18. prosince 2008 14:25 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Ideální sponzor? Mlékárna

Olympijská vítězka v hodu oštěpem Barbora Špotáková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Olympijská vítězka v hodu oštěpem Barbora Špotáková | foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

PRAHA Jednoduchý návod pro kluby a sportovce, jak se vypořádat s nastupující recesí, neexistuje. "Roli v dalším ekonomickém vývoji bude hrát vícero faktorů. Většina podniků ale bude řešit určité potíže, takže bych očekával, že se prostředky pro sport budou snižovat," říká Milan Vaníček, analytik finanční skupiny Atlantik. "Kluby si budou muset najít více sponzorů nebo získávat peníze z prodeje hráčů a snižovat mzdy," myslí si expert.

Ale nemusí být tak zle. "Je určitá skupina firem, která vyloženě zastavila reklamní aktivity, a druhá skupina, která naopak řekla, že do marketingu dá více prostředků právě proto, že ostatní ne," popisuje situaci Martin Müller, manažer běžce na lyžích Lukáše Bauera. 

Zatím se českých sportovců a klubů finanční krize příliš nedotýká, kromě těch, kteří ekonomicky pokulhávali už před jejím vypuknutím – což je třeba případ druholigového fotbalového mužstva Fulneku. 
 "Zatím se Báry krize nedotkla," říká například Libor Varhaník, manažer olympijské vítězky Barbory Špotákové. "A klíčové věci pro léto už jsou domluvené. Při jednáních jsem žádné změny nepociťoval," povídá manažer. 

Velice podobně je na tom většina českých sportovních subjektů. Jednání s důležitými sponzory na prodloužení smluv či hledání nových partnerů je čekají až na jaře nebo v létě. Je tedy pro sportovce a kluby výhodnější vyčkávat? Nebo by měli naopak začít sponzory uhánět už nyní a spokojit se třeba s nižší částkou? "Těžko říct, jak to bude vypadat za půl roku, ale ke stabilizaci ekonomiky by mohlo dojít až na přelomu let 2009–2010," říká Vaníček.

"Zástupci firem už nyní počítají s tím, že bude špatný rok, ale nejhorší čísla se objeví až v prvním a druhém čtvrtletí." ČOV potíže se sponzory nemá Jedním z mála, kdo už nyní jedná s významnými partnery, je Český olympijský výbor (ČOV). Musí, jelikož jeho rytmus určuje čtyřletý olympijský cyklus. "Všichni hlavní sponzoři chtějí pokračovat. Výjimkou je firma Škoda Auto, která požádala o odklad na leden," popisuje situaci místopředseda pro ekonomiku a marketing ČOV Jiří Zedníček.

Olympionici mají už před podpisem i s nástupcem firmy Adidas, která ukončila spolupráci, takže jejich rozpočet zůstává téměř stejný. "ČOV hospodaří úzkostlivě a nedostáváme se do žádných dluhů," upozorňuje Zedníček. Právě různé formy úvěrů mohou být při nižších příjmech Achillovou patou, jež stáhne kluby do propasti. "Pokud budou mít kluby finanční prostředky, tak je ale asi raději využijí na něco jiného, protože dnes nedostanou tak výhodné podmínky jako v minulosti," vysvětluje Vaníček, proč by však nebylo výhodné horečně dluhy umazávat. 

Asi nejčastější slovo v souvislosti s krizí je nejistota. Nikdo nedokáže přesně odhadnout, jaký bude vývoj, a proto se nedá nalinkovat návod na řešení problémů. "U malých klubů bude záležet na konkrétním sponzorovi, jak na tom bude. Proto se nedá říct, že to odnesou jen ti malí. Dokážu si představit, že problémy může mít i velký klub, jehož sponzorem je nějaká velká banka," přemýšlí Vaníček. 

A jak vypadá ideální sportovní mecenáš současnosti? "Firma, která vyrábí spotřební zboží, které lidé potřebují pořád, třeba mléko, chleba nebo alkohol. Takových se krize příliš nedotkne," tvrdí analytik.

Martin Prachař

Autor

Martin Prachařmartin.prachar@lidovky.czČlánky