Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Severní Korea a Írán: Dvojí metr Západu

Teherán je denně pranýřován za své snahy o energetickou soběstačnost, zatímco poslední jaderný test Pchjongjangu vyvolal jen slovní kritiku.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ŠČ

Š63i35m36o63n 45Č50u39d10a

16. 2. 2013 16:03
Obavam se, ze jednotny metr
Obavam se, ze jednotny metr muze byt neco hrozne nebezpecneho. Jednoho metru se musime dovolavat v pripadech, kdy dogmaticky musime trvat na rovnosti neceho (napriklad cloveka pred zakonem, stejneho prava lidi na zivot, atd..). No a pak tady jsou pripady, kdy jednotny metr urcite nechceme (dvanactilety ridic auta, psychopat se zbrojnim prukazem, atd..). Takze kde je vase hranice na pouziti dvojiho metru? U mne rozhodne daleko predaleko za tak nebezpecnou veci, jako je U/H-bomba. Zadny rovny metr. Nestabilnim statum do ruky nepatri. Stejne jako diteti zapalky. Jak bude Iran vypadat za 20 let, kdo tam bude vladnout? Iran snad nepodporuje vsemozne ruzne bojuvky zoldaku a dzihadistu? U Severni Koreje je na kazdou z techto otazek mnohem jasnejsi odpoved. Nikomu na planete by asi tolik nevadilo, kdyby si udelala bombu Kanada, Nemecko a budiz, i ta Severni Korea. Arabsky/persky/... svet je ale uplne jine kafe. At uz ho destabilizuje kdokoliv a z jakychkoliv pohnutek (a propos, ta ropa neni zas tak horka vec, nebo Amerika ma vlastni dost, az ji bude chtit tezit + mraky plynu). Je nestabilni, a tedy tam bomba nepatri. Az dospeje, tak se to muze probrat znovu.
0 0
možnosti
JN

Josef Novak

16. 2. 2013 16:16
Mate pravdu , rozhodne daleko
Mate pravdu , rozhodne daleko predaleko za tak nebezpecnou veci, jako je U/H-bomba. Zadny rovny metr. Nestabilnim statum do ruky nepatri. Stejne jako diteti zapalky. Jak bude USA vypadat za 20 let, kdo tam bude vladnout? USA snad nepodporuje vsemozne ruzne bojuvky zoldaku a dzihadistu?  Tady nejde o ropu jako takovou, ale petrodolary!
0 0
možnosti
JN

Josef Novak

16. 2. 2013 15:39
Spíš si udržují nepřítele,
Spíš si udržují nepřítele, aby se zdůvodnila přítomnost armády a to je sakra dobry business....
0 0
možnosti
K

Křivan

16. 2. 2013 17:52
to k tomu samozřejmě patří.
to k tomu samozřejmě patří.
0 0
možnosti
K

Křivan

16. 2. 2013 15:24
Nejspíš se jedná o dvě různé
Nejspíš se jedná o dvě různé hry vycházející ze strategie domina. Ta první Libye, Sýrie, Irán je aktuální, Ta severokorejská nikam neuteče, nemá kam a o export její ideologie nestojí už ani Čína, navíc má jen několik málo kamenů. Někdy mám pocit, že si nešťastnou Severní Koreu některé velmoci pěstují jako odstrašující příklad "komunistického" režimu.
0 0
možnosti
S

Simon

16. 2. 2013 8:31
Myslím, že z toho děláte
Myslím, že z toho děláte větší záhadu, než to ve skutečnosti je. Severní Korea je takové zlobivé dítě Číny, kope okolo sebe a obtěžuje (možná i ohrožuje) okolní země, včetně spojenců USA. Nic míň, nic víc. Írán je oproti tomu situován v regionu, který je nacpán ropou a je pro USA životně důležitý, který je ovšem také mimořádně politicky nestabilní. V tom regionu jsou malé státy, pro něž by jediný jaderný výbuch mohl znamenat totální kolaps a kolaps jednoho hráče by mohl vyvolat chaos v regionu. To by bylo zlé.  Co se Íránských jaderných aktivit týče, máte dost možná pravdu, že jde spíše o paranoiu. Írán se patrně snaží vypadat nebezpečnější, než skutečně je (neviditelné stíhačky z papundeklu apod.). Nebral bych to přesto na úplně lehkou váhu. Nepletu-li se, pak plutonium se vyrábí jako vedlejší produkt právě v jaderných elektrárnách. Pokud by Íránci rozběhli fungující jadernou energetiku, neměli by patrně brzy problém s materiálem na jaderné bomby. Fatwa zakazující vývoj jaderných zbraní by se potom mohla velmi snadno změnit. Pokud by se jim za takových podmínek podařila jaderná zkouška, vyvolalo by to patrně okamžitý vojenský úder ze strany Izraele a válku v regionu. A o to prostě nikdo nestojí.
0 0
možnosti
JS
Nechtěl jsem z toho dělat záhadu.
Ba právě naopak. Ale asi jsem to komplikovaně napsal (měl bych holt častěji vzpomenout na Olgu Havlovou, která na různé intelektuální debaty, spřádané jejím mužem a jeho přáteli, občas použila pěkný žižkovský sarkasmus: "Nekomplikuj věci zbytečným přemýšlením.")Ale vážně. Severní Korea je situována v regionu, jehož význam zejména v budoucnu těžko přecenit. Střední východ je z tohoto hlediska pouze špižírna, kam se chodí pro potravu (energii).Nestabilita Středního východu je cílem americké politiky, nikoliv nějaké mírové uspořádání. Tak hloupí Američané opravdu nejsou, aby nevěděli, jak se "dělá mír": konkrétně Rumsfeld jako ministr obrany v roce 2003 v rámci "úspor" škrtnul druhosledové "peace-keepers", tzn. vojenské útvary plnící roli civilní správy, a ponechal jen -omlouvám se za ten brutální název- tzv. "peace-makers", neboli prvosledové jednotky, které všechno roztřískají. Takže amíci v Iráku všechno roztřískali, ale základní funkce státu nezajistili, čímž do Iráku přilákali všemožné žoldáky a extremisty (hranice totiž také nebyly střeženy), aby jejich ex-post výskyt vydávali za důkaz, že "v Iráku byla alkajda".Chaos v regionu vyvolává Západ, a to dosti cíleně. Je to vidět i z izraelských rozpaků ohledně Sýrie, protože s Asadem se již horko-těžko naučili žít, ale s tou "revoluční" verbeží, která se tam stáhla bůhvíodkud, to budou mít sakra těžké.Taktéž mě napadlo, zda Írán nejde zbytečně ve stopách náfuky Saddáma, co se blufování týče. Ten za to dostal po čuni, a pak se ukázalo, že zbytečně, protože všechny WMD předpisově zničil. Plutonium lze vyrobit z jaderného paliva pouze do 6 týdnů od zahájení reakce (neptejte se mě však, jak je to možné; tak to prostě říkají vědci). Mezinárodní kontrola je v tomto případě jednoduchá - stačí dodávat kontrolovanému státu palivo v intervalech delších než 6 týdnů. Myslím, že ta fatwa není tak snadno změnitelná, protože by si duchovní podřízli větev, na níž sedí. Jako kdyby třeba Vatikán vyhlásil, že kněží, kteří nevěří v boha, mohou prát špinavé peníze, abych nepoužil nejtřaskavější přirovnání.Ostatně, jak píše Robert Baer (Jak naložit s ďáblem, Volvox Globator, Praha 2010 - doporučuji, kudy chodím), Írán ke své dominanci regionu jaderné zbraně prostě ani nepotřebuje. Spíše se hádá o právo je mít, kdyby chtěl, protože tento odpírající přístup Západu pokládá za nedůstojný a urážlivý. Tím Írán získává podporu zbytku světa, který má -nikoliv nedůvodně- stejnou zkušenost. Proto je jeho pozice lepší, protože může ustupovat z požadavků, na nichž existenčně nezávisí.Ostatně - můžete mi nastínit, co by se podle vašeho mínění asi stalo, kdyby někdo hrozil napadením Izraeli už za jeho jaderné pokusy? Ten řev, co by se strhnul? A přitom Izrael ve své tradici, o níž se bytostně opírá (aspoň to jeho představitelé neustále vytrubují), nic takového, jako "dvojí metr", absolutně nemá! Naopak: "nečiň druhému co nechceš aby činil on tobě", tak zní "zlaté pravidlo rabi Hillela".Z toho se tedy dá dovodit, že okolním státům Izrael dopřeje luxus jaderného vyzbrojení, když si ho dopřál sám sobě. (On ho má pro svou obranu, a na obranu mají jeho sousedi právo též.) Jestli ne, nedodržuje sám své základní principy, z čehož se dá vyvodit pochybnost, jestli koncept "Izrael" nebyl vytunelován nějakými pragmatickými bezvěrci (a ti by pak na těch "biblických" místech byli -z logiky věci- neoprávněně).Ach jo, radši toho nechám, Olga měla pravdu.
0 0
možnosti
JN

