8. ledna 2018 17:00 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Bála jsem se, bylo to hodně nebezpečné, říká při premiéře na Dakaru česká čtyřkolkářka

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
První česká čtyřkolkářka na Rallye Dakar Olga Roučková. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První česká čtyřkolkářka na Rallye Dakar Olga Roučková. | foto: Benedikt Renč

pisco Nejtěžší terén v kariéře musela v neděli na Rallye Dakar zdolávat Olga Roučková. První česká čtyřkolkářka na startu slavné soutěže ale s nástrahami písečných dun srdnatě bojovala a nakonec do cíle druhé etapy dojela. A dnes se do dun vydala opět.

„Bylo to docela těžké a náročné, protože jsme vletěli do dun a jeli jsme tak 240 kiláků jen v dunách. Při první hraně nahoře jsem kakala maggi, prostě jsem se bála,“ přiznala Roučková na sociálních sítích.

„Když jsem poté jela dolů (z duny), tak jsem se zastavila a kluci, kteří jeli za mnou, tak mě na další hraně šťouchli, abych to přejela,“ přiznala členka týmu Moto Racing Group

Ta etapu dokončila na 44. místě s odstupem více než čtyř hodin za nejrychlejším Ignaciem Casalem z Chile.

Ollie Roučková

Ollie Roučková

Následně ale radši zastavila a nechala projet elitní kamiony. 

„Začaly tam migrovat a bylo to hodně nebezpečné. Nechala jsem je projet a pak si jela svoje. Dojela jsem pozdě, ale projela jsem všechny kontrolní body a jsem spokojená. Dnes do toho opět šlápnu,“ těšila se Roučková, které patří i průběžně 44. pozice.

Kalina: Ty nováčky celkem lituju

Jubilejní 40. ročník začal hodně zostra. Pořadatelé slibovali závodníkům náročnou trať hned od prvního dne a dodrželi to. 

Po sobotním krátkém prologu čekalo účastníky v neděli téměř 300 km v písečných dunách a pro řadu posádek již legendární soutěž skončila. 

Češi by měli všichni pokračovat, ve výsledkových listinách momentálně chybí jen asistenční kamiony.

„Byl jsem šokovaný, co oni si dovolí nám předvést v první velké etapě. Já ty nováčky celkem lituju,“ řekl zkušený navigátor Josef Kalina, který startuje na šestadvacátém Dakaru. 

Letos je členem druhé posádky Buggyry pilota Martina Šoltyse. „Ještě mi stojí vlasy hrůzou. Bylo to náročný,“ přiznal Martin Prokop, momentálně dvanáctý jezdec v kategorii automobilů.

Olga Roučková

Olga Roučková

„Na prvních 40 až 50 kilometrech jsem viděl spoustu rozbitých aut, takže už asi netoužím po tom závodit v autě. Bylo to opravdu náročné a hlavně nebezpečné. Byla to přesně taková hezká etapa Dakaru - nebezpečná, rychlá, těžká navigace,“ uvedl motocyklistka Ondřej Klymčiw.

Ten je průběžně na 24. místě. „Celkově to ale bylo super a jen více takových těžkých etap,“ pousmál se jedenáctý muž loňského konečného pořadí.

Ve třetí etapě však havaroval a soutěž pro něj předčasně skončila.

V úterý se ještě na čtvrtém ze sedmi kontrolních bodů držel na 28. pozici, ale poté měl havárii a podle informací z facebookového profilu svého týmu putoval do nemocnice. Jak vážný je jeho stav, není momentálně známo.

Ouředníček jel bez předního skla

Klymčiw startoval na Dakaru počtvrté. Havárie ukončila jeho snažení i před dvěma lety, kdy si po pádu ve vysoké rychlosti vykloubil kyčel a poranil pánev, slezinu a hrudník.

„Nedělení etapa byla fantastická, pravá africká. Rychlé pískové úseky, dlouhé pláně a pak masakr, kdy člověk musí překonávat sjezd z dun, které jsou opravdu velké. Pro čtyřkolku je to úplné potěšení,“ podotkl čtyřkolkář Josef Macháček.

Největší problémy z Čechů měl Tomáš Ouředníček, který nejprve v dunách zapadl a poté měl problémy s motorem. V dunách nakonec strávil přes 13 hodin a musel počkat na pomoc asistenčního kamionu. 

„Auto vždy chvíli jelo a chvíli ne. Mathias Behringer (pilot asistence) nás musel táhnout. Poslední část dun v naprosté tmě byla příšerná,“ uvedl Ouředníček, který aktuálně uzavírá výsledkovou listinu se ztrátou přes 14 hodin na prvního Francouze Cyrila Desprese.

Olga Roučková

Olga Roučková

K ideálu měla etapa daleko i z pohledu Borise Vaculíka, který se už na dvacátém kilometru převrátil a rozbil čelní sklo. 

„Auto jsme naštěstí vyhrabali a pokračovali dál. Jeli jsme přes 200 kilometrů bez čelního skla, což byl problém hlavně ve chvíli, když nás předjel jiný vůz nebo motorka. V autě bylo hodně prachu,“ uvedl Vaculík, bývalý autokrosový jezdec. 

„Připadal jsem si jako v bugině a spolujezdec zase zavzpomínal na angažmá na čtyřkolce. Důležité je, že jsme v cíli,“ dodal.

Pabiška si narazil kliční kost a holeň

První vážnější komplikace musel řešit i jeho týmový kolega David Pabiška, který upadl a poranil si rameno. 

„Bohužel jsem si narazil klíční kost a holeň. Snad to nebude nic vážného. Musím se teď dát dohromady, abych byl v následujících dnech absolutně ready,“ řekl Pabiška, kterému navíc tři kilometry před tankovací zónou došel benzín. „Takže jsem musel motorku delší dobu tlačit,“ uvedl.

Pád bez následků přibrzdil i Jana Brabce, který po sobotní penalizaci startoval ze 141. místa. V cíli etapy byl ale 33. 

„Šel jsem lehce na ústa a zlomil si při tom kšilt. Což mi následně pomohlo v rychlých úsecích, protože mě kšilt už netahal nahoru. Mám s sebou ještě jeden náhradní, ale už mi nebude ladit k přilbě,“ pousmál se Brabec, který se posunul na průběžné 91. místo.

Olga Roučková
Podle ředitele akce Miloně Mlčáka letos přijeli všichni významní světoví výrobci motocyklů. Na snímku Olli Roučková.

V elitní desítce se drží hned trojice českých kamionů. Aleš Loprais byl v neděli po výhře v první etapě třetí a průběžně je druhý. Martin Kolomý se posunul na čtvrté místo a Martin Macík na desáté.

„Etapa byla opravdu hodně náročná, hodně dun. Písek byl strašně sypký. Zůstali jsme ve dvou kráterech, takových dunách, že jsme se nemohli vyhrabat nahoru, tak jsem musel chvíli tobogánovat. Tam jsme ztratili pár drahocenných minut,“ uvedl Kolomý.

Ten ztratil čas i kolizí s osobním automobilem. „Uhýbali jsme mu doprava, že jsme jeli skoro po skále a on uhýbal také pořád doprava, až pod nás vjel,“ vylíčil.

ČTK
  • 0Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!