LN Jak se těšíte na české prostředí a diváky?
Moc. Doufám, že se s nimi dostanu do užšího kontaktu a oni i já si to užijeme.
LN Máte pro ně připraveno něco speciálního?
Vymyslel jsem nový trik - LP Spin. V Česku jsem ho ještě neukázal, na pátek ho ale v plánu mám.
LN Vám se však rozpadl tým. Bratr si zlomil obratle a mechanik měl autonehodu. Co se jim stalo?
Událo se to ve třech dnech než jsem odjel na poslední závod do Rigy. Automechanik se srazil s protijedoucím autem a roztříštil si stehenní kost. Poté byl dva dny v Motole na JIP. O dva dny později si zase bratr půjčil mojí tréninkovou motorku a jezdil s kamarády v okolí domu. Asi ve stokilometrové rychlosti nešťastně upadl a zlomil si čtyři obratle. Míchu si naštěstí neporušil, musí si však pár týdnů poležet. Moc ale chce do Liberce, tak dostane nějaký korzet, aby to viděl. Chce být u toho. Důležité je, že se oba za pár měsíců uzdraví.
LN Jaká je to komplikace vzhledem k přípravě na závod?
Byli to dva mí nejbližší spolupracovníci, co se týče tréninků i úpravy motorek. Museli mi tak pomáhat kamarádi a přípravu jsem až tolik nezanedbal.
Libor Podmol
|
LN Oběma se to přihodilo mimo freestyle motokros. Jak je podle vás tento sport nebezpečný?
Vidíte to. Mám tříčlenný tým: jeden se naboural v autě, druhý se vymlátil za barákem na poli a já jezdím freestyle motokros a jsem jediný zdravý.
LN Přesto jde o velký adrenalin. Jak závody prožíváte?
Snažím se být v klidu, to je nejdůležitější. Freestyle motokros je z osmdesáti procent hlavně o hlavě, o tom, jak je člověk psychicky silný. Samozřejmě mám jako kterýkoli jiný závodník stres a určitý strach, ale snažím se to potlačit. Rozhodující je ovšem pocit, když člověk stojí na pódiu a tleskají mu diváci. To je to, kvůli čemu to člověk dělá v jakémkoli sportu. Pocit vítězství a euforie se nedá zaplatit. Ničím.
LN Co je nejdůležitější pro skok, abyste ho zvládl a nezranil se při pádu?
Odraz z rampy. Ten rozhoduje téměř o všem. Když uděláte chybu, ve vzduchu se hodně těžce dohání. Menší zaváhání v letu lze zachránit, po větší chybě při nájezdu a začátku rotace, s tím už se ve vzduchu nedá nic udělat. Letí s vámi sto kilo železa, a to prostě nijak nezastavíte.
LN Vy jste v minulosti měl nějaké vážnější zranění?
Ani ne. Měl jsem otevřenou zlomeninu stehna, zlomené kotníky, kličku a další šrámy. Naštěstí se ale něčemu závažnějšímu vyhýbám.
LN Jaké jsou finanční možnosti vedoucího závodníka mistrovství světa ve freestyle motokrosu?
Na závodech máme prize money (zisk za umístění – pozn. red.). Když pak člověk vyhrává, je známější a různé značky s ním chtějí spojit své jméno a naváží spolupráci. Není to hokej, fotbal ani tenis, ale bídně na tom nejsme.
LN Jaké je postavení freestyle motokrosu v Česku?
Nemyslím si, že jde o období temna. Když se rozhlédneme v celosvětovém měřítku, máme opravdu výborné jezdce, čtyři velké parky na ježdění... Jsme na výsluní.