Neděle 29. ledna 2023, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Svět

Lotyši sebrali licenci ruské exilové televizi Dožď, byla příliš proruská

Youtubový kanál ruské televize Dožď (6. srpna 2022) foto: Profimedia.cz

Lotyšský regulační úřad zrušil vysílací licenci ruské nezávislé televizi Dožď. Ohrožovala podle něj národní bezpečnost a veřejný pořádek Stanice musí vysílání ukončit do 8. prosince. Televize se proti rozhodnutí může odvolat, obvinění označila za absurdní. Dožď blokuje od března také Rusko.
  11:33aktualizováno  16:24

O odebrání licence informoval v příspěvku na Twitteru předseda Národní rady pro elektronická masmédia (NEPLP) Ivars Áboliňš.

Moskva podle ruské redakce BBC netají svou spokojenost. „Celou dobou se komusi zdá, že někde jinde je líp než doma, že jinde je svoboda a doma nesvoboda,“ prohlásil mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov a příběh televize Dožď označil za „jeden z jasných příkladů, který ukazuje mylnost takových iluzí“.

Mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová vybídla kritiky poměrů, ať ve svých elaborátech nahradí „Rusko“ raději „Lotyšskem“. A senátor Andrej Klišas zprávu o odebrání lotyšské licence doprovodil ironickým komentářem: „Dožď a svoboda slova v Evropské unii.“

Odebrání licence předcházelo několik incidentů, které podle Rigy porušovaly lotyšské zákony. NEPLP minulý týden uložila televizi Dožď pokutu 10 tisíc eur (243.000 korun) za to, že ukázala okupovaný ukrajinský Krymský poloostrov jako součást Ruska.

Stanice také ruskou armádu označila za svou armádu, napsal Áboliňš. Podle agentury LETA také televize neposkytla překlad do lotyštiny.

„Kanál přestane vysílat v televizi, ale zůstane na YouTube,“ napsala televize Dožď v reakci na Twitteru. Obvinění lotyšských úřadů označila za „nespravedlivá a absurdní“.

NEPLP také minulý týden začal vyšetřovat výzvu stanice, aby její diváci poskytli „vybavení Rusům na frontě“. Vyšetřování zahájily i lotyšské bezpečnostní služby s upozorněním, že vzhledem k agresi páchané ruskými okupačními silami na Ukrajině jsou veškeré „materiální i finanční“ příspěvky Rusku nelegální.

Šéfredaktor stanice Dožď Tichon Dzjadko následně uvedl, že televize se na „poskytování pomoci ruské armádě nijak nepodílí“. Podle něj výzva naopak měla sloužit ke sběru informací o válečných zločinech spáchaných na Ukrajině a výzva k pomoci ruské armádě byla jen nedorozuměním a špatným vyjádřením moderátora pořadu. Server Delfi napsal, že s dotyčným moderátorem Dožď ukončil spolupráci.

„Dárek ruské propagandě“

Předáci ruské opozice a kritici ruských poměrů podle BBC pokládají lotyšské rozhodnutí za dárek ruské propagandě a službu ruskému prezidentu Vladimiru Putinovi.

„Je to pomoc ruské propagandě v podobě očividného důkazu o protiruské hysterii. Zužuje to možnosti ruských občanů dostávat nezávislé informace a poškozuje pověst Lotyšska u opozičně naladěné vzdělanější částí ruské společnosti,“ usoudil politolog Alexandr Kyněv.

Při odebrání licence převládly vnitropolitické motivy v pobaltské zemi, domnívá se ruský opoziční politik Lev Šlosberg: „Je to přímá populistická reakce na požadavek radikální části lotyšské společnosti na úplnou derusifikaci mediálního a politického prostoru v zemi. Na této vlně nenávisti surfuje parlamentní většina a vláda - a to je velmi nebezpečné,“ varoval.

„Odebrání licence televizi Dožď, která říká pravdu o Putinovi a o válce, pomáhá Putinovi, který válku rozpoutal,“ upozornila Kira Jarmyšová, mluvčí uvězněného ruského opozičního politika Alexeje Navalného.

„Evropa kupuje plyn, financuje válku na Ukrajině a teď ještě topí opoziční novináře. V Moskvě určitě řvou smíchy,“ míní novinář Ilja Žegulev. „U Putina nejspíš slaví. Život mu poslední dobou moc radosti nepřinášel, ale teď v Kremlu otevřou šampaňské,“ říká i opozičník Leonid Volkov.

Za Dožď v Rize marně orodovala mezinárodní organizace Reportéři bez hranic, dodala BBC. Nadšen není ani poradce Mychajlo Podoljak z ukrajinské prezidentské kanceláře. Uvedl, že je připraven dál poskytovat svá vyjádření televizi Dožď, která podle něj zaujala naprosto jasný postoj proti válce a pro Ukrajinu.

Licenci televizi Dožď vydalo Lotyšsko v červnu, vysílat začala ve stejný den, kdy v pobaltské zemi vstoupil v platnost zákaz vysílání všech ostatních ruských stanic. Áboliňš tehdy uvedl, že všech 80 stanic nesmí vysílat do doby, než Rusko ukončí svou agresi vůči Ukrajině a vrátí v roce 2014 anektovaný Krym.

Dožď blokuje od 1. března i Rusko, podle tamních úřadů stanice ohrožuje ústavní pořádek. Vedení stanice od 3. března oznámilo ukončení provozu v Rusku a přesunulo se do Lotyška. Do Rigy se uchýlilo i několik dalších ruských médií, která si dala za úkol poskytovat nezávislé informace. Jsou mezi nimi i Novaja Gazeta Evropa či moskevská redakce Deutsche Welle. Od roku 2014 z Lotyšska pracuje také nezávislý server Meduza.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat