 12:17)
Dukladnym, stále se opakujicim výcvikem zakoncenym prezkousenim z nouzovych postupu se eliminuje moznost vzniku nehody z viny posadky. Letecky provoz je pod neustalym prisnym dohledem leteckych uradu, aby se moznost nehody snížila na minimum.Letedlo radne udrzovane v bezvadnem technickem stavu, rizene kvalifikovanou posadkou povazuji za nejbezpecnejsi dopravni prostredek. Letecke nehody jsou skoro vždy důsledkem souhrnu několika nepříznivých jevu, chyb nebo opomenuti.
OTÁZKA (25.7.2014 10:20) Adéla Tomanova
Dobrý den, jak se letadlo vyhýbá bouri? mohl byste podrobněji popsat postup posádky v takových pripadech? Děkuji za odpověď.
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 11:51)
Kazde letadlo pro dopravu cestujících musí mit funkcni povetrnostni radar, kde se zobrazuje bourkova oblacnost, na modernich radarech i vicebarevne. Pokud je bourkova oblacnost ve smeru letu, musim se ji vyhnout. Pozadam službu rizeni o povoleni zmeny kurzu, uvedu předpokládanou odchylku od planovane trate a bourku obletim.
OTÁZKA (25.7.2014 10:08) Jitka Z.
Jakou nejhorší situaci jste při létání zažil?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 11:45)
Dvakrát mi vysadil motor, jednou na vrtulovem letounu a podruhe na proudovem. Ale bylo to zvladnutelne, letadla leti i na jeden motor.
OTÁZKA (25.7.2014 10:07) Šťoura
Pardon za tu otázku, ale maj ti křováci vůbec radary? řídí tam někdo tu dopravu?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 11:42)
Jak kde. Radarove vedeni se provádí na priklad v Egypte, Jihoafricke republice a několika dalších zemich. Ale je hodne zemi kde radary memaji, tam jen zaznamenavaji ohlasene polohy a letove hladiny.Provoz se tam ridi, ale v omezene forme. A nekde chteji vedet jen kam letite, kolik mate na palube cestujících a na jak dlouho mate palivo. Často si piloti ridi provoz mezi sebou sami, je publikovana frekvence , kterou mají monitorovat a v pripade nutnosti pouzit.
OTÁZKA (25.7.2014 10:05) Ondřej
V jaké zemi byste za žádnou cenu do letadla nesedl?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 11:31)
Pokud bych mel letet s letounem který znam, je spravne udrzovany a ma v poradku doklady asi bych letel v kterekoli zemi.
OTÁZKA (25.7.2014 9:54) Titus
MD-83 a DC - 9 Měli problémy s horizontálním stabilizátorem myslíte, že by to mohl byt tento připad? Jak je v Africe řízen letový provoz na tak velké vzdalenosti?
Zdeněk Lapka: (25.7.2014 11:12)
Dobry den, nerad spekuluji o pricinach leteckych nehod, na vysetreni pracuji tymy odborniku s nejmodernejsi technikou cele mesice i roky.Viz seriál o leteckych nehodách v TV.Pokud mely MD 83 a DC 9 problémy se stabilizátorem tak musely byt odstraneny, jinak by letouny nesmely do vzduchu. Myslim, ze na vine je spis počasí, bourkova oblacnost. Zjednodusene , provoz se ridi jako drive nad Atlantikem. Ohlasite cas pruletu kontrolního bodu, predpokladany cas pruletu následujícího a bez casu ještě ten další. Rovnez ohlasite hladinu ,kterou udržujete. Radarove vedeni se provádí jen v několika malo zemich.