Čtyřiatřicetiletého Webbera vyneslo vítězství do čela šampionátu, kde má stejně jako jeho týmový kolega 78 bodů. Dosavadní lídr Brit Jenson Button, který obhajoval loňské prvenství, kvůli poruše svého mclarenu do cíle nedojel. Stáj Red Bull si letos připsala druhý double a dostala se do vedení v Poháru konstruktérů.
Čtěte také... |
"Je to absolutně neuvěřitelný pocit, bezpochyby je to nejlepší den mého života," rozplýval se Webber, kterého ani nemuselo mrzet, že dostal pokutu 2200 eur za příliš rychlou jízdu cestou na start. Bohatě to přebila skutečnost, že se v nejslavnějším závodu dostal čtvrtým vítězstvím v kariéře mezi legendy a zároveň se stal prvním Australanem v čele šampionátu od dob Alana Jonese, který vedl pořadí v roce 1981.
Čtvrtý skončil Brazilec Felipe Massa (Ferrari) před Britem Lewisem Hamiltonem. Mistr světa z roku 2008 dostal od mechaniků McLarenu v polovině závodu pokyn, aby šetřil brzdy a příliš se mu to nelíbilo. "Co to má sakra znamenat? Chcete šetřit auto, nebo abych závodil?" rozčiloval se předloňský vítěz monackého závodu do vysílačky.
Skvělý výkon předvedl Fernando Alonso ze Španělska, který kvůli havárii v tréninku a absenci v kvalifikaci startoval poslední z boxové uličky. Dvojnásobný vítěz závodu se i díky nehodám a defektům soupeřů a vlastní strategii dostal nakonec na bodovanou šestou pozici. Celkově je Alonso třetí s tříbodovou ztrátou na oba lídry.
Webber těžil z vítězství v kvalifikaci a na startu si udržel vedoucí pozici, zatímco druhý Kubica ztratil místo na úkor Vettela. "To byl klíč k druhému místu. Protože jinak se tu už předjíždět nedá a na Marka jsem stejně neměl. Dával jsem si hlavně pozor na zpětná zrcátka. Věděl jsem, že pokud neudělám chybu, Robert se přede mě už nedostane," uvedl Vettel.
Sotva se stihlo pořadí ustálit, musel na trať na pět okruhů safety car, protože hned při prvním průjezdu tunelem havaroval v rychlosti 250 km/h Němec Nico Hülkenberg s williamsem. Z vraku vozu rozbitého o svodidla vylezl nezraněn. "Něco se muselo v autě porouchat, protože prostě jelo rovně," řekl k nehodě v táhlé pravotočivé zatáčce.
Už během první zpomalovací fáze postihla porucha motoru úřadujícího mistra světa Buttona a pro obhájce vítězství a vedoucího muže průběžného pořadí závod po dvou kolech skončil. Už po startu se předtím Button propadl z osmé pozice na jedenáctou.
"Motor se už před startem trochu přehříval," komentoval to Button. Vlastní poruchu pak způsobila pomalá jízda za bezpečnostním autem, kdy se motor nestíhal chladit proudícím vzduchem. "Takže se uvařil. Musel jsem ho vypnout, aby z toho nevytekl olej na trať," líčil Button. "Kdyby nevyjel safety car, bylo by to v pohodě," litoval třicetiletý závodník.
Ve 32. kole boural také Brazilec Rubens Barrichello, a tak Williams přišel i o druhý vůz. Vinou technických problémů odpadli i Pedro de la Rosa (Sauber) a Timo Glock (Virgin). Tři kola před cílem havarovali Jarno Trulli s lotusem a Karun Čandhok ze stáje Hispania, kvůli čemuž musel počtvrté na trať safety car. Ten dojel před špalírem závodníků skoro až do cíle, tudíž na pořadí v čele už se nic nezměnilo. Jen Schumacher stihl odsunout na sedmé místo Alonsa a postaral se v samém závěru o rozruch. Dokonce jeho manévr začali vyšetřovat traťoví komisaři.
"Nevím, že bych se něčeho dopustil, ale mohli jsme něco přehlédnout. Tým mi oznámil, že trať je volná. Proto jsem si dál zahříval pneumatiky a doufal, že ještě dostanu šanci," uvedl Schumacher. Situace se ale nezdála třeba Hamiltonovi. "Dostali jsme info, že už nikdo nesmí předjíždět. Michael byl jediný, kdo to udělal. Bude zle," předpověděl Hamilton.
Několik hodin po závodě byl však dvaceti vteřinami penalizován Michael Schumacher za nepovolené předjíždění v době, kdy okolo tratě plápolaly žluté praporky, které signalizují zákaz předjíždět. Německá legenda tak přišla o body za šesté místo a propadla se pořadím až do druhé desítky.
Výsledné pořadí Velké ceny Monaka1. Webber (Austr./Red Bull) 1:50:13,355 Průběžné pořadí MS po šesti závedech: Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: |