Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Do cíle Rally Dakar dojelo jen devět Čechů

Sport

BUENOS AIRES/PRAHA - Co organizátoři druhého jihoamerického Dakaru slíbili, to splnili. Nejtěžší rallye na světě zažila jeden z nejobtížnějších ročníků.

První etapa Rally Dakar. foto: ČTK

 "Letošní Dakar byl mnohem těžší než loňský. Pořadatelé nám nic neodpustili, proto dojelo jen 56 aut," líčil v cíli závodu poslanec Jiří Janeček, který dojel jako jediný český pilot mezi automobily na 41. místě.

Tristní bilance Dakaru

Je to podobné, jako by se na olympiádě hned po startu Martině Sáblíkové smekla noha, Lukáši Bauerovi zlomila lyže nebo Tomáši Vernerovi rozvázala tkanička u brusle.
Prostě nehorázná smůla.
A právě ta potkala české hvězdy na Rallye Dakar. Aleš Loprais, Josef Macháček nebo Miroslav Zapletal. To kvůli nim tisíce motoristických nadšenců každý večer usedaly k televizi, jenže pro většinu českých borců skončila soutěž hned v prvních etapách.
Lopraise a spol. přitom nepřemohla finanční krize, u sponzorů sehnali potřebné miliony, ale nakonec si domů místo cenné trofeje přivezli jen pobouchaná auta.
Ostatně stačí se podívat na celkové pořadí Dakaru. Čest českého sportu v něm hájí vlastně jen poslanec a značka kamionu, který se už dávno nevyrábí. Trochu tristní bilance, nemyslíte?

Pavel Kalouš, LN

Slavná rallye, která se jela na území Argentiny a Chile a vyvrcholila poslední etapou v Buenos Aires, nedokončila celkově ani polovina účastníků. Z 31 Čechů (včetně spolujezdců), kteří před dvěma týdny na více než 9000 kilometrů dlouhou dakarskou pouť vystartovali, jich cíl ve stejném městě vidělo pouhých devět.

Mezi nimi dojel nejlépe kamion Liaz Martina Macíka, který skončil čtvrtý. "V kontextu mého cíle skončit do pátého místa musím být spokojený. Všechny šrámy se tak budou lépe hojit, než kdybych byl někde dole a ještě pomlácený," citovala agentura ČTK Macíka.

Kategorii kamionů ovládly ruské kamazy v čele s Vladimirem Čaginem. Ten vyhrál Dakar pošesté a vyrovnal bilanci legendárního Karla Lopraise. Více triumfů má jen Francouz Stéphan Peterhansel, který vyhrál celkem devětkrát.

Mezi automobily zvítězil dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz, motocykly ovládl potřetí v kariéře Cyril Després, čtyřkolku jako první dovezl do cíle Argentinec Marcos Patronelli.

Vysoké hory, nejsušší poušť na světě, Atacama, s obrovskými, až stodvacetimetrovými dunami. To všechno je současný Dakar. Navíc za extrémních teplot okolo 40 °C. "Připadá vám, že se písek pod koly taví," přiblížil český motorkář Jan Veselý. Už loni byla trasa rallye velmi obtížná, letos "záludností" ještě přibylo.

"Bylo to extrémní. Ale tak by to asi mělo být. Organizátoři si museli obhájit přesun z Afriky tím, že dokázali, že mohou v Jižní Americe udělat těžší závod než kdykoliv předtím," líčil LN největší český favorit mezi kamiony Aleš Loprais, který však po nehodě skončil už po druhé etapě.

Loprais: Doufám, že se v Africe nepojede

Jeho strýc Karel Loprais vyhrál slavný Dakar šestkrát. Aleš Loprais (30) při premiéře za volantem tatry v roce 2007 skončil v Africe na skvělém třetím místě, v Jižní Americe ale nikdy nedojel.

Proč se to opět nepovedlo?
Přepálil jsem rychlost v jedné zatáčce ve druhé etapě. Nebyla značená v itineráři a byla dost záludná. Musel jsem auto poslat rovně, protože kamion má tendenci se převracet. Tam byl ale kámen a kolizi odnesl systém řízení a pohon přední nápravy. Nešlo to opravit.

I proto vám někteří fanoušci vyčítají, že moc riskujete.
Jet naplno je ale jediná šance, jak závodit s kamazy. Pokud chcete soupeřit s takovým gigantem, musíte na ně od začátku rallye tlačit, jinak neudělají chybu.

Dá se vůbec tenhle tovární tým s obrovským kapitálem a zázemím porazit?
Věřím, že ano. Karlovi se to už několikrát povedlo a já jsem při loňské Rallye Hedvábné stezky porazil sedm z osmi kamazů.

Dá se v Česku vybudovat podobně silný tým?
Musel byste sehnat silného partnera, nasadit aspoň tři auta, z kterých by to první odlehčené jelo čistě na výsledek a zbytek by "pomáhal". Jenže to by vyžadovalo tak dva miliony eur, což v době krize není jednoduché. My jsme letos měli rozpočet okolo půl milionu eur.

Máte slavné příjmení. Nebyl byste někdy radši "bezejmenný" závodník?
Tak jsem se narodil a musím se s tím vyrovnat. Ale je fakt, že český fanoušek je náročný. Párkrát jsem snad už ale dokázal, že na to mám, ve třech rallye jsem skončil třetí.

Váš strýc je znám jako Monsignor Dakar. Znali ho vlastně fanoušci v Argentině a v Chile?
Samozřejmě, že ano. Jižní Amerika Dakarem žila, znali naše předešlé výsledky i naše křestní jména. A o Karlovi věděli vše.

Jméno Loprais je spojeno s Tatrou. Není smutné, že čest českých kamionů nakonec hájila již jen neexistující Liaz?
I když jsme nevybojovali žádný vavřín, je dobře, že dojel aspoň nějaký Čech – i to je drobné vítězství.

Podle organizátorů stále není jasno, jestli se příští rok pojede v Africe nebo Jižní Americe. Kde byste chtěl závodit vy?
Mám zprávy z Holandska, že by se příští rok mělo jet v Africe – konkrétně v Tunisu, Libyi a Egyptě. Doufám, že to není pravda. Vždycky říkám, že je lepší být živý v Evropě než mrtvý v Africe. Kdyby došlo k nějakému teroristickému útoku na Dakar, byl by to podle mě definitivní konec závodu.

A nebyl mezi českými favority zdaleka jediný. Pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek Josef Macháček nedokončil kvůli bolavému rameni po pádu, motorkáře Martina Macka zase zradil motor.

Na loňské sedmé místo, historicky nejlepší mezi automobily, Miroslav Zapletal se svým mitsubishi nenavázal. Ba co hůře, skončil na operačním stole.

Osudnou se mu stala pouštní sedmá etapa. Lépe řečeno patnáctimetrový skok do hlubokého kráteru, při kterém zdemoloval celý předek vozu a urazil kolo.

Sám vyvázl s prasklým obratlem. Zapletal je po operaci a v nemocnici v Santiago de Chile čeká na převoz.

Na rozdíl od loňska se rallye vyhnuly větší zmatky, nekonala se hromadné krácení či rušení etap. "Byl to zkrátka těžký Dakar, ale krásný Dakar," usmíval se vítěz Després. "Tahle rallye je extrémně tvrdá a stejně takový byl boj o vítězství," dodal Sainz.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...