Pondělí 3. srpna 2020svátek má Miluše 19 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Začal cyklistické Giro d'Italia. Závodníci letos poprvé v historii startovali z Jeruzaléma

Tom Dumoulin po vítězství na časovce Giro d'Italia 2018 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tom Dumoulin po vítězství na časovce Giro d'Italia 2018 | foto: ČTK

JERUZALÉM/MILÁN Vítězným Tomem Dumoulinem v růžovém dresu loni cyklistické Giro končilo. A stejně to letošní začalo. Jen kulisy se změnily. Jeruzalém místo Milána. Velký plán se stal skutečností. Giro vyrazilo do své druhé stovky ročníků z Izraele.

Řediteli závodu, 59letému Maurovi Vegnimu, se splnil sen. Porazil Tour i Vueltu. Jeho podnik je prvním ze závodů Grand Tour, který odstartoval mimo Evropu.

Vegni už dříve řešil možný start Gira dokonce z New Yorku či Tokia, pak bylo vážným uchazečem Abú Zabí. O Izraeli vůbec neuvažoval.

Tak proč právě Izrael?

Proč tolik riziková země?

Protože zaplatila 12 milionů eur.

S nápadem přišli Ron Margagliot, generální manažer týmu Israel Cycling Academy, a Kanaďan Sylvan Adams, magnát v obchodu s nemovitostmi a amatérský cyklista, který se přestěhoval do Izraele. Jeho otec patřil mezi oběti holokaustu.

V létě 2016 Adams navštívil Vegniho a jeho spolupracovníky ze společnosti RCS. „Nejdřív se nápadu začít Giro v Izraeli jen smáli,“ vyprávěl. Příliš složité, příliš nebezpečné, reagovali Italové. Potom Adams pozval zapřísáhlého katolíka Vegniho do Izraele - a ten zcela otočil.

„Viděl moderní, svobodnu, bezpečnou zemi s krásnými silnicemi a už mu ten nípad nepřipadal tak bláznivý,“ říkal Adams.

„Příběh města Jeruzaléma jsem v Izraeli vnímal velmi emotivně,“ tvrdil najednou Vegni. „Filozofie Gira byla vždy o vyprávění příběhů. Idea propojit start v Jeruzalému a cíl závodu v Římě si mě získala.“

Tolik oficiální vyjádření. Ale zdaleka nešlo jen o ideu. Adams musel nashromáždit stoh listin se zárukami: těmi bezpečnostními od izraelské i italské policie, nebo finančními od orgánů izraelského sportu a cestovního ruchu.

Ani to však Vegnimu nestačilo. Požadoval záruky z nejvyšších míst.

Prosím, má je mít. V létě 2017 Adams přesvědčil premiéra Benjamina Netanjahua, jenž vyhlásil: „Ten projekt se mi líbí.“ Získali finanční podporu vlády. Později Netanjahu navštívil papeže Františka, předal mu růžový dres a požádal jej, aby požehnal Giru.

Za přidělení Grande Partenza, tedy úvodních tří etap Gira, se platí a to tak, že hodně. Irové zaplatili v roce 2014 italským organizátorům pět milionů eur. Též o start ročníku 2018 stála řada kandidátů.

Jenže Izraelci všechny přebili.

Jejich nabídka zněla: Dáme 12 milionů eur. Nešla odmítnout.

Kromě poplatku 10 milionů eur přislíbili uhradit i veškeré náklady na bezpečnostní zabezpečení akce a další podpůrný personál.

Adams se pousmál: „Podnikám v nemovitostech, dohaduji smlouvy celý život. Umím se pohybovat ve světě slov a čísel.“

V září 2017 byl Izraeli start přiklepnut.

Vzápětí došlo při oficiální prezentaci závodu ke konfliktu, když společnost RCS označila za dějiště prologu Západní Jeruzalém.

Izraelská vláda považuje město od anexe v roce 1980 za sjednocené, naopak OSN i další organizace jej mají za rozdělené.

Okamžitě následovala rozzlobená reakce izraelské vlády, která hrozila, že se stáhne z projektu Giro. Vegni a RCS se rychle omlouvali za nedorozumění a stáhli slovo „Západní“.

Rozhodnutí umístit start Gira do Izraele ovšem vyvolalo silný odpor i u mnoha skupin bojovníků za lidská práva, vyzývajících k bojkotu závodu.

Například Stephanie Adamová, mluvčí organizace PACBI, hlásala: „Izrael chce tímto projektem překrýt svoji brutální vojenskou okupaci a režim apartheidu.“

Ona i představitelé dalších organizací tvrdila, že pořádání Giro v Izraeli má sloužit k zakrytí politických problémů země stejně jako fotbalová mistrovství světa v Rusku a Kataru.

„Copak si někdo naivně myslím, že Izrael zaplatil 12 milionů eur kvůli lásce k cyklistice?“ hřímala. „Celé je to jen velký propagandistický tah.“

Akce se navic koná v rámci oslav 70. výročí vzniku státu Izrael. Palestinci považují tyto oslavy za „Nakba“ - arabsky katastrofu.

Adams na kritiku reagoval: „Vždy narazíte na odpor. Různé skupiny mají své různé názory a svoji propagandu. Ale Izrael je pluralistický stát, Arabové tu pracují v turismu, zdravotnictví i politice.“

V otevřeném dopise, zaslaném na Mezinárodní cyklistickou unii (UCI) kritizovalo umístění Gira do Izraele rovněž 29 členů Evropského parlamentu a vyzývalo organizátory, aby přemístili start do politicky klidnějšího regionu.

V březnu se následně uskutečnily proti izraelskému Giru protestní akce ve 20 městech Evropy a Středního východu.

Organizátoři závodu už pro jistotu tajně chystali i plán B se startem v Apulii, kdyby jim situace přerostla přes hlavu. Nicméně navenek zůstával Vegni neoblomný: „Věděli jsme, že vyvoláme protichůdné reakce, ale stále věříme, že sport má zůstat mimo politiku.“

Šlo opět jen o slova. Plně si uvědomoval, že taková vize je v Izraeli i vzhledem k chystaným protestům Palestinců na trati etap nemožná.

V pátek žádné demonstrace časovku nenarušily.

Bude to platit i o víkendu?

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!