Lidovky.cz

Jak to vypadá, když se sejde skvělý záměr, obsah i grafika

Design

  7:00
Jak zpřístupnit současné výtvarné umění širší veřejnosti? Otázka, na kterou zřejmě nelze s jistotou odpovědět, občas si však můžeme všimnout událostí, které této osvětě významně pomáhají. Jednou z nich je počin iniciativy tranzit a s ní související povedená práce grafických designérů Petra Babáka a Lukáše Kijonky ze studia Laboratoř.

Zbyněk Baladrán a Jiří Kovanda: The Nervous System foto: Laboratoř

Tranzit, iniciativa, za kterou stojí v České republice hlavně Vít Havránek, nás dlouhodobě zásobuje kvalitní literaturou věnující se teorii současného umění (jako první přeložil tranzit v edici Navigace zásadní knihu Nicolase Bourriauda Postprodukce a pravidelně vydává monografie oceňovaných českých umělců, například Jána Mančušky, Kateřiny Šedé, Václava Stratila nebo v loňském roce vydanou publikaci fotografického tandemu Lukáše Jasanského a Martina Poláka). Nedávno tranzit zašel ještě trochu dál a představil novou edici INTO IDEA, která vychází ve spolupráci se švýcarským nakladatelstvím JRP - Ringier.  První ze série publikací se věnuje konceptuálním umělcům Zbyňku Baladránovi a Jiřímu Kovandovi a navazuje na jejich společnou výstavu The Nervous System, která se uskutečnila v italském Kunstverein (Milano) v prosinci loňského roku.

Umělci spolu "zapředli" několikahodinový rozhovor, který otevírá nejenom témata subjektivního nazírání umění, inspirace, touhy nebo jejich osobní tvorby. Baladrán s Kovandou diskutují o zoologických zahradách, básních nebo o tom, proč spal Jan Neruda v jedné posteli se svým otcem. Už to samo zaručuje vynikající četbu, která osvětluje nejen samotná díla, ale i umělce jako takové.

Zbyněk Baladrán a Jiří Kovanda: The Nervous System

Fakt, že nejde o klasický rozhovor, ale osobní výpověď s hlubokým přesahem, však ještě nezaručuje, že bude kniha "čtivá". Důležitý je i grafický design, který tranzit svěřil studiu Laboratoř. A Petr Babák s Lukášem Kijonkou je nezklamali. Zůstali věrni svému rukopisu,  hravosti a nebojácnosti. V knize se nedá ztratit, nové kapitoly a to, co vás na následujících stránkách čeká, je oznamováno klíčovými hesly na šedém podkladu. Ačkoliv má kniha přes 200 stránek, její forma nenudí, kapitoly jsou prokládány rozkládacími kolážemi a vše je perfektně popsáno. "Se Zbyňkem a Jirkou bylo krásné spolupracovat, bylo to otevřené vrnění, špičkování a hlazení. Po dřívějších spolupracích, například na dvou knihách pro Jiřího Kovandu, jsme věděli co a jak, a tak opadlo takovéto zbytečné mnohdy nervózní a dlouhé "očichávání" a měření si pinďourů. Kniha je vrstevnatým rozhovorem s řadou prostorových vyklápěček. Kniha okupuje prostor, pokud chvíli počkáš, otevře se ti - je živá, " řekl Lidovkám Petr Babák.

Důkazem o kvalitě knihy může být i fakt, že nedávno sklidila nadšené reakce na 55. bienále v Benátkách, kde Zbyněk Baladrán zastupoval Českou republiku a publikaci si vzal jako doplněk sebou.

INTO IDEA II BRZY

Kniha The Nervous System vyšla v angličtině, kromě galerie Tranzitdisplay a Rekomanda v Trojanově ulici ji seženete třeba na Amazoonu. Publikace nezůstane jediná, v tranzitu už se chystá druhá kniha ze série INTO IDEA, tentokrát rozhovory slavného kritika Hanse-Ulricha Obrista s českými umělci a grafiku budou mít na starosti opět Babák s Kijonkou.  

"Edice Into Idea má jednoduchý grafický rámec: vždy se na obálce objeví konkrétní výřez prostoru galerie Tranzitdisplay (matky celého dění, prostoru, jehož program vám doporučuji průběžně sledovat, diskuze, projekce, výstavy...) a to na přední i zadní straně, a do ní bude vždy umístěna fotografie, kresba, malba, prostě ilustrace ke konkrétnímu titulu. Typografie má být čerstvá a měla by nějak reagovat na téma. Tzn. jasný základní a dosti rigidní rámec, a pak individuální vstupy, do kterých se v rámci tématu vejde vše.  Žádné pouhé historické, tisíckrát prověřené a mnohdy alibisticky citované typoklanění se až k zemi. Typografie žije. Písmen se s Lukášem nebojíme," nalákal na druhou knihu nakonec Babák.

Raduji se, že budeme mít na nějaké další prázdniny opět co číst.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.