Josef Novak

16. 2. 2013 7:26
Abychom pochopili současnou
Abychom pochopili současnou situaci,tak musíme jít do minulosti. Po IIWW byla Korea obsazena Sovětským Svazem a USA, hranice je na 38° severní výšky. Mezinárodní dohodou bylo stanoveno datum voleb a sloučení obou území pod z voleb  vzniklou vládou  s tím, že obě zěmě stáhnou své armády . Sovětský Svaz svou armádu podle dohody stáhnul , bohužel ne tak USA. Čímž byla poručena smlouva o sjednocení Koree. Vásledek je už znám . Dohoda o přerušení palby....Jak je jinak možné, že USA - země s největším veřejným dluhem na světě - opět vyhazuje miliardy dolarů na obrovské vojenské operace, zcela vážně chystá na další válku proti Koreji a už tak dost ubohým obyčejným Severokorejcům živořícím zoufale v nelidském totalitním systému a zároveň má naprosto ve své moci veškeré bohatství vládnoucí dynastie Kim, které si v klidu spočívá v amerických a švýcarských bankách? Stačilo by odříznout vládnoucí dynastii od jejich prostředků a bylo by po Severní Koreji. Jenže válečná mašinérie je daleko efektivnější pro bankovní kartely a zbrojařské podniky, ti první mohou na nekřesťanské válečné úroky půjčovat oběma stranám konfliktu, ti druzí vydělávat obrovské částky na prodeji zbraní. Zatímco Jihokorejci masově protestují proti jakékoliv válce.  Prostě rozděl a panuj a ovčany krm pohádkama o krvěžíznivých Sadamech,Miloševičích,AlKaide, Kaddafim, Assadovi, atd.... Je to jinak velmi prosté: A jak známo, pravá ruka neokonzervativce hrozí a straší, levá úspěšně financuje dotyčného strašáka. Stejně jako financovala Hitlera, Lenina, Saddáma Husajna, Bin Ládina a stejně jako financuje i rodinu Kim v severní Koreji.  
0 0
možnosti
E

Esoeso

15. 2. 2013 21:07
LOL, strach z Číny jako dvojí
LOL, strach z Číny jako dvojí metr.
0 0
možnosti
M

Milpat

15. 2. 2013 21:04
Perfektní článek
Souhlas...
0 0
možnosti
NVP

Nejsme Ve Při

15. 2. 2013 17:55
Jen pár drobností
Předem bych měl podotknout, že taky úplně nesouhlasím s tou hysterií proti Íránu, ale při čtení Vašeho článku mě napadlo pár maličkostí, díky kterým zřejmě nemohu zcela souhlasit s vyzněním. Tím se jej samozřejmě neodvažuji zpochybňovat, problematice jistě rozumíte mnohem lépe než já - jen by se mi zodpovězením mých připomínek snad rovněž podařilo pochopit, jak to tedy vlastně je. 1) Embarga proti Severní Korei a Íránu. Mezi těmahle dvěma státy je drobný rozdíl: Írán se chce účastnit mezinárodního dialogu, KLDR nikoliv. Když budeme ekonomicky sankcionovat Írán, bude ho to zřejmě bolet, potápět a bude se snažit udělat něco pro to, abychom s tím přestali. Když zavedeme stejný postup proti KLDR.. počkat, co jim vlastně chceme embargovat? A není jim to koneckonců docela jedno? 2) Nejsem si jistý, zda skutečně vůči KLDR žádná embarga v souvislosti s jaderným zbrojením nepadla, ale budiž. Nicméně pokud ne, tak se naskýtá otázka, jakou roli v tom má Čína se svým vetem - poněvadž jak jistě víme, embarga uvaluje OSN, ne USA (z toho článku tak trochu cítím, že je to kritika převážně Spojených států). Takže možná by stálo za to zjistit, kolik jich bylo vetováno, ne kolik jich skutečně platí. Nicméně dost možná se mýlím, nepracuji teď s žádnými tvrdými daty, pouze z čistými předpoklady. 3) Severní Korea má jadernou bombu. Sláva. Svrhne ji na New York. A co dál? V tom okamžiku dohrála. Velice pravděpodobně nebude mít takový jaderný arzenál, aby zvládla vyhrát válku, jaká by mohla nastat. Zničí jedno dvě města, pak bude zničena sama. Model racionálního rozhodování - půjde do toho? No a pak je tu Írán. Já mu to věřím, když říká, že tím jádrem nechce nikoho vraždit. No ale máme tady třeba Hizballáh a podobné skupiny a (i kdyby s nimi Írán nespolupracoval) co se stane v okamžiku, kdy se ZHN dostanou do rukou takovéhle skupiny (což není až takový problém, když se podíváme třeba teď na Sýrii)? Tihle lidé jsou velice obtížně potíratelní, hlavy mají vymyté ideologiemi a nevím, jestli na ně nějaké racionální rozhodování platí. Jediné štěstí je, že velice pravděpodobně nemají dostatečné kapacity pro manipulaci s tímhle arzenálem. (Mimochodem Írán má ještě něco dalšího co KLDR ne - druhé nejpočetnější náboženské vyznání na světě jako svou oficiální víru. S tím se dá pracovat.) 4) A teď jedna možná trochu etická. Ten dvojí metr. Obávám se, že v zájmu státu, jakožto mezinárodního aktéra, není úplně "hrát si spravedlivě". Vždycky to bude o tom, že mám možnost získat výhodu, tak si ji vezmu. Žádný stát asi neřekne "podívejte, my máme modernější techniku tak nate, něco si od nás vezměte". Takhle to nefunguje. Jsem občan České republiky, chci se cítit bezpečně (to mocné slovo), takže by mě víc žralo, kdyby měl jaderný arzenál Írán a USA ne, nějaký spravedlivý přístup mě nezajímá. Tudíž postup, kdy současné jaderné mocnosti chtějí omezovat vznik nových jaderných mocností, považuji za naprosto přirozený a fandím mu - já taky z celého srdce nechci, aby měl Blízkých nebo Dálný východ jaderné zbraně, ať už to zní jakkoli sobecky. To je vše, přeji pěkný večer.
0 0
možnosti
JN

Josef Novak

15. 2. 2013 19:04
A co kdyby soustruzi z USA
A co kdyby soustruzi z USA podstrčí jedno jadérko kamarádům z AlKaidy aby  s ním práskli třeba v Praze, tam to nikoho nebolí , mimo nás,  aby byl zase důvod někam vtrhnout???
0 0
možnosti
F

Filias

15. 2. 2013 14:29
Spravedlnost nehledejte
V zahraniční politice spravedlnost a čestnost nehledejte. Slabí dělají co chtějí silní a jedno jak moc hrají na nacionalistickou notu.Severní Korea má štěstí, že těsně vedle je Čína. A ta by vojenské operace na svých hranicích nestrpěla.
0 0
možnosti
M

Mis3

15. 2. 2013 13:04
já teda neívm...
... na Koreu hospodářská embarga nejsou? Spíš bych to viděl tak, že už není, co embargovat a jen krytí Číny nedovoluje do SK vniknout...
0 0
možnosti