Proč spadlo v Africe další letadlo? Ptejte se zkušeného pilota
PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY
Zdeněk Lapka zná letecké poměry v Africe detailně. Létal s pravidelnou linkou v Rovníkové Guinei, Kamerunu a Gabunu. Později jako charterový pilot mnohokrát letěl na Mauricius a Seychely, přistával v Jihoafrické republice, Tanzanii, Botswaně, Alžíru, Nigeru, Nigérii, Čadu a na mnoha letištích v Egypte. Přes rok je již v důchodu a - jak sám říká - situace se v Africe rychle mění. K lepšímu i horšímu. Co si myslí o čtvrteční tragédii, kdy se zmizel z oblohy obstarožní stroj MD-83 s 116 lidmi na palubě? Kdo za ni může?
položených otázek: 23
| jak se správně ptát | Aktualizovat
- Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
- Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
- Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
- Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
- Podepište se.
- Neopakujte dotazy, které už položili jiní.
Zodpovězené otázky
OTÁZKA (25.7.2014 10:35)
Lucie
Dobrý den, míval jste během své praxe obavy z letecké nehody? Je letadlo bezpečný dopravní prostředek? Co je nejčastěji příčinou leteckých nehod? Děkuji
Zdeněk Lapka:
(25.7.2014 12:17)
Dukladnym, stále se opakujicim výcvikem zakoncenym prezkousenim z nouzovych postupu se eliminuje moznost vzniku nehody z viny posadky. Letecky provoz je pod neustalym prisnym dohledem leteckych uradu, aby se moznost nehody snížila na minimum.Letedlo radne udrzovane v bezvadnem technickem stavu, rizene kvalifikovanou posadkou povazuji za nejbezpecnejsi dopravni prostredek. Letecke nehody jsou skoro vždy důsledkem souhrnu několika nepříznivých jevu, chyb nebo opomenuti.
OTÁZKA (25.7.2014 10:20)
Adéla Tomanova
Dobrý den, jak se letadlo vyhýbá bouri? mohl byste podrobněji popsat postup posádky v takových pripadech? Děkuji za odpověď.
Zdeněk Lapka:
(25.7.2014 11:51)
Kazde letadlo pro dopravu cestujících musí mit funkcni povetrnostni radar, kde se zobrazuje bourkova oblacnost, na modernich radarech i vicebarevne. Pokud je bourkova oblacnost ve smeru letu, musim se ji vyhnout. Pozadam službu rizeni o povoleni zmeny kurzu, uvedu předpokládanou odchylku od planovane trate a bourku obletim.
OTÁZKA (25.7.2014 10:08)
Jitka Z.
Jakou nejhorší situaci jste při létání zažil?
Zdeněk Lapka:
(25.7.2014 11:45)
Dvakrát mi vysadil motor, jednou na vrtulovem letounu a podruhe na proudovem. Ale bylo to zvladnutelne, letadla leti i na jeden motor.
OTÁZKA (25.7.2014 10:07)
Šťoura
Pardon za tu otázku, ale maj ti křováci vůbec radary? řídí tam někdo tu dopravu?
Zdeněk Lapka:
(25.7.2014 11:42)
Jak kde. Radarove vedeni se provádí na priklad v Egypte, Jihoafricke republice a několika dalších zemich. Ale je hodne zemi kde radary memaji, tam jen zaznamenavaji ohlasene polohy a letove hladiny.Provoz se tam ridi, ale v omezene forme. A nekde chteji vedet jen kam letite, kolik mate na palube cestujících a na jak dlouho mate palivo. Často si piloti ridi provoz mezi sebou sami, je publikovana frekvence , kterou mají monitorovat a v pripade nutnosti pouzit.
OTÁZKA (25.7.2014 10:05)
Ondřej
V jaké zemi byste za žádnou cenu do letadla nesedl?
Zdeněk Lapka:
(25.7.2014 11:31)
Pokud bych mel letet s letounem který znam, je spravne udrzovany a ma v poradku doklady asi bych letel v kterekoli zemi.
OTÁZKA (25.7.2014 9:54)
Titus
MD-83 a DC - 9 Měli problémy s horizontálním stabilizátorem myslíte, že by to mohl byt tento připad? Jak je v Africe řízen letový provoz na tak velké vzdalenosti?
Zdeněk Lapka:
(25.7.2014 11:12)
Dobry den, nerad spekuluji o pricinach leteckych nehod, na vysetreni pracuji tymy odborniku s nejmodernejsi technikou cele mesice i roky.Viz seriál o leteckych nehodách v TV.Pokud mely MD 83 a DC 9 problémy se stabilizátorem tak musely byt odstraneny, jinak by letouny nesmely do vzduchu. Myslim, ze na vine je spis počasí, bourkova oblacnost. Zjednodusene , provoz se ridi jako drive nad Atlantikem. Ohlasite cas pruletu kontrolního bodu, predpokladany cas pruletu následujícího a bez casu ještě ten další. Rovnez ohlasite hladinu ,kterou udržujete. Radarove vedeni se provádí jen v několika malo zemich.