23. října 2014 12:47, aktualizováno  13:14 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Hádky o podobě Tour: Časovka až v deváté etapě? Nesmysl

Leopold König na trati. Při své premiéře na Tour de France obsadil i díky... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Leopold König na trati. Při své premiéře na Tour de France obsadil i díky... | foto: ČTK/AP

PAŘÍŽ Před dvěma lety, kdy byla týmová časovka v programu Tour de France naposledy, jela se v Nice coby čtvrtá etapa. O dva roky dříve ji do do itineráře zařadili hned druhý den, v sezoně 2009 znovu do toho čtvrtého.

Za rok, ve 102. ročníku, který ředitel Christian Prudhomme ve středu v Paříži představil, se atraktivní disciplína dostala mezi etapami až na 9. místo. A Mezinárodní cyklistická unie UCI proto soptí: To je přece proti regulím!

Řídící cyklistický orgán ve svém pravidle 2.6.003 říká, že „týmová časovka se musí uskutečnit v první třetině závodu“, což pro závody Grand Tours znamená, že se musí konat nejpozději sedmý z jednadvaceti dnů.

ČTĚTE TAKÉ

Zatímco italské Giro je poslušnější a svůj příští ročník týmovou časovkou rovnou zahajuje, ASO, pořadatelská společnost Tour a řady dalších klání kalendáře World Tour, na námitku UCI nereagovala a 28kilometrovou časovku zařadila na konec prvního týdne mezi Vannes a Plumelec.

Z výše uvedeného výčtu vyplývá, že v historii Grande Boucle se týmový test jel nejpozději čtvrtý den, aby se tak minimalizovalo riziko, že týmy už nebudou vinou pádů, zranění a odstoupení závodníků kompletní.

Ubývá závodníku, týmy oslabují

Taková hrozba visí nad Tour i letos, protože její úvodní etapy vedou z nizozemského Utrechtu podél větrného pobřeží, přes Belgii a severem Francie, mimo jiné také přes kostky, kde leží riziko pádu snad na každém metru technických silnic.

Třeba letos bylo v pelotonu po osmé etapě už „jen“ 187 závodníků z původních 198, o rok dříve 178, v roce 2011 se počet účastníků „smrskl“ na číslo 188. Trasa Tour de France 2015 už však leží na papíře a je neměnná.

V Nice při předchozí týmové časovce na Tour vyhrála australská Orica a ustanovila nejrychlejší průměr v etapě v dějinách závodu (57,841 km/h).

Filip Grim