Sobota 2. července 2022, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Návrat do minulosti: Formule zkusí jet bez tankování

Sport

  19:40
PRAHA - Urychlit tempo závodů a omezit taktizování. To jsou hlavní důvody, proč od příští sezony možná nebude možné ve formuli 1 tankovat palivo během závodů.

Tankovat se při pit stopech již nebude. foto: AFP

Ve formuli 1 se chystá další malá revoluce. Od příští sezony totiž zřejmě nebude možné dotankovávat palivo během kvalifikace i samotného závodu. Navržené opatření, které figuruje v balíku změn pravidel, má přinést stájím finanční úsporu. Zatím však není jasné, jaké bude mít dopady na atraktivitu závodů.

Tankovat se při pit stopech již nebude.

"Jestli díky tomu bude lepší nebo horší podívaná, na to se v tuto chvíli těžko odpovídá," dumá hlavní technický ředitel stáje Renault Pat Symonds. Tankování během závodu bylo v F1 znovu zavedeno v roce 1994 jako reakce na tehdejší nadvládu týmu Williams.

Jeho monoposty byly v každém kole o několik sekund rychlejší než zbytek startovního pole. Frustraci z nudné podívané měly vyřešit právě delší zastávky v boxech. Ty jsou nyní závislé na délce tankování, výměna kol se totiž dá zvládnout za čtyři sekundy. Standardní čas současných zastávek včetně doplňování paliva se pohybuje mezi šesti až deseti sekundami.

ZASTÁVKY V BOXECH - TO NEJLEPŠÍ A NEJZAJÍMAVĚJŠÍ:

S tím, jak týmy postupně získávaly zkušenosti se zastávkovými strategiemi, stala se ze zajížďky do boxů chvílemi až nudná rutina. Všechny stáje totiž při nich volí velmi podobný přístup. V rámci oživení seriálu tak zřejmě nyní dojde k opětovnému zákazu tankování. "Volba strategie bývala dříve vzrušující. Práci v této oblasti jsem si užil, ale už je to překonané. Jako vždy jsme všichni vyvinuli podobné přístupy. Myslím, že vzrušení ze strategií už je pryč," líčí Symonds.

Návrat zákazu si přejí i někteří piloti. "Je ironií, že tankování se zavedlo, aby se okořenily závody. Avšak teď má opačný efekt. Zákazem dotankování by kolísaly časy kol a závody by se zlepšily," myslí si David Coulthard, který loni uzavřel svoji bohatou kariéru.
Podle Symondse se nyní týmy a jezdci příliš spoléhají na předjížděcí strategii založenou na dlouhé zastávce v boxech.

NEHODY PŘI PIT STOPECH:

"Viděli jsme to na okruhu v Silverstonu, kde měli někteří podobou výkonnost, ale říkali si: ‚Na trati vydržím o pár kol déle než soupeř, takže se pak musím snažit a dostanu se před něj při zastávkách v boxech.‘ Bez tankování tak možná uvidíme více závodění."

Týmy na novém pravidle ale nejvíce láká finanční úspora. "Prý se jde zhruba o 400 tisíc liber ročně," vysvětluje šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey. Symonds předpokládá ještě vyšší čísla. "A je třeba si také uvědomit, že tankovací zařízení začínají být zastaralá a je třeba je měnit, což je velmi drahé."

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Pečujte o svou pokožku s kouzelnými oleji Bi-Oil
Pečujte o svou pokožku s kouzelnými oleji Bi-Oil

Proč je nutné v létě dvojnásob pečovat o pokožku? Protože právě v létě je vystavena mnoha negativním vlivům. Zapojte se proto do soutěže o 6...

Mohlo by vás zajímat