Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Webber opanoval Velkou cenu Německa

Sport

  16:26
NÜRBURGRING - Australan Mark Webber dnes vybojoval ve Velké ceně Německa své první vítězství v kariéře ve formuli jedna. Vozy týmu Red Bull si připsaly po triumfu v Silverstonu druhý double v řadě, výhru Webbera podtrhl druhým místem Němec Sebastian Vettel.

Vítěz VC Německa Mark Webber (vpředu). foto: ČTK

Vedení v seriálu mistrovství světa po devátém závodě s přehledem udržel pátou pozicí Brit Jenson Button z týmu Brawn GP. Mírné zlepšení v jedné z nejhorších sezon v historii zaznamenaly monoposty Ferrari, neboť na třetím místě dojel Brazilec Felipe Massa a zaznamenal pro tým první stupně vítězů sezony, naopak po nadějné kvalifikaci prožil další zklamání McLareny.

Mistr světa Lewis Hamilton totiž zaváhal hned na startu, Fin Heiki Kovalainen dokončil závod na osmém místě. Button má v čele šampionátu osm závodů před koncem náskok 21 bodů, Vettel se dostal na druhé místo se ziskem 47 bodů, o bod a půl za ním je Webber.

FORMULE - VÝSLEDKY

Velká cena Německa vozů formule 1:
1. Webber (Austr./Red Bull) 1:36:43,310 (prům. rychlost: 191,598 km/h), 2. Vettel (Něm./Red Bull) -9,252, 3. Massa (Braz./Ferrari) -15,906, 4. Rosberg (Něm./Williams) -21,099, 5. Button (Brit./Brawn GP) -23,609, 6. Barrichello (Braz./Brawn GP) -24,468, 7. Alonso (Šp./Renault) -24,888, 8. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -58,692, 9. Glock (Něm./Toyota) -1:01,457, 10. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1:01,925.

Pořadí MS (po 9 ze 17 závodů): 1. Button 68 b., 2. Vettel 47, 3. Webber 45,5, 4. Barrichello 44, 5. Massa 22, 6. Trulli (It./Toyota) 21,5, 7. Rosberg 20,5, 8. Glock 13, 9. Alonso 13, 10. Räikkönen (Fin./Ferrari) 10.

Pohár konstruktérů:
1. Brawn GP 112, 2. Red Bull 92,5, 3. Toyota 34,5, 4. Ferrari 32, 5. Williams 20,5, 6. McLaren-Mercedes 14, 7. Renault 13, 8. BMW-Sauber 8, 9. Toro Rosso 5.

Dosud druhý v celkovém pořadí Brazilec Rubens Barrichello ze stáje Brawn GP klesl na průběžné čtvrté místo se 44 body. Systém sběru kinetické energie zvaný KERS na startu výrazně pomohl vozům Ferrari a MacLaren. Všechna čtyři auta se řítila po rovince do první zatáčky kolem soupeřů, až to Hamilton přehnal, vyjel po defektu z trati a závod pro něj po výměně kola a návratu na trať na poslední místo skončil.

Kovalainen se sice posunul ze šestého místa na třetí, ale pak se propadl. Massa poskočil z osmého místa na čtvrté a položil základ úspěchu. Svou první pole position v kariéře nedokázal využít k vedení Webber, s nímž měl Hamilton po startu kontakt a dostal defekt.

Webberův vůz předjel na startu druhý Barrichello, souboj navíc posoudili komisaři jako nefér ze strany Australana a potrestali ho ještě v průběhu závodu průjezdem boxovou uličkou. Vedoucí muž seriálu Button se na startu propadl a měl problémy se propracovávat dopředu. Barrichello vsadil na taktiku dvou zastávek v boxech a vyplácelo se mu to.

Zatímco ostatní jezdili tankovat a měnit pneumatiky, on v čele ujížděl a získával náskok. Výborně jezdil domácí Adrian Sutil z týmu Force India, ale po svém prvním návratu z boxů se dostal do kolize s ferrari Fina Kimiho Räikkönena, bývalého mistra světa, a musel do garáže znovu.

Přestože Webber dostal za kolizi na startu trest, dokázal se jako jediný Barrichellovi přiblížit a jakmile Brazilec zajel po 32. kolech do boxů, stanul opět v čele. A hlavně byl výrazně rychlejší než soupeř, kterého navíc přibrzdily technické problémy při tankování, kvůli nimž musel do boxů nečekaně znovu a vypadl z boje o vítězství. V té době, v 35. okruhu, opustil trať také Räikkönen, jehož rovněž zradila technika.

Webber jezdil rychlejší kola než všichni ostatní, získal náskok až 22 sekund a možná i proto lehce dvacet kol před cílem zvolnil. Za ním totiž jezdil stájový kolega Sebastian Vettel z Německa. Oba si prohodili místa jen na chvíli, než naposledy natankovali. Webber potom už bez problémů dojel závod až do konce a životní úspěch si připsal ve dvaatřiceti letech po 130 závodech v kariéře.

Autor: