Sobota 25. ledna 2020svátek má Miloš -4 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Historický moment je tu, Dakar vjíždí poprvé do Asie. V neděli začne saúdskoarabská premiéra

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: BARTH Racing

džidda/PRAHA Dvaačtyřicáté dějství, třetí destinace, návrat do dun a nová šance pro menší týmy. Zítra rozezní pouště Arabského poloostrova burácení motorů karavany Rallye Dakar.

Prvopočátek Rallye Dakar spadá do roku 1977. Tehdy její zakladatel – francouzský závodník Thierry Sabine – tři dny bloudil Saharou. Hledal cestu z pouštních pustin, objevoval orientační body, prozkoumával cesty, kterými lze přejet duny. 

Když se vrátil domů, měl jasno: Uspořádám závod, jaký svět ještě neviděl. Nejnáročnější a nejdelší na světě. 

Už o rok později vyrážely první soutěžní posádky na více než deset tisíc kilometrů dlouhou cestu do neznáma, přes Saharu až do senegalského Dakaru.

Závodění s příchutí dobrodružství, aura dobyvatelů vedle řidičského průkazu. Pokud k rychlosti nepřidáte dovednosti mechanika, navigační um a techniku schopnou odolat extrémním podmínkám, nemáte šanci. 

Změna politické situace v Africe však způsobila, že bezpečnostní rizika se stala příliš hrozivými. 

„Mířili na nás samopaly, ukradli nám peníze, zůstali jsme stát na poušti jen ve spodním prádle. Naše nejhorší životní zkušenost,“ líčili členové dvou posádek Tatry, které přepadla potulná banda desperátů při Dakaru 1998. Skutečně se báli o život.

Před ročníkem 2008 ochromily Mauritánii teroristické útoky a pořadatelé rallye dostali varování, že další mrtví budou z řad závodníků. Byl konec. 

Dakar se však stal silnou globální značkou, takže proč ho nejet jinde? V roce 2009 začalo jihoamerické dobrodružství, které ubralo bloudění v poušti, přidalo horská dobrodružství a davy nadšených fanoušků.

Speciál 4x4 na Rallye Paříž - Dakar a historie se opakuje: vzduchem chlazený...

Nakonec se však potenciál Jižní Ameriky vyčerpal. Ročník 2020 bude návratem ke kořenům, tři čtvrtiny trasy by měly vést po písku. 

Obrovskými dunami v nehostinné zemi, kde pomoc od místních obyvatel čekat nelze. „Je to země, kde ženy nemají žádná práva a kde se sekají ruce,“ shrnul situaci v Saúdské Arábii český motorkář Ondřej Klymčiw.

Náhle budou všichni nováčky. Rok nula. Všichni jedou do neznáma. A bude to nejčistší ročník v historii, fair play dostávala v posledních letech na frak. 

Bohaté profesionální týmy si platily takzvané mapmany, kteří analyzovali roadbook, hledali pro své závodníky výhodnější cesty, upozorňovali na kritická místa. Večer jim tým odeslal mapové podklady a oni za pomoci satelitních map získávali pro ty nejbohatší i desítky minut.

Pravidla nic podobného nezakazovala. Organizátoři jsou tradicionalisté, a tak sofistikovaný přístup k závodění byl pro ně natolik skandální, až ho nečekali. 

Jaroslav Šíma si nejvíce oblíbil západní Afriku

Letos je vše jinak, s navigací nesmí jezdcům nikdo pomáhat a pro jistotu dostanou mapu se zanesenými kontrolními body až těsně před startem. Všichni začnou na stejné startovní čáře.

42. ročník začíná v neděli v Džiddě na pobřeží Rudého moře a cíl bude 17. ledna v novém zábavním centru Kiddíja nedaleko Rijádu. Dostat techniku na Arabský poloostrov je méně náročné a levnější než do Jižní Ameriky, i proto je letošní účast vyšší, přihlášeno bylo 351 posádek. 

Česká účast je pátá nejpočetnější ze všech zúčastněných zemí, 26 krajanů v 17 posádkách. Současně patří Česko mezi pět zemí, které mají své zástupce ve všech pěti kategoriích.

V 62 letech se vrací pětinásobný vítěz Josef Macháček, který vyměnil čtyřkolku za bugginu kategorie SSV, v kategorii automobilů má nejvyšší ambice minulý rok šestý Martin Prokop, mezi kamiony nechybí tradiční účastník Aleš Loprais, tentokrát s kamionem Praga, šance na úspěch má také Martin Macík, který místo liazky zvolil iveco. 

Ze šesti motorkářů má největší šance na úspěch loni patnáctý Milan Engel.

Zdeněk Tůma se představí v novém ročníku Rallye Dakar.
Lopraisova tatra uhání na dakarské rallye. V roce 1988 automobilka vyslala do...

Mohou pomýšlet na medailové pozice? Ačkoliv Dakar „bude konečně fér“, není to moc pravděpodobné. 

Rozpočty velkých továrních týmů budou stále výhodou, zejména četnější větší technická podpora během závodu a více náhradních dílů dávají jejich závodníkům možnost jet stále na hraně, a tedy rychleji. 

„Volkswagen vyhrál Dakar třikrát a oficiálně uváděl, že náklady na celý tým byly asi 160 milionů eur, což je obrovská částka. Tam my se nepohybujeme ani v korunách,“ uvedl Prokop.

Návrat pouštního dobrodružství

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Popularizátor vědy, novinář a pedagog Jan Tůma vynalezl v 60. letech výukový... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.