"Přesně tak, právě Aleš Valenta dokázal získat celou řadu partnerů i sponzorů a určitým způsobem se zajistil na celý život," přitakává Martin Svoboda ze sportovněmarketingové agentury Concept One.
České naděje OH Tři sporty v různých pohledech sponzorůLukáš Bauer (32 let) klasické lyžování Martina Sáblíková (22 let) rychlobruslení Šárka Pančochová (19 let) snowboarding |
Mají ale rovnocenné šance?
"Při marketingovém využití sportovců hraje určitě roli i atraktivita sportu," pokračuje Svoboda. "Třeba rychlobruslení u nás určitě není tak populární jako hokej. Na bobech a saních také skoro nikdo nejezdí... Valenta měl v Salt Lake City výhodu v tom, že vyhrál v adrenalinovém sportu, který je zajímavý zejména pro mladé lidi." Valentova éra je v nenávratnu A právě firmy, které působí ve stále populárnějších odvětvích, jako je třeba snowboarding, po mladých úspěšných sportovcích lační.
"Kdyby ve Vancouveru uspěla mladá snowboardistka Pančochová, mohla by vtrhnout na nejpřednější příčky oblíbenosti i zájmu sponzorů," soudí Svoboda. "Úspěch by jí naprosto změnil život, podobné platí třeba o Michalu Novotném."
Kdo je šikovný, komunikativní, vtipný, plný elánu, vypadá zajímavě, a navíc se prezentuje neokoukanou tváří, může počítat s přílivem milionů. "Novotný má rovněž šanci, je to uchopitelný produkt, ale vzhledem k ekonomické krizi se z případného triumfu už tolik vytěžit nedá jako v případě Valenty," připomíná David Trávníček, šéf marketingu v agentuře Sport Invest. Nejen úspěch, ale i věk může hrát při podepisování smluv dost důležitou roli. Což podtrhuje i Svoboda. "Proto si myslím, že třeba Lukáš Bauer by měl i v případě vítězství složitější pozici než třeba právě Pančochová," říká. "Protože při vší úctě k němu už není nejmladší. Spojení značky se sportovcem bývá dlouhodobá záležitost a smlouvy se podepisují na více let. Takže mládí má skutečně výhodu."
Trávníček však zastává poněkud jiný názor. "Firmy mohou mít různé strategie. Jedna preferuje úspěch, jistotu, rodinný život, takže sáhne po starším, který je pořád jistou zárukou úspěchu. Na druhé straně mladá a dravá firma, která se snaží prosadit na trhu, může vsadit na příběh méně známého, leč nadějného sportovce, a bude to pro ni i levnější," míní.
Právě příběhy sportovců mohou být při uzavírání smluv nejdůležitější. "Ty, které píše sám život," připomíná Svoboda omšelé klišé.
"Ostatně sport je o emocích. Připomeňme si jen příběh Kateřiny Neumannové v posledním závodě na olympiádě v Turíně, objetí s dcerkou, která za ní přiběhla do cíle. I díky podobným příběhům si člověk sportovce ještě lépe zapamatuje." Který český sportovec bude ve Vancouveru nejúspěšnější? Drtivá většina je ochotna vsadit na rychlobruslařku Sáblíkovou. Jestlipak tomu odpovídá i její marketingové zajištění?
"Olympijský úspěch může některým sportovcům pomoci získat partnera, jiným, kteří už mají bonusy za výsledky, se smlouvy mohou zvedat. V případě Martiny existuje velký potenciál, aby pozvedla svoji hodnotu," má jasno Trávníček.