"Letošní Dakar byl mnohem těžší než loňský. Pořadatelé nám nic neodpustili, proto dojelo jen 56 aut," líčil v cíli závodu poslanec Jiří Janeček, který dojel jako jediný český pilot mezi automobily na 41. místě.
Tristní bilance DakaruJe to podobné, jako by se na olympiádě hned po startu Martině Sáblíkové smekla noha, Lukáši Bauerovi zlomila lyže nebo Tomáši Vernerovi rozvázala tkanička u brusle. Pavel Kalouš, LN |
Mezi nimi dojel nejlépe kamion Liaz Martina Macíka, který skončil čtvrtý. "V kontextu mého cíle skončit do pátého místa musím být spokojený. Všechny šrámy se tak budou lépe hojit, než kdybych byl někde dole a ještě pomlácený," citovala agentura ČTK Macíka.
Kategorii kamionů ovládly ruské kamazy v čele s Vladimirem Čaginem. Ten vyhrál Dakar pošesté a vyrovnal bilanci legendárního Karla Lopraise. Více triumfů má jen Francouz Stéphan Peterhansel, který vyhrál celkem devětkrát.
Mezi automobily zvítězil dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz, motocykly ovládl potřetí v kariéře Cyril Després, čtyřkolku jako první dovezl do cíle Argentinec Marcos Patronelli.
Vysoké hory, nejsušší poušť na světě, Atacama, s obrovskými, až stodvacetimetrovými dunami. To všechno je současný Dakar. Navíc za extrémních teplot okolo 40 °C. "Připadá vám, že se písek pod koly taví," přiblížil český motorkář Jan Veselý. Už loni byla trasa rallye velmi obtížná, letos "záludností" ještě přibylo.
"Bylo to extrémní. Ale tak by to asi mělo být. Organizátoři si museli obhájit přesun z Afriky tím, že dokázali, že mohou v Jižní Americe udělat těžší závod než kdykoliv předtím," líčil LN největší český favorit mezi kamiony Aleš Loprais, který však po nehodě skončil už po druhé etapě.
Loprais: Doufám, že se v Africe nepojedeJeho strýc Karel Loprais vyhrál slavný Dakar šestkrát. Aleš Loprais (30) při premiéře za volantem tatry v roce 2007 skončil v Africe na skvělém třetím místě, v Jižní Americe ale nikdy nedojel. Proč se to opět nepovedlo? I proto vám někteří fanoušci vyčítají, že moc riskujete. Dá se vůbec tenhle tovární tým s obrovským kapitálem a zázemím porazit? Dá se v Česku vybudovat podobně silný tým? Máte slavné příjmení. Nebyl byste někdy radši "bezejmenný" závodník? Váš strýc je znám jako Monsignor Dakar. Znali ho vlastně fanoušci v Argentině a v Chile? Jméno Loprais je spojeno s Tatrou. Není smutné, že čest českých kamionů nakonec hájila již jen neexistující Liaz? Podle organizátorů stále není jasno, jestli se příští rok pojede v Africe nebo Jižní Americe. Kde byste chtěl závodit vy? |
A nebyl mezi českými favority zdaleka jediný. Pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek Josef Macháček nedokončil kvůli bolavému rameni po pádu, motorkáře Martina Macka zase zradil motor.
Na loňské sedmé místo, historicky nejlepší mezi automobily, Miroslav Zapletal se svým mitsubishi nenavázal. Ba co hůře, skončil na operačním stole.
Osudnou se mu stala pouštní sedmá etapa. Lépe řečeno patnáctimetrový skok do hlubokého kráteru, při kterém zdemoloval celý předek vozu a urazil kolo.
Sám vyvázl s prasklým obratlem. Zapletal je po operaci a v nemocnici v Santiago de Chile čeká na převoz.
Na rozdíl od loňska se rallye vyhnuly větší zmatky, nekonala se hromadné krácení či rušení etap. "Byl to zkrátka těžký Dakar, ale krásný Dakar," usmíval se vítěz Després. "Tahle rallye je extrémně tvrdá a stejně takový byl boj o vítězství," dodal Sainz.