Ve dvanácti čtyřčlenných skupinách budou hrát soupeři každý s každým dvakrát, doma a venku, nikoli jen jednou jako dosud. Dva nejlepší z každé skupiny postoupí do vyřazovací fáze, kde se k nim připojí osm klubů z třetích míst ve skupinách Ligy mistrů.
Pohár UEFA se hraje od roku 1971, kdy byl přejmenován z původního Poháru veletržních měst. Je druhou nejsledovanější evropskou klubovou soutěží, ale ve srovnání s Ligou mistrů vypadá stále jako chudý příbuzný. Zatímco Manchester United jako poslední vítěz Champions League vydělal 43 milionů eur, čtyřicet účastníků Poháru UEFA si rozdělilo dohromady 37 milionů.
"Věřím, že soutěž dostane nový impulz a že bude mnohem přitažlivější pro hráče, kluby i diváky," komentoval dnešní rozhodnutí předseda UEFA Michel Platini.
České kluby jsou nadšeny
Dva nejúspěšnější české fotbalové kluby Slavia a Sparta, které pravidelně startují v pohárové Evropě, změny v Poháru UEFA
vítají. Od příští sezony se soutěž bude hrát pod novým názvem Evropská liga, bude mít centrální prodej televizních a reklamních práv, tak jako je má Liga mistrů. Právě změna v marketingu by pro české kluby mohla znamenat výrazný finanční přínos a krok k lepší ekonomické stabilitě.
"Pro nás je to rozhodně posun k větší ziskovosti. My určitě na tom nejsme jako kluby z nejatraktivnějších fotbalových zemí a prodej našich televizních práv nebyl příliš atraktivní," řekl člen představenstva Slavie Tomáš Rosen a připomněl, že zápasy s rumunským klubem Vaslui žádná z televizí nevysílá. "Závisí to na vylosovaném soupeři a o mužstvo z Rumunska nikdo zájem nemá," dodal Rosen.
I Sparta nový model Poháru UEFA vítá, a to hned z několika důvodů. "Určitě to zvýší prestiž této pohárové soutěže a také ekonomický profit pro jednotlivé kluby. Na českém trhu by to mohlo usnadnit i jednání ohledně televizních práv, která jsou zde neobyčejně složitá," připomněl ředitel sparťanské komunikace Jakub Otava, že zápasy českých klubů v evropských pohárech jsou letos zatím na obrazovkách jen sporadicky.