Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Proměna pražské magistrály? Odpovídala architektka Vašourková z CCEA

Otevřená scéna I.P. Pavlova

UKONČENO

V sobotu skončila dvoutýdenní akce s názvem Otevřená scéna, která vytvořila z rušné křižovatky I.P.Pavlova příjemný prostor plný workshopů, přednášek, trhů a koncertů. Za happeningem stojí Centrum pro středoevropskou architekturu CCEA, které se tématu pražské magistrály věnuje už od roku 2010. Zajímá vás problematika současného města? Co všechno CCEA v rámci projektu Magistrála - Nová pražská třída podniká? A jaká je budoucnost nejrušnější ulice hlavního města? Odpovídala architektka a teoretička Yvette Vašourková z CCEA.

položených otázek: 24 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (13.8.2013 23:41) Radovan Beťák
Jak již z mnoha míst zaznělo, zásadní proměna magistrály JE možná, a to i před otevřením Blanky. Doufám, že vize Vašeho sdružení, se kterou vstupujete do diskuze o rozvoji této části městského prostoru, nezapomněla na plnohodnotné začlenění cyklistů. (?)
ODPOVĚĎ (14.8.2013 12:53)
Sama se pohybuji po městě na kole, zvyk, který jsme se naučila , když jsem žila v Berlíně a Rottredamu. Je dokázáno, čím více možností pro cyklisty, tím i méně aut. Tedy příští rok věříme, že se podaří uvést do provozu cyklopruh podél magistrály, což je plán k otevření tunelu Blanka. I tyto drobnosti pomůžou vnímat magistrálu jako ulici ne dálnici.
OTÁZKA (14.8.2013 0:47) pinkerton
Jak si představujete život na magistrále po sklidnění, což je jenom A, chybí celkový záměr B - vlastní komunitní žití. Jak zde již bylo zmíněno v případě Karlína, tento je v noci černou dírou bez komunitního žití. Nevím jak dnes pracují urbanisté, ale nemám o jejich práci valné mínění taky o práci poslanců MMP a odporu vůči tlaku peněz. Dle mého mínění jest potřeba minimalizovat dopravní bariéry pro všechny tedy i auta. Jsou části města, kde je dlouhodobý problém Metro Vltavská a uzel Bubny, propojení Vinohrad, Žižkova a území pod magistrálou. Chybí systém pro zásobování lehkými vozy a ne 7-mi tunkami. A je tady jednoznačně prostor pro skvalitnění MHD, kde poslední kroky jsou kontra. Chybí systematický přístup - je to jenom o penězích , jak je z rozpočtu odčerpat - systém 25 let spolupráce korupčních stran ODS,ČSSD a dnes TOP09. Co tak zkasírovat knížete za Drábka?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:02)
Ano souhlasím s Vámi, že češi obecně prostor města moc nevyužívají, což je škoda. Věřím, že se v budoucnu vše změní a lidi omezí trávení volného času v nákupních centrech. Přístup k dopravě a forma návrhů nových řešení se mění ale strašně pomalu. Problém je generační i různých názorů. Dnes už se aspoň ví, že více nových tras pro auta neznamená jejich omezení naopak nárůst, což je obrovský posun od 90. let, kdy se zastával názor hlavně spoustu nových silnic dálnic pro řidiče. Se zmíněnými problematickými místy souhlasím. Jsme optimisti a věříme tomu, že se bude v brzké době na dopravu ve městě přihlížet jinak a bude se konat. Změnu musí pochopit politici, úřední aparát, dopravní inženýři ale i dopravní policie. Naštěstí existuje hodně příkladů ze zahraničí, takže je na co se odkazovat. Jen je vše více pomalejší než jsme si myslei.
OTÁZKA (14.8.2013 8:50) jura
Zasazujete se o co nejrychlejsi budovani mestskeho okruhu a prazskeho okruhu? Ja jen, ze bez techto dvou staveb cokoliv delat s magistralou je naprosto bezpredmetne. Spise je to ciry populismus.
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:05)
Určitě nejsem populisti. Právě se snažíme vysvětlit a dokázat, že změny jsou i před vybudováním vnějšího okruhu (ten i tak moc dopravu na magistrále nezklidní) a Blanka bude příští rok otevřena. Proto téma otevíráme, je třeba změny plánovat a začít s otevřením Blanky. Určitě šlo změny provést i během minulých 20. let, přidat přechody vysadit stromy, proč k tomu nedošlo? Protože všichni se vymlouvali na okruhy. Přitom, aspoň šlo zrušit svodidla a vytvořit více přechodů....
OTÁZKA (14.8.2013 9:33) alexander fric
budete tu hovadinu opakovat?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:09)
Pokud hovadinou míníte kulturní akci: Otevřenou scénu IP Pavlova, tak od začátku byla akce plánovaná jako jedinečná bez opakování. Byl to pro nás nástroj - dokázat, že změny jesou možné a hlavně šlo o komunikaci tématu s veřejností. Ale již máme impulsy, že by se na IP Pavlova něco v budoucnu dít mělo. Takže doufáme, že se zde budou aktivity, třeba i jiného formátu. A proč ne vždyť je to náměstí!
OTÁZKA (14.8.2013 9:56) Lucius
Jak hodnotíte fiasko, které jste předvedli? Nebo považujete těch několik uhnípaných boudiček a kolem bezcílně bloumajících alternátů za úspěch?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:12)
Považujeme tuto akci za skvělý úspech! Proměnili jsme na 2 týdny prosor IP Pavlova, spoustu lidí pochopilo, že je to náměstí a že náměstí IP Pavlova je tento prostor. Spoustu lidí se tu bavilo, sedělo, prostě si užívalo. Negativních ohlasů je velice málo. Potěšilo nás třeba, že dva turisté šedesátiletý pár z Kanady tu trávili všechny večery, co byli v Praze, to je přece krásné.
OTÁZKA (14.8.2013 10:00) Lucius
Jak hodnotíte tzv. revitalizace dolní části Václavského náměstí, oživované nyní prakticky pouze zaparkovanými antony městapa?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:17)
Souhalsím s tím, že by tento prostor měl být pěší zónou. Bohužel ale město kroky k proměně dělá velice špatně. Nestačí jen psrostě zakázat vbjezd aut a zaparkovat zde městskou policii. Je třeba konkrétními kroky prostor proměňovat, prostě ho změnit, vyhodit květináče rozšířit chodníky atd. Praha počítá s rekonstrukcí Václavksého náměstí, udivujeme mě, že zde není projekt vystaven, nekomunikuje se budoucí kvalita i to proč se omezil vstup aut. Takže i když dobrý záměr, veden úplně špatně s negativním výsledkem. škoda, ale zase dobrý příklad pro další proměny, aby se město poučilo a začalo kvalitně řešit prooměny a komunikovalo s veřejností.
OTÁZKA (14.8.2013 10:03) Lucius
Jak hodnotíte pravděpodobné rozkradení (ze zcela netransparentního účtu) 270 000,- vybraných AutoMatem a sdružením Prahou na kole na pomník Janu Bouchalovi, vítěze Darwinovy ceny za rok 2006?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:22)
Dobrý den, o vykradení účtu nic nevím. Pomník se právě dokončuje a bude instalován na podzim 2013. Jedná se o skvělé dílo skvělého umělce Krištofa Kintery. http://www.auto-mat.cz/kauzy/kapitana-jarose/verejna-sbirka-na-pomnik-jana-bouchala/
OTÁZKA (14.8.2013 10:38) Zu
Tvrdíte, že vám jde o diskuzi, ale je naprosto zřejmé, že tato akce je v podstatě happening pro Hudečka, který na to z pražských dotací dal pokud se nepletu 800 (!!!) tisíc. Hudečkově vizi magistrály s cyklostezkou nestojí nic v cestě - má fantastickou politickou a mediální podporu. Oponenti jsou naopak v defenzívě. Je Hudečkova vize magistrály s cyklodopravou smysluplná? Je Praha vhodná na cyklodopravu? Nebylo by vhodnější investovat do podpory MHD? Nebylo by účelnější těch 800 tisíc investovat do něčeho pro Prahu smysluplnějšího než do akcí, kde se stále dokola potkávají skupiny nenasytných profesionálních pseudoaktivistů?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:29)
Myšlenka akce na Magistrále vznikla již v roce 2012, navíc se tématu magistrály věnujeme již od roku 2010. Tomáš Hudeček dal projektu záštitu, ale určitě žádné pěníze nešli z jeho rozpočtu. Projekt je hrazen z financí z grantu kulturního, kde byla podpořena celoroční činost. Celý projekt díky sponzorům stál 205 000 Kč, a vzhledem k našemu rozpočtu by ani více stát nemohl. Odkud máte informaci, že jsme získali 800 000 Kč od Tomáše Hudečka? Jedná se o milnou informaci, my jsme nic nedostali. Popřípadě my pošlete info, kde jste četl, že máme 800 000 Kč na akci. Co se týče sykopruhu na magistrále, věříme, že se ho na příští rok s otevřením Blanky povede zrealizovat. Ano je smysluplné z magistrály vytvořit kvalitní městský bulvár s chodci, cyklisty, auty.
OTÁZKA (14.8.2013 11:10) Ondřej
Dobrý den, Děkuji za vaši občanskou angažovanost. Považuji Vaše aktivity jako skutečný začátek diskuze s cílem najít konsensuální řešení pro zklidnění magistrály. Jakým způsobem jako obyvatel Prahy 2 mohu Vaše aktivity podpořit? Jakým způsobem se případně mohu angažovat?
ODPOVĚĎ (14.8.2013 13:32)
Mockrát děkuji za podporu! Pokud budete mít zájem se nějakým způsobem podílet an aktivitách, či je sledovat napište na urbanity@ccea.cz , zařadíme Vás do kontaktů a budem informaovat o našich aktivitách, popřípadě vás i rádi nějakým způsobem zapojíme do aktivit vedoucích ke zkvalitnění Prahy. Další projekt je 19.9 -21.9 pod Karlínským viaduktem - Trať Galerií. Praha - Karlín - Viadukt. rádi vás tam uvidíme zahájení 19.9 v 18 00 u Sokolovské ulice.