Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Bratislava zažila hokejové žně. Slovan na nich vydělával miliony

Sport

  9:30
BRATISLAVA/PRAHA - Český a slovenský nováček v KHL skládá po sezoně účty. S postupem do play off i přes vyřazení v 1. kole a se zájmem diváků panuje spokojenost. Zatímco Lev Praha ale návštěvností na domácích zápasech "jen" překvapil, Slovan Bratislava vyvolal na Slovensku hokejovou horečku.

Slovan Bratislava - Lev Praha. Christensen střílí na Januse. foto: ČTK

Slovan dokázal v základní části vyprodat Zimní stadion Ondreje Nepely s kapacitou 10 110 míst pětadvacetkrát. Tedy jen v jednom utkání zůstaly na pokladnách ještě nějaké vstupenky. Dle odhadů by byl schopen pravidelně naplňovat arénu pro více než 15 tisíc fanoušků.

Na tak masivní poptávku fanoušků zareagovalo vedení bratislavského klubu v těchto zeměpisných šířkách neobvyklou akcí: lístky začalo dražit. Aukcí proběhlo celkem třináct. V play off se vstupné vyšplhalo až na 60 eur (1500 korun). "Než jsme se k tomu rozhodli, tak se stávalo, že jsme stadion vyprodali za deset minut. Lidé prakticky neměli reálnou šanci se na na utkání dostat, tak jsme vymýšleli nějaké řešení a uprostřed sezony se ukázala jako nejreálnější cesta přes aukce, i když víme, že vzbuzuje negativní konotace. Lidé to vnímají jako hru pro zbohatlíky," přiznal LN marketingový ředitel klubu Milan Vajda.

INFOGRAFIKA

Grafika: Slovan Bratislava.

Přínos pro Slovan byl jednoznačný: v dražbách utržil na vstupném přibližně přes třicet milionů korun. Do těchto čísel ještě nejsou započítány permanentky, kterých bratislavský celek prodal asi pět tisíc – což je polovina arény. To je pro české kluby astronomická částka, na kterou v tuzemských podmínkách nelze dosáhnout.

"Na začátku ročníku jsme s cenou vstupenek byli zdrženliví a detailně jsme analyzovali situaci okolo Lvu Poprad. Jde o pochopitelně ekonomicky slabší region než hlavní město, ale výši vstupného jsme nejprve nastavili podobně, v rozmezí 14–16 eur (kolem 380 korun – pozn. red.). Doufám, že to fanoušci ocenili. Aukce pak ceny vyšroubovala o šedesát procent výše. Takže ano, přineslo to dost výrazné finance do rozpočtu klubu, což byl před vstupem do soutěže i náš cíl. Chtěli jsme zapojit do financování ten nejlegitimnější a nejtransparentnější příjem sportovního klubu, což je ticketing," přiblížil Vajda.

Zájem je také o klubové suvenýry, po přechodu ze slovenské extraligy do KHL vzrostl až čtyřnásobně.

V pátek zahájil Slovan prodej permanentek na novou sezonu. Je v takové pozici, že by jimi vyprodal celý stadion. Tomu se však brání. "Jsme na tom jako velké západoevropské fotbalové kluby nebo Montreal či Torontoz NHL. Plánujeme jich ovšem prodat jen tak pět tisíc. Kdybychom stadion zaplnili jen celosezonními vstupenkami, o hokejový zážitek by přišlo několik tisíc dalších fanoušků. To nechceme," zdůvodnil Vajda a zároveň dodal, že aukce lístků budou v příští sezoně jen ojedinělé.

Lev Praha prodal tisís permanentek

Obrovský zájem fanoušků lze vysvětlit jednoduše: Slovan vnímají jako velvyslance slovenského hokeje v prestižní hokejové soutěži. Proto jeho zápasy navštěvují lidé ze všech koutů republiky. To může platit i v případě pražského Lva, ovšem v daleko menší míře. Průměrnou návštěvností domácích zápasů 7161 diváků alespoň mile překvapil. "S těmito čísly jsme spokojeni. Pomohla nám samozřejmě čtyři utkání v O2 areně," pravil tiskový mluvčí Lva Jan Rachota, jenž také vyvrátil, že by statistiky o návštěvnosti výrazně ovlivnily lístky, které klub rozdal. Těch podle Rachoty bylo průměrně 500 na utkání.

Jinak pražský tým prodal přibližně tisíc permanentek a tisíc dresů, což jsou na rok starý klub zajímavá čísla. "Nejde nám příliš o to, kolik dresů prodáme, ale především o to, jestli jsou vidět v hledišti. A to minimálně v zápasech play off byly," řekl spokojeně Rachota.

Pro Lva ani další české týmy však fanoušek není hlavním příjmem do klubového rozpočtu. "Příjmy ze vstupného kromě zápasů play off či derby se Spartou pro nás nejsou tak významnou položkou v rozpočtu," přiznal Jakub Mezlík – marketingový manažer Slavie, která se návštěvností letos zařadila do extraligového průměru. Jiné to je v Brně, jež jako jediné v Česku pravidelně vyprodává svůj stadion pro 7200 diváků a cena jeho lístků se pohybuje od 150 do 260 korun. O aukci ale dosud neuvažovalo. Nejnavštěvovanější Pardubice (průměrně 8490) se zase soustředí na to, aby stadion vždy zcela zaplnily, dražba proto nepřipadá v úvahu.

Slovan tak na přízni fanoušků jako jeden z mála klubů vydělává.

Ceny lístků se zvedly o 60 procent

Slovan Bratislava rozpoutal na Slovensku hokejové šílenství. Poptávka po vstupenkách na jeho domácí zápasy byla až dvojnásobně větší, než je kapacita arény (10 110 míst). Proto se klub rozhodl lístky dražit. „Byla to jediná reálná varianta, jak uspokojit co nejvíce fanoušků,“ vysvětlil marketingový ředitel Milan Vajda.

LN Jak hodnotíte proběhlé aukce lístků?
Pozitivně s jednou výjimkou. Tou bylo první čtvrtfinále, kdy nám zůstalo v hledišti 600 míst volných. Vypadá to, že vstupenky skoupili překupníci, a pak je nedokázali prodat.

LN Proč právě dražba?
Některé zápasy se vyprodaly za deset minut, čímž lidé téměř neměli šanci se ke vstupenkám dostat, což jsme chtěli změnit. Měli jsme k tomu několik řešení, tím nejjednodušším by bylo vyprodat celou arénu na permanentky. Jsme v takové situaci, že by se nám to jistě povedlo. To by ale způsobilo to, že by o zážitek v podobě KHL přišly další tisíce lidí. Aukce se uprostřed sezony ukázala jako nejreálnější varianta.

LN Budete v tomto prodeji vstupenek pokračovat dál?
Nyní v mezisezoně máme další nápady, jak zlepšit a zpřehlednit prodej lístků. Nevylučujeme, že aukce už nebudou, ale pokud ano, tak jen na takzvané „last minute“ vstupenky. V hlavním způsobu předprodeje už s nimi nepočítáme.

LN Klubový rozpočet ale musely aukce významně obohatit.
To ano. Pro ilustraci jsme před dražbou z individuálních lístků utržili okolo 60 tisíc eur, po nástupu aukcí byl příjem 100 tisíc eur. Mluvím jen o pěti tisíc vstupenkách, vyjma permanentek. Kdyby mě poslouchal obyčejný fanoušek, tak by jistě na mě nadával. Takové reakce to může vzbudit, všeobecně ale vnímáme spíše ty pozitivní. Na aukce se nás už ptaly ruské i západoevropské kluby.

LN Čím si vysvětlujete ten obrovský zájem, který Slovan přechodem do KHL vzbudil?
Nechci, aby to vyznělo arogantně, ale už několik roků jsme cítili, že nám je slovenská extraliga malá. Ačkoliv Slovan vyhrával, jeho zápasy nelákaly. Větší prostor pro klub jsme nejprve hledali v Česku, kde jsme neuspěli, tak jsme pak přijali nabídku KHL. Pokud bychom ji i loni odmítli, další už bychom nejspíš nedostali. Diváci jsou tu nároční, chtějí vidět kvalitní hokej, a ten jim nová soutěž nabídla. Po sportovní stránce se nám dařilo. Pozice Slovanu byla dřív taková, že buď byl nenáviděný, nebo milovaný. Toto se v KHL ztratilo a fanoušky jsme měli ze všech možných regionů.

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...