náhledy
Důl Dukla, Dolní Suchá.Dominanta města Havířov byla z krajinného horizontu vymazána v roce 2008, čímž se zde uzavřela více jak stoletá tradice těžby černého uhlí. Důl byl založen v roce 1907 a v provozu byl až do roku 2007.
Autor: viktormacha.com
Důl Doubrava (jáma Eleonora a Bettina), Orlová
Autor: viktormacha.com
Železárny Bílá Cerekev, Hrádek u Rokycan
Autor: viktormacha.com
Železárny Bílá Cerekev v Hrádku u Rokycan (1912-1915). V provozu byl objekt do roku 2001, kdy byla výroba oceli zcela přesunuta do novější elektroocelárny. Jednalo se mimo jiné o poslední funkční martinské pece ve Střední a Západní Evropě.
Autor: viktormacha.com
Důl Barbora v Karviné (založeno 1898 arcivévodou Albrechtem). Těžba zde byla ukončena v roce 2002 a jámová budova unikátní těžní věže typu Walsum byla stržena v průběhu roku 2011.
Autor: viktormacha.com
Důl Pokrok v Petřvaldu (postaveno 1912). Architektonicky mimořádně hodnotná budova uhelného prádla z počátku 20. století bylo součástí areálu dolu Pokrok až do roku 2009. Z původního celku se zachovala pouze ocelová konstrukce těžební věže.
Autor: viktormacha.com
Ostravská koksovna Jan Šverma. Koksárenský areál při již neexistujícím dolu Ignát byl založen již roku 1890. Nepřetržitý provoz byl ukončen teprve v roce 2010, kdy se výroba koksu přesunula na nedalekou koksovnu Svoboda. I tato stavba bude zdemolována.
Autor: viktormacha.com
Unikátní příklad funkcionalistické stavby nedaleko pražského centra byl v roce 2013 prohlášen za kulturní památku. Nákladové nádraží bylo vybudováno mezi léty 1927 - 1936, drážním potřebám však sloužilo ještě v roce 2010.
Autor: viktormacha.com
Důl Libušín na Kladensku zahájil těžbu v roce 1896. Ukončení provozu pak bylo v roce 2002. Z posledního činného dolu na Kladensku zbyla dnes jen kozlíková těžní věž s šachetní budovou nad jámou Schoeller a přilehlá strojovna s těžním strojem.
Autor: viktormacha.com
Důl Libušín po demolici v roce 2006.
Autor: viktormacha.com