Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

České kamiony měly na Dakaru první problémy, jedou ale dál

Sport

  10:19
NAZCA (Peru) - S prvními menšími technickými i zdravotními problémy se na dakarské rallye museli v pondělí vypořádat piloti českých kamionů. Po skoku do díry trápí naražená záda Vlastimila Vildmana, s omezeným výkonem turmodmychadel museli bojovat Martin Kolomý i Jaroslav Valtr. Nejlepším Čechem je nadále Aleš Loprais, který dojel v pondělní etapě čtvrtý a celkově je druhý. Ani synovec šestinásobného vítěze Dakaru Karla Lopraise se ale problémům nevyhnul.

Kamion Aleše Lopraise na Rallye Dakar foto: Reuters

"Nejdůležitější je, že jsme etapu zvládli. Nechtěli jsme udělat chybu, proto je z toho jen má neoblíbená bramborová medaile. Dělali jsme, co to šlo, ale místy si s terénem úplně nerozuměli. Nakonec jsem udělal jednu drobnou chybu na poslední duně před cílem," uvedl Loprais v tiskové zprávě. Na nejrychlejšího Gerazda de Rooye z Nizozemska ztratil téměř pět minut.

"Naštěstí jsme nezapadli. Z písečného sevření se nám podařilo dostat," oddechl si Loprais. Druhým nejlepším Čechem je Kolomý, který stejně jako Loprais jede s tatrou. Loni sedmý muž konečného pořadí jel většinu měřeného úseku bez turba. "Už na 80. kilometru se nám utrhla výfuková příruba turbodmychadla a potřebný díl jsme bohužel neměli. Museli jsme proto zastavit, do cíle jet volněji a mírně jsme ztratili," přiznal Kolomý, jenž je celkově šestý.

Vildman měl problémy se zády

Podobný problém měl i Valtr, na jehož liazu vypadávala hadice sání do turbodmychadla. Jejím upevňováním ztratila posádka 30 minut. "Teď to Jardu sice může mrzet, ale na dakarské poměry je takový problém banální a za pět dnů už ani nebude vědět, že nějaký měl. Dakar přinese totiž problémy jiné a je klidně možné, že se budeme muset vyrovnat s většími potížemi. Stále se soutěž jen rozjíždí," uvedl Valtrův navigátor Josef Kalina.

Aktuálně nejhorší z šesti českých kamionů je devatenáctý Vildman, který zajel v pondělí čtrnáctý čas, i když měl problémy se zády. Při průjezdu písečného koridoru jeho kamion trefil levou polovinou vozidla díru a při dopadu to odnesla nejen vzpěra držáků předních tlumičů, ale i Vildmanova záda.

"Zpočátku jsme jeli dál krokem, protože Vlastu záda bolela z toho, že se při dopadu patrně nedostatečně zapřel. Potom to rozhýbal, jeli jsme dál a dařilo se nám. Soupeře jsme předjížděli hlavně v dunových pasážích, které nám výborně vycházely," uvedl navigátor posádky Martin Macík mladší. Dnes účastníky rallye čeká etapa do Arequipa a dosud nejdelší měřený úsek 429 kilometrů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!