Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Velkolepý český triumf. Macík ovládl Rallye Dakar, Loprais skončil druhý

Sport

  11:25aktualizováno  12:36
Martin Macík ovládl kategorii kamionů na Rallye Dakar a postaral se o první český triumf od roku 2001, kdy vyhrál naposledy Karel Loprais. Druhé místo na 46. ročníku legendární soutěže obsadil synovec šestinásobného vítěze Aleš Loprais. Oba čeští jezdci si vytvořili osobní maxima, Macík byl nejlépe druhý loni a Loprais třetí v roce 2007.

Dařilo se i dalším českým reprezentantům. Automobilový jezdec Martin Prokop obsadil 5. místo a vylepšil své osobní i české historické maximum v kategorii. Mezi motocyklisty skončil desátý Martin Michek, který si tak vyrovnal nejlepší umístění z roku 2021 a zároveň české.

Z vítězství se radovali Španěl Carlos Sainz, kralující osobním automobilům již počtvrté, a Ricky Brabec. Americký motocyklista navázal na triumf z roku 2020.

Poslední 12. etapu, jež měla start i cíl v Jambu a závodníky během ní čekala rychlostní zkouška o délce 175 km, vyhrál v hlavní kategorii Sébastien Loeb z Francie. Mezi motorkami byl nejrychlejší loňský šampion Kevin Benavides z Argentiny.

Carlos Sainz (vpravo) se svým navigátorem Lucasem Cruzem.

Čtyřiatřicetiletý Macík startoval na Dakaru podvanácté, podesáté jako pilot. Letos se do čela dostal v 6. etapě, kdy předstihl loňského vítěze Januse van Kasterena z Nizozemska a první místo již neopustil. Nakonec porazil druhého Lopraise o hodinu a 54 minut. Třetí skončil Mitchel van den Brink z Nizozemska, který si také vytvořil osobní maximum. Loni byl čtvrtý.

„Bylo to úžasné, projeli jsme cílem a chvilku jsem hledal slova. Po 23 letech, co se táta rozhodl jet na Dakar, tak jsme vyhráli. Děkujeme všem lidem v týmu, sponzorům i fanouškům, kteří za námi stáli. Dokázali jsme to, jsme vítězové,“ radoval se Macík.

Relativně spokojený byl i Loprais. „Pro mě to byl po loňském Dakaru náročný návrat a jsem rád, že jsme to s posádkou a celým týmem zvládli. Přál jsem si víc, ale lépe to nešlo. Jsem vděčný za to, jak to je,“ řekl Loprais, který v minulém ročníku musel z rallye odstoupit z prvního místa po nezaviněné nehodě, kdy přejel diváka a ten zemřel.

Prokop vylepšil české maximum

Jednačtyřicetiletý Prokop byl dosud na Dakaru nejlépe dvakrát šestý, naposledy loni. Ve čtvrteční etapě se posunul na průběžně 5. pozici a tu dnes udržel. Za nejrychlejším Loebem, jenž neúspěšně útočil na celkově druhé místo a nakonec skončil třetí, zaostal o 10:46 minuty.

„Je to neskutečný pocit. Smekám před frajerama ze svého týmu, kteří odvedli výtečnou práci a auto výrazně posunuli. Sice jsme oproti loňsku poskočili jen o jedno místo, ale výsledek má v té konkurenci neskutečnou cenu. Auto bylo mnohem rychlejší a páté místo je pro nás jako soukromý tovární tým top. Určitě to byl nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii,“ řekl Prokop na sociálních sítích.

Dnes měl nečekaně problémy, když pět kilometrů před koncem měřeného testu skončil s autem na boku. „Hryzlo se nám v písku a vypadalo to blbě. Vzpomněl jsem si, jak jsem jednou dostal rallyeové auto na střechu a dostal jsem se z toho. A povedlo se i teď,“ uvedl Prokop.

Stejně jako jezdec Orlen Jipocar týmu jel dnes na jistotu i Sainz, který měl v čele náskok téměř hodinu a půl na druhého Guillaumea de Meviuse z Belgie. Jednašedesátiletý Španěl byl ještě o čtyři sekundy pomalejší než Prokop.

Michek mezi motocyklisty desátý

Pětatřicetiletý Michek startoval na pátém Dakaru, absolvoval tak všechny ročníky slavné soutěže, které se konaly v Saúdské Arábii. Oproti loňsku si jezdec týmu Orion Moto Racing Group o jednu pozici polepšil a stejně jako před třemi lety vyrovnal výsledkem Stanislava Zlocha z roku 1998.

„Vypadá to skutečně na desáté místo a vyrovnání českého rekordu na Dakaru. Je to magické, ani jsem v to nedoufal. Sice jsem měl v etapě menší pád, ale jel jsem tak, aby tempo vyhovovalo a hlavně abych to někde nezahodil,“ řekl Michek, který měl v průběhu 46. ročníku rallye problémy s poraněnou rukou a několik dnů jej limitovalo i onemocnění.

„Bylo to pro mě náročné fyzicky, psychicky i zdravotně. Jsem rád, že jsme to doválčili do konce,“ oddechl si. Vedle tradiční účastnické medaile by si měl Michek domů odvést i malou sochu beduína, kterou dostávají nejlepší. „Měly by ho dostat všechny motorky do 10. místa,“ řekl.

V poslední etapě Michek ztratil 8:40 minut na nejrychlejšího Benavidese a byl osmnáctý. Bezpečně ale udržel celkově desáté místo. Jeho nejbližší pronásledovatel Ind Harith Noah byl sice dnes rychlejší, v konečném hodnocení za českým motocyklistou ale zaostal o téměř šest minut.

Vítězný Brabec dnes stejně jako Michek kontroloval svou pozici. Tovární jezdec Hondy zajel podle neoficiálních výsledků osmý čas, v konečném pořadí druhého Rosse Branche z Botswany nakonec porazil o necelých 11 minut. Třetí skončil Francouz Adrien van Beveren.

Celkově 22. místo obsadil při svém jubilejním desátém startu na Dakaru Milan Engel, sedmadvacátý skončil Jan Brabec. Kompletní program rallye zvládli i David Pabiška, Martin Prokeš a Libor Podmol.

Rallye Dakar - závěrečná 12. etapa: Janbu - Janbu

328 km celkově/175 km rychlostní zkouška

Kamiony: 1. Loprais (ČR/Praga) 1:56:41, 2. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -1:30, 3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -1:44, ...5. Macík (ČR/Iveco) -6:22, 11. Stiblík (ČR/Tatra) -17:22, 15. M. Valtr (ČR/Iveco) -25:09.
Konečné pořadí: 1. Macík 54:34:48, 2. Loprais -1:54:39, 3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:29:26.

Automobily (kategorie Ultimate): 1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 1:39:41, 2. De Mevius, Panseri (Belg., Fr./Toyota) -5:09, 3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -5:21, ...16. Prokop, Chytka -10:46, 36. Trněný, Ernst (všichni ČR/Ford) -23:28, 38. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -31:05.
Konečné pořadí: 1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 48:15:18, 2. De Mevius, Panseri -1:20:25, 3. Loeb, Lurquin -1:25:12, ...5. Prokop, Chytka -2:16:43, 23. Trněný, Ernst -13:59:33.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:48:40, 2. Price (Austr./KTM) -1:00, 3. L. Benavides (Arg./Husqvarna) -1:14, ...17. Drdaj -7:39, 18. Michek -8:40, 28. Engel -16:28, 41. J. Brabec -24:58, 44. Pabiška -28:37, 46. Prokeš (všichni ČR/KTM) -31:37, 54. Podmol (ČR/Husqvarna) -40:57.
Konečné pořadí: 1. R. Brabec (USA/Honda) 51:30:08, 2. Branch (Botsw./Hero) -10:53, 3. Van Beveren (Fr./Honda) -12:25, ...10. Michek -2:48:49, 22. Engel -7:26:50, 27. Brabec -9:30:00, 42. Pabiška -15:51:30, 43. Prokeš -15:51:44, 53. Podmol -20:06:59.

Original by Motul (motocykly bez asistence) - konečné pořadí: 1. Ebster (Rak./KTM) 58:17:00, ...4. Pabiška -9:04:38, 8. Podmol -13:20:07.

Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 2:05:14.
Konečné pořadí: 1. Andújar (Arg./Yamaha) 64:16:53.

Challenger (buggy) - konečné pořadí: 1. Gutiérrezová Herrerová, Moreno Huete (Šp./Taurus) 53:59:47.

SSV (buggy) - konečné pořadí: 1. De Soultrait, Bonnet (Fr./Polaris) 56:37:43.

Klasik: 1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 15 bodů, ...4. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 24, 61. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 1189, 63. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 1283.
Konečné pořadí: 1. Milla, Viňas 820.

Autoři: ,