Lidovky.cz

Ekonomika

Covid zavírá kamenné obchody, módní značky vyklízejí regály. Dvě pětiny firem chtějí omezit prodej

Zavřené obchody. | foto: Michal TurekMAFRA

Premium Původní zpráva
Praha - Český maloobchodní trh zažívá nejenom v důsledku pandemie velké změny. Definitivně ho opustily třeba módní značky Camaieu a Forever 21 či prodejci šperků a doplňků Freywille, Tous nebo Thomas Sabo. Téměř polovina všech značek působících na českém trhu plánuje redukovat počet poboček nebo zmenšování prodejních ploch.

Známé značky mizí z centra Prahy. Koronavirus vyhání firmy z lukrativních adres, opuštěných prodejen přibývá

„Je možné, že některé prodejny Esprit na českém trhu úplně uzavřeme. Největší problém je fakt, že pronajímatelé trvají na tom, že i v době vládou nařízeného zavření obchodů musíme platit nájemné v plné výši a dále poplatky za správu centra i marketing, což je cca dalších 30 procent k nájmu. To jsou mnohamilionové položky,“ řekla pro Lidovky.cz Petra Kheková, šéfka Retail Fashion, pod niž patří oděvní značka Esprit. Zaměřit se letos chce na online prodej, který v době pandemie vítězí.

Showroom místo prodejny

Obchody začal v centru Prahy redukovat také prodejce české kosmetiky Manufaktura. Vedení vyklidilo pobočku v Mostecké ulici na Malé Straně a na dveře pověsilo telefonní číslo s nabídkou k pronájmu. Společnost Manufaktura sice přiznala, že se nachází ve složité situaci, ale nekomentovala, kolik prodejen se chystá celkem uzavřít. Pandemie poškodila i další české značky. První z obětí jarního uzavření restaurací a obchodů byla síť veganských bister Vegg-go. Restart v podobě restrukturalizace mají v plánu i tradiční české módní značky Blažek nebo Pietro Filipi.

Škatulata na českém trhu.
Krize dohnala řetězec obchodů Camaieu k odchodu z Česka.

Je to cesta k ozdravení podniku, říká o reorganizaci majitel firmy Blažek. Zákazníka se prý potíže nedotknou

„Obecně se očekává změna vnímání kamenné prodejny jakožto pouhého místa pro prodej produktu či služby, a to na multifunkční místo s excelentním zákaznickým servisem poskytujícím možnost výdeje zboží objednaného online anebo showroom, kde si zákazník zboží vyzkouší a nechá doručit domů,“ říká Jan Janáček z realitně-poradenské společnosti CBRE. To se může v rámci prodejních sítí projevit v redukci počtu poboček nebo zmenšování prodejních ploch. Tento přístup uvedlo v průzkumu CBRE v létě 2020 42 procent dotázaných značek působících na českém trhu.

V Evropě k tomu už přistoupily mnohé módní značky, například Inditex, kam patří Zara, Bershka, Massimo Dutti nebo C&A. Konkrétně Zara zavře po celém světě 1200 obchodů, což se týká zejména Asie a Evropy.

Nová doba. Covid navždy změnil budoucnost módního průmyslu

Druhý největší oděvní řetězec na světě, švédská značka H&M, oznámil, že plánuje do konce roku 2021 uzavřít na 350 svých kamenných prodejen. Chce sice zároveň 100 nových otevřít, i přesto se ale primárně bude soustředit na expanzi do online prostoru. Zatím však není jasné, kolik prodejen se chystá zrušit v Česku.

Lokálnost a udržitelnost

„Do budoucna očekáváme rozvoj prodejních míst právě menších značek, které budou akcentovat lokální tuzemský původ, udržitelnou výrobu a oslovovat tak zejména mladého zákazníka,“ vysvětlil Janáček. Potvrzuje to projekt Kinoko, jenž chce nejenom u nás uspět se střihově a materiálově vytříbenými legínami či spodním prádlem.

Kvůli proticovidovým opatřením se posunuly také vstupy některých dlouho očekávaných značek na tuzemský trh. Patří mezi ně otevření třípodlažní prodejny irského oděvního řetězce Primark na pražském Václavském náměstí, které bylo posunuto z konce roku 2020 na první polovinu toho letošního. Loni měli přijít také prodejci luxusního zboží Chanel nebo Versace, i tyto značky ale svůj příchod odložily na letošek.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.