Středa 5. června 2024, svátek má Dobroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Unie zkrátí pracovní dobu řidičů

Svět

  20:58
BRUSEL - Řidiči kamionů a autobusů v Evropské unii si napříště budou muset od volantu více povinně odpočinout, aby ubylo vážných dopravních nehod na evropských silnicích.

Řidiči by neměli řídit déle než devět hodin denně. foto: Jan ZátorskýLidové noviny

Vyplývá to z nových předpisů o pracovní době řidičů z povolání, která dnes definitivně schválil Evropský parlament. Podle nových pravidel budou muset řidiči věnovat denně souvislému odpočinku nejméně 12 hodin, rozdělených do tří- a devítihodinového bloku.

Za volantem by řidič neměl strávit více než devět hodin denně; hodinu navíc bude možné přidat nejvýše dvakrát do týdne. Zatímco dosud mohou šoféři kamionů a autobusů řídit až 74
hodin týdně, od nynějška půjde jen o 56 hodin, respektive 90 hodin během dvou následujících týdnů.

Každé dva týdny řidiči také budou muset strávit alespoň 45 hodin v kuse povinným odpočinkem.

Český ministr dopravy Milan Šimonovský dnes v Bruselu řekl, že ČR bere doporučení EP vážně a kontrolu dodržování doby spánku jistě zařadí do seznamu běžných kontrol.

"Všichni bychom chtěli, aby řidiči řídili odpočatí. Aby přestávky mezi řízením věnovali odpočinku a nikoliv vykládání zboží," dodal. Podle tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe však nové opatření omezí pružnost využití vozového parku a pravděpodobně se zvýší potřeba řidičů, takže bude větší nedostatek těch kvalitních.

"Problémy budou mít ale hlavně cestovní kanceláře, protože povinný týdenní odpočinek i pro
řidiče autobusů pravděpodobně omezí a zdraží nabídku oblíbených desetidenních výletů," dodal.

Nové předpisy se mají po vstupu v platnost vztahovat i na řidiče třetích zemí jezdících po silnicích v EU. Nad dodržováním pravidel má bdít rostoucí počet kontrol i digitální tachografy,
které budou v nových vozidlech v EU povinné od 1. května.

Ty nebude možné tak snadno ošálit jako dosavadní analogová zařízení. Parlamentní zpravodaj, německý komunista Helmuth Markov, litoval, že nové předpisy se nebudou vztahovat na řidiče dodávek do 3,5 tuny, jejichž nehod přibývá; doufá, že se tento stav brzy
změní.

V rozpravě zněly jak výhrady, že nové předpisy nejdou ještě dále ve snaze snížit počet mrtvých na evropských silnicích, tak obavy z dopadů na konkurenceschopnost evropských přepravců či zvýšení výdajů na veřejnou dopravu.

Členské státy budou muset od roku 2008 zkontrolovat každoročně alespoň dvě procenta pracovních dnů řidičů, od roku 2010 tři procenta. Přestupky, spáchané v jedné členské zemi,
budou postižitelné i v jiném státu. Avšak sankce se nepodařilo sladit; spadají totiž do výlučné kompetence členských zemí.

Za porušování předpisů nemají napříště odpovídat jen řidiči, kteří často čelí tlaku zaměstnavatelů, ale i přepravci. "Je to reálný pokrok," uvedl komisař pro dopravu Jacques
Barrot. Připomněl, že kamiony se sice podílejí jen na šesti procentech nehod v EU, ale na plných 16 procentech havárií s oběťmi na životech.

Barrot připomněl, že EK v prosinci varovala deset z 25 zemí EU, že dosud nepřevedly do svého práva ani současnou směrnici o pracovní době v silniční dopravě. Opomenutí zatím napravilo jen Irsko, ostatním, včetně České republiky, pohrozil žalobou u Evropského soudního dvora.

V ČR má být tato směrnice převzata do českého práva v rámci nového zákoníku práce, o který se ještě vedou spory. Z výsledků policejních kontrol v ČR předloni vyplynulo, že
bezpečnostní přestávky nedodržoval každý osmý z kontrolovaných řidičů.
Autoři: ,