Pondělí 6. dubna 2020svátek má Vendula 18 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Po Ferrari chce odejít také Renault

Fernando Alonso v monopostu Renault při Velké ceně Kanady. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fernando Alonso v monopostu Renault při Velké ceně Kanady. | foto: Don EmmertAFP

LONDÝN Stáj formule 1 Renault následovala konkurenční Ferrari a oznámila, že v případě zavedení nového pravidla o rozpočtovém stropu nenastoupí do příští sezony mistrovství světa. Stalo se tak den poté, co stejné prohlášení vydal italský tým + OČIMA ODBORNÍKA.

Strategický boj

"Abych byl upřímný, vůbec mne současný vývoj nepřekvapuje, dal se totiž předpokládat. Tisková prohlášení týmů nejsou jen nepřipravenými plácnutími do vody, ale předem připravenou strategií. Na té se stáje domluvily během víkendové Velké ceny Španělska. Automobilky netrápí ani tak platový strop, ale způsob jakým s nimy Mezinárodní automobilová federace (FIA) jedná. FIA totiž podobná pravidla nemůže schválit bez určitých procesů, podobně jak to udělala 29. dubna. Navíc pro stáje, které mají rozpočet 200-300 milionů liber není technicky možné během pár měsíců přejít na rozpočet 40 milionů. Osobně očekávám během následujících týdnů dohodu mezi asociací stájí (FOTA) a FIA. Nejreálněji se jeví, že se rozpočty budou snižovat postupně několik sezon. Odchod Ferrari a ostatních stájí z formule 1 určitě nehrozí."
Tomáš Richtr, odborník na svět formule 1, komentátor TV Nova.

"Pokud nebude rozhodnutí světové rady federace FIA z 29. dubna změněno, nemáme jinou volbu než odstoupit z mistrovství světa na konci roku 2009," uvádí se v dnešním prohlášení stáje Renault.

Vedle Ferrari už vyjádřily svůj nesouhlas se zavedením rozpočtového stropu i týmy BMW, Toyota a Red Bull. Nelíbí si jim omezení výdajů na 40 milionů liber bez nákladů na mzdy, jak to navrhuje FIA v zájmu všeobecného snižování nákladů.

Týmy, které se rozhodnou s tímto nepovinným rozpočtem operovat, dostanou řadu výjimek z technických pravidel a získají větší volnost při úpravách vozů. "My nemůžeme startovat v šampionátu, ve kterém mají platit různá pravidla," uvedl prezident týmu Bernard Rey. "Pokud začnou tyto regule platit, na konci sezony končíme".

Jmenované stáje protestují i proti tomu, že federace rozhoduje o změnách bez konzultace s nimi a nerespektuje jejich vlastní návrhy na snížení nákladů. "FIA zcela ignoruje návrhy FOTA (Asociace týmů formule 1)" uvedl šéf stáje Flavio Briatore. "Naším cílem je redukovat výdaje při současném zachování vysokých standardů, které dělají z formule 1 jeden z nejprestižnějších produktů," dodal.

K určitému posunu může dojít již tento pátek, kdy se mají v hotelu u londýnského letiště sejít k jednání promotér formule 1 Bernie Ecclestone s prezidentem Ferrari Lukou di Montezemolem a s dalšími týmy.

"Doufám, že zvítězí selský rozum. Ztratit současné výrobce a týmy je to poslední, co potřebujeme," uvedl Ecclestone pro londýnský deník Times s tím, že formule jedna a Ferrari k sobě neodmyslitelně patří.

,
Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Španělští zdravotníci přiváží jednu z madridských seniorek do hotelu, ve kterém... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